Judecatorul Diana Maria Sima, din cadrul Tribunalului Alba, candideaza pentru CSM (Proiectul de candidat)
Data: 01 August 2016, 16:24 | autor: C.G. | 0 comentarii | 2140 afisari
Judecatorul Diana Maria Sima (foto), din cadrul Sectiei penale a Tribunalului Alba, si-a depus candidatura pentru demnitatea de membru al Consiliului Superior al Magistraturii.
Proiectul de candidat al magistratului Diana Maria Sima vizeaza realizarea unor obiective precum: Promovarea principiilor independentei si integritatii in interiorul si exteriorul sistemului judiciar cu consecinta refacerii increderii cetatenilor in justitie si in judecatori; Consolidarea rolului constitutional al Consiliului Superior al Magistraturii, acela de garant al independentei sistemului judiciar; Masuri pentru o mai buna organizare a activitatii instantelor: marirea schemelor de personal prin propuneri temeinic fundamentate pentru finantarea sistemului judiciar, ceea ce va conduce la reducerea numarului de dosare alocat unui judecator si la cresterea calitatii hotararilor judecatoresti; Masuri sporite de paza si protectie in instante; Dezvoltarea carierei magistratilor si a grefierilor; Cresterea calitatii hotararilor judecatoresti; Respectarea drepturilor omului in procedurile judiciare; Centrarea si pe componenta umana a sistemului judiciar si nu doar pe indicatorii de performanta sau alte date statistice.
„Principiile idependentei si integritatii magistratilor sunt principii directoare ce stau la baza realizarii unei justitii independente si credibile, iar unificarea practicii judiciare asigura predictibilitatea acesteia si realizarea unei justitii egale pentru toti cetatenii.
Aceste principii sunt premisele consolidarii incredererii cetatenilor in sistemul judiciar, astfel ca prin activitatea membrilor sai si deciziile luate, Consiliul Superior al Magistraturii trebuie sa-si consolideze la rolul sau constitutional, acela de for care garanteaza independenta sistemului judiciar.
In acest scop voi promova in limitele atributiilor pe care le au membrii Consiliului Superior al Magistraturii urmatoarele obiective si masuri:
-Masuri pentru asigurarea independentei magistratilor, depistarea si sanctionarea ferma a cazurilor de presiuni, influente, intimidari, in deciziile pe care le iau judecatorii, indiferent ca acestea provin din exteriorul sistemului judiciar sau din interiorul sau;
-Asigurarea conditiilor, in fiecare instanta, pentru pastrarea secretului deliberarii in completele colegiale, prin infiintarea unor camere de deliberare in tribunalele unde acestea nu exista, iar judecatorii sunt nevoiti sa delibereze in prezenta colegilor de birou care fac parte din alte complete sau sectii;
-Asigurarea unor conditii de munca corespunzatoare pentru ca volumul excesiv de activitate, subdimensionarea schemelor si subfinantarea infrastructurii instantelor sa nu devina o vulnerabilitate, o bresa, prin care independenta si integritatea judecatorilor sa fie afectata;
-Independenta judecatorilor este afectata din punctul meu de vedere si de cresterea numarului de sanctiuni disciplinare aplicate judecatorilor pentru intarzaieri in redactarea hotararilor, ori in solutionarea dosarelor, intrucat culpa pentru aceste intarzaieri este in mare parte a sistemului, nedimensionat sa asigure un volum de munca rezonabil fiecarui judecator, sanctiuni care contureaza in fata opiniei publice imaginea unui judecator lent si incompetent. Realitatea din instante este insa cu totul alta, judecatorii facand eforturi deosebite pentru a face fata volumului mare de dosare si de legislatie (continuu modificata), lucrand peste orele de program, de regula. Este evident ca un judecator monitorizat permenent, pasibil oricand de sanctiuni disciplinare din cauze care nu tin de calitatile si pregatirea sa, ci de managementul sistemului, devine vulnerabil si influentabil in fata forurilor superioare.
-Sistemul indicatorilor de performanta adoptat de actualul Consiliu Superior al Magistraturii este un alt factor care umileste si demotiveaza magistratii din instantele care primesc indicatori de tip 'ineficient'. De asemenea, este afectata imaginea justitiei in ansamblu, devenind necredibila o instanta catalogata chiar de inaltul sau for ca fiind ineficienta. Se impune deci renuntarea la acest tip de sistem de masurare a performantelor instantelor, mai ales ca el se bazeaza pe date statistice, care nu reflecta adevarata incarcatura si complexitate a dosarelor unei instante;
-Pentru echilibrarea volumului de munca trebuie gasite solutii inovatoare care sa aiba la baza atat criteriul numarului de dosare, dar si al complexitatii acestora, intrucat activitatea de judecata nu poate fi normata ca o activitate de productie, fiecare dosar avand particularitatile sale, care ii confera un grad de dificultate diferit, in functie de numarul de parti, volume, avocati, inculpati, infractiuni, capete de cerere, materia juridica aplicabila, complexitatea probelor, etc.
-Se impune garantarea principiului autoritatii de lucru judecat a hotararilor judecatoresti prin inlaturarea oricaror interpretari a cazurilor prin care o hotarare judecatoreasca poate fi anulata pe calea contestatiei in anulare, acest deziderat putand fi reglementat prin mecanismele de unificare a practicii judiciare.
-Imaginea justitiei este in mare parte oferita de activitatea Consiliului Superior al Magistraturii, motiv pentru care abilitatea acestuia de a comunica activ cu mass-media, de a renunta la unele mesaje care exced sistemul judiciar, de a comunica problemele reale ale judecatorilor din instante, devine o componenta importanta a refacerii increderii publicului in sistemul judiciar si la conturarea unei imagini reale a magistratului. Aparitiile in mass-media a activitatilor judiciare trebuie sa respecte un echilibru intre dreptul cetateanului la informare si dreptul la imagine al persoanelor implicate si respectarea prezumtiei de nevinovatie, fiind obligatoriu sa se respecte recenta Directiva UE 2016/343, prin care s-a statuat ca prezentarea inculpatilor la televiziune incatusati afecteaza prezumtia de nevinovatie.
-Organizarea si administrarea instantelor. Reducerea volumului de activitate si marirea schemelor de personal.
Principalele probleme care afecteaza buna organizare si administrare a instantelor si implicit a activitatii de judecata sunt: subfinantarea sistemului judiciar, subdimensionarea schemelor de judecatori si personal auxiliar, numarul mare de dosare si cresterea complexitatii dosarelor.
Acestea au condus in ultima perioada la tensiuni in unele instante, datorita dezechilibrelor de incarcatura intre complete sau intre sectii, situatii care au generat atacarea de catre magistrati in instanta a unor hotarari adoptate de Colegiile de Conducere a instantelor de judecata, precum si la sesizari catre inspectia judiciara. Aceasta atmosfera din unele instante se datoreaza imposibilitatii aplicarii unui management care sa echilibreze munca. In acelasi timp, este afectata si activitatea de judecata, suprapunandu-se peste o perioada grea de asimilare si aplicare a noilor coduri si peste un volum de munca in afara standardelor legale, cu sedinte de judecata, deliberari si motivari peste orele de program si in zilele libere.
Noile coduri civile si penale au fost puse in aplicare fara a se asigura in prealabil conditiile de infrastructura si perosnal necesare pentru buna functionare a activitatii de judecata.
Consider ca se impun urmatoarele masuri:
-Solicitari temeinic fundamentate catre Parlament si Guvern pentru suplimentarea finantarii sistemului judiciar in vederea:
-maririi schemelor de personal in instante si parchete (judecatori, procurori, grefieri) pentru a se ajunge la un volum de activitate rezonabil, care sa asigure celeritate, dar si calitate pentru actul de justitie;
-construirii, extinderii ori modernizarii unor instante, pentru a se asigura spatiile adecvate pentru solutionarea in camera de consiliu a dosarelor in fazele prealabile introduse prin noile coduri (procedura prealabila si camera preliminara), dar si pentru solutionarea dosarelor confidentiale de competenta judecatorului de drepturi si libertati, ori cele privind adoptiile si minorii. Sunt necesare pentru anumite instante fonduri pentru construirea de noi sali de judecata in vederea fluidizarii activitatii ce se desfasoara pe timpi, din lipsa de sali;
-inlocuirii actualului sistem ECRIS de repartizare aleatorie, care este un sistem depasit tehnic si nu mai corespunde ca urmare a modificarilor legislative;
-adoptarii unor masuri eficiente de paza si protectie in instante pentru a se evita incidente in care magistratii sunt atacati de detinuti, cum a fost recent o situatie la o judecatorie din raza de competenta a tribunalului in care imi desfasor activitatea. De asemenea, se impun masuri sporite de securitate la intrarea in instante, prin verificarea tuturor persoanelor, inclusiv avocati si magistrati, dar si reorganizarea spatiilor pentru ca intrarea magistratilor in salile de judecata sa se faca separat (asigurarea unor trasee distincte care sa nu se intersecteze).
-Renuntarea la actualul sistem al indicatorilor de performanta al instantelor, care din punctul meu de vedere a esuat, avand la baza criteriul numarului de dosare si nu al complexitatii lor, iar pe baza datelor oferite de acesta, conducerea instantelor a luat decizii de reorganizare a activitatii si a completelor, ori de mutare a judecatorilor de la o sectie la alta, decizii care nu au fost primite pozitiv de judecatori din unele instante, dar care, mai ales, nu au rezolvat problema de la care s-a plecat.
-Cresterea importantei protectiei si securitatii muncii in instante, fiind oportune controale privind respectarea normelor de protectia muncii pentru evitarea accidentelor de munca ori a imbolnavirilor profesionale. Tot mai frecvent apar boli profesionale atat la magistrati cat si la grefieri, acestea afectand activitatea si demotivand personalul”.
sursa foto: alba24.ro
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii