Judecatoarea Girbovan acuza: Modificarea abuziva a statutului judecatorilor
Data: 17 February 2020, 13:14 | autor: L.J. | 0 comentarii | 1352 afisari
Uniunea Nationala a Judecatorilor din Romania (UNJR), condusa de judecatoarea Dana Girbovan de la Curtea de Apel Cluj (foto), acuza Guvernul Orban ca a modificat fara nici o consultare, prin ordonanta de urgenta, aspecte ce fac parte din statutul judecatorului.
UNJR afirma ca astfel a fost sfidata vointa a milioane de romani care, cu ocazia referendumului din mai 2019, au votat interzicerea adoptarii de catre Guvern a ordonantelor de urgenta in domeniul justitiei.
Intr-un comunicat de presa dat publicitatii duminica seara, 16 februarie 2020, UNJR acuza, pe langa sfidarea romanilor care au votat la referendumul pe Justitie, ca Ordonanta de Urgenta nr. 23/2020 a fost adoptata fara niciun fel de consultare si fara avizul CSM, asta desi actul normativ vizeaza statutul judecatorului.
Concret, prin aceasta OUG, guvernul a stabilit ca toate apelurile si recursurile in materia achizitiilor publice trebuie solutionate intr-un anumit termen, iar nerespectarea termenelor constituie abatere disciplinara. Aceste prevederi reprezinta insa, conform UNJR, o ingerinta directa si fara precedent a Guvernului in actul de judecata, dar si incalcarea dreptului la un proces echitabil.
Iata comunicatul UNJR:
“Contrar referendumului din 2019, Guvernul Orban a modificat prin ordonanta de urgenta aspecte ce tin de legile justitiei.
Guvernul Orban a modificat fara nici o consultare, prin ordonanta de urgenta, aspecte ce fac parte din statutul judecatorului, sfidand vointa a milioane de romani care, cu ocazia referendumului din mai 2019, au votat interzicerea adoptarii de catre Guvern a ordonantelor de urgenta in domeniul justitiei.
Astfel, prin OUG 23/2020, una dintre cele 25 de ordonante de urgenta adoptate in ultima noapte de guvernare din 04 februarie 2020, au fost aduse modificari grave statutului judecatorilor, prin stabilirea unei abateri disciplinare ce are ca efect atat o ingerinta directa si fara precedent a Guvernului in actul de judecata, cat si incalcarea dreptului la un proces echitabil al partilor.
Concret, prin OUG 23/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative cu impact asupra sistemului achizitiilor publice, Guvernul a decis ca toate apelurile si recursurile in materia achizitiilor publice trebuie solutionate intr-un anumit termen, iar 'nerespectarea termenelor prevazute de prezenta lege ori a dispozitiilor cuprinse in prezenta lege privind solutiile ori masurile ce pot fi dispuse de instanta constituie abatere disciplinara si se sanctioneaza conform legii' (art. 68/1).
Este stupefiant ca, dupa Referendumul din 26 mai 2019, la care romanii au votat interzicerea adoptarii ordonantelor de urgenta in domeniul justitiei, referendum sustinut intens de actualul partid de guvernamant, odata ajuns la putere acesta nu are nici o sovaiala in a adopta exact prin ordonanta de urgenta norme ce afecteaza in mod grav statutul judecatorilor si independenta acestora.
Adoptarea OUG 23/2020 demonstreaza ipocrizia actualilor guvernanti in ceea ce priveste justitia, interesul fata de aceasta fiind, in realitate, unul pur electoral si populist.
Astfel, dupa ce a clamat neobosit din opozitie necesitatea dezbaterilor si 'consultarilor reale' pe modificarile legislative privind justitia, actualul partid de guvernamant aduce modificari tocmai statutului judecatorilor, prin ordonanta de urgenta, adoptata in miezul noptii, fara consultari si fara avizele necesare.
Dincolo de aceasta, UNJR subliniaza ca modificarile aduse sunt deosebit de grave si pe fondul reglementarii.
Asfel, dispozitia nou adoptata este pur si simplu stupefianta prin modul brutal in care incalca independenta judecatorului de caz, care va trebui sa solutioneze cauza nu in functie modul in care apreciaza cu privire, spre exemplu, la necesitatea si utilitatea unui probatoriu, ci in functie de termenul maxim stabilit de Guvern, sub amenintarea sanctionarii sale.
Mai grav, o astfel de dispozitie incalca dreptul la un proces echitabil al partilor care, obligate sa isi dovedeasca pretentiile, pot fi puse in situatia de a nu avea efectiv timpul necesar sa o si faca. Nici un Guvern post-comunist nu si-a permis pana acum o intruziune atat de vadita in actul de judecata si sa sfideze intr-un asemenea mod dreptul partilor la un proces echitabil.
Mai mult, aceasta abatere disciplinara este special stabilita pentru judecatorii ce judeca cauzele privind achizitii publice, presiunea pusa de Guvern asupra acestora fiind fara precedent. Niciodata in istoria post-comunista nu au existat abateri dedicate judecatorilor specializati intr-un anumit tip de cauze.
De asemenea, aceste modificari au fost adoptate in lipsa avizului CSM, ceea ce incalca legea de functionare a CSM.
Mai mult, conform informatiilor furnizate de presa, Ministerul Justitiei a avizat favorabil OUG 23/2020 cu mentiunea ca prin ordonanta de urgenta nu pot fi reglementate aspecte ce tin de statutul judecatorilor.
In final, dincolo de toate viciile deosebit de grave ale OUG 23/2020, UNJR subliniaza ca adoptarea unei noi abateri disciplinare pentru judecatori fara minime consultari cu cei vizati, fara dezbateri publice, prin ordonanta de urgenta, reflecta totalul dispret al actualului Guvern fata de munca judecatorilor si lipsa oricarei preocupari pentru calitatea actului de justitie.
In consecinta, UNJR condamna modificarea abuziva a statutului judecatorilor de catre Guvernul Orban prin ordonanta de urgenta, motiv pentru care va solicita Avocatului Poporului sa sesizeze urgent Curtea Constitutionala cu privire la neconstitutionalitatea textului art. 68 ind. 1 introdus in Legea nr. 101/2016 prin art. IV pct. 26 din OUG nr. 23/2020”.
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii