GUVERNUL ORBAN, VICTORIE LA CURTEA CONSTITUTIONALA - „Admite obiectia de neconstitutionalitate”

Data: 30 iulie 2020, 18:15 | autor: L.J. | 0 comentarii | 604 afisari

Lumea Juridica prezinta Decizia 239/2020  a Curtii Constitutionale privind solutionarea obiectiei de neconstitutionalitate a prevederilor Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 39/2017 privind actiunile in despagubire in cazurile de incalcare a dispozitiilor legislatiei in materie de concurenta, precum si pentru modificarea si completarea Legii concurentei nr. 21/1996, obiectie formulata de Guvern.

Obiectii de neconstitutionalitate au fost formulate si de 47 de senatori apartinand Grupurilor parlamentare ale Partidului National Liberal, Uniunii Salvati Romania si Uniunii Democrate a Maghiarilor din Romania si de Presedintele Romaniei, toate fiind conexate.

Obiectia a fost admisa de CCR.



Extras din decizia CCR:


“Curtea, din examinarea expunerii de motive a legii criticate si a notei de fundamentare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 39/2017, constata ca la rubrica 'Informatii privind avizarea', se mentioneaza doar Avizul Consiliului Legislativ nr. 385 din 25 mai 2017 si Avizul Consiliului Suprem de Aparare a Tarii (CSAT)- Hotararea CSAT nr. 42 din 23 mai 2017.

Curtea precizeaza ca, potrivit art. 141 din Constitutie, 'Consiliul Economic si Social este organul consultativ al Parlamentului si al Guvernului in domeniile de specialitate stabilite prin legea sa organica de infiintare, organizare si functionare'. De asemenea, in conformitate cu art. 2 alin. (1) din Legea nr. 248/2013 privind organizarea Consiliului Economic si Social, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 740 din 2 octombrie 2015, 'Consiliul Economic si Social este consultat obligatoriu asupra proiectelor de acte normative initiate de Guvern sau a propunerilor legislative ale deputatilor ori senatorilor. Rezultatul acestei consultari se concretizeaza in avize la proiectele de acte normative'.

In acelasi timp, prevederile art. 2 alin. (2) lit. e) din Legea nr. 248/2013 stabilesc ca domeniu distinct de specialitate al Consiliului Economic si Social, domeniul privind protectia consumatorului si concurenta loiala. Potrivit art. 5 lit. a) din acelasi act normativ, 'Consiliul Economic si Social exercita urmatoarele atributii: a) avizeaza proiectele de acte normative din domeniile de specialitate prevazute la art. 2 alin. (2), initiate de Guvern, precum si propunerile legislative ale deputatilor si senatorilor, invitand initiatorii la dezbaterea actelor normative'.

Totodata, Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative impune, prin art. 31 alin. (3), ca forma finala a instrumentelor de prezentare si motivare a proiectelor de acte normative sa faca referiri la avizul Consiliului Legislativ si, dupa caz, al altor autoritati avizatoare, precum Consiliul Economic si Social. Desigur ca nu este obligatorie si obtinerea unui aviz, iar procedura legislativa nu poate fi obstructionata de pasivitatea autoritatilor avizatoare, insa, in cauza, rezulta ca un astfel de aviz nu a fost solicitat. Or, este evident ca atat legea criticata, cat si ordonanta guvernamentala pe care legea criticata o aproba acopera o sfera de relatii sociale complexe, subsumate domeniului de specialitate privind protectia consumatorului si concurenta loiala.

Astfel cum se retine in expunerea de motive a legii criticate, masurile prevazute in acest act normativ sunt preconizate sa conduca la 'crearea unui sistem eficient de aplicare privata a regulilor de concurenta pe intreg spatiul Uniunii Europene, inclusiv Romania', prin transpunerea Directivei 2014/104/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 26 noiembrie 2014 privind anumite norme care guverneaza actiunile in despagubire in temeiul dreptului intern in cazul incalcarilor dispozitiilor legislatiei in materie de concurenta a statelor membre si a Uniunii Europene, precum si la 'asigurarea instrumentelor legale necesare Consiliului Concurentei pentru indeplinirea misiunii de protejare a consumatorului final', prin modificarea Legii nr. 21/1996.

Curtea constata ca omisiunea solicitarii avizului Consiliului Economic si Social cu prilejul adoptarii Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 39/2017 este de natura sa determine neconstitutionalitatea extrinseca a acestui act normativ, in raport cu prevederile art. 1 alin. (3) si (5), coroborate cu cele ale art. 141 din Constitutie. (…).

Admite obiectia de neconstitutionalitate formulata de Guvernul Romaniei, de 47 de senatori apartinand Grupurilor parlamentare ale Partidului National Liberal, Uniunii Salvati Romania si Uniunii Democrate a Maghiarilor din Romania si de Presedintele Romaniei si constata ca Legea pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 39/2017 privind actiunile in despagubire in cazurile de incalcare a dispozitiilor legislatiei in materie de concurenta, precum si pentru modificarea si completarea Legii concurentei nr. 21/1996, precum si Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 39/2017 sunt neconstitutionale, in ansamblul lor”.

>>Decizia CCR

Adauga comentariu

*
*
laugh.giflol.gifsmile.gifwink.gifcool.gifnormal.gifwhistling.gifredface.gifsad.gifcry.gifsurprised.gifconfused.gifsick.gifshocked.gifsleeping.giftongue.gifrolleyes.gifunsure.gif

*

DISCLAIMER

Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!

Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii

rominvent.ro Harta avocati romania Harta avocati romania Lege5
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
ULTIMELE ACTE NOUTATI
ABONEAZA-TE!

Introdu-ti adresa de email pentru a te abona la Lumea Juridica si vei primi notificari cu cele mai noi stiri si articole.