GUVERNUL ORBAN, VICTORIE LA CURTEA CONSTITUTIONALA - „Admite obiectia de neconstitutionalitate”
Data: 30 iulie 2020, 18:15 | autor: L.J. | 0 comentarii | 1236 afisari
Lumea Juridica prezinta Decizia 239/2020 a Curtii Constitutionale privind solutionarea obiectiei de neconstitutionalitate a prevederilor Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 39/2017 privind actiunile in despagubire in cazurile de incalcare a dispozitiilor legislatiei in materie de concurenta, precum si pentru modificarea si completarea Legii concurentei nr. 21/1996, obiectie formulata de Guvern.
Obiectii de neconstitutionalitate au fost formulate si de 47 de senatori apartinand Grupurilor parlamentare ale Partidului National Liberal, Uniunii Salvati Romania si Uniunii Democrate a Maghiarilor din Romania si de Presedintele Romaniei, toate fiind conexate.
Obiectia a fost admisa de CCR.
Extras din decizia CCR:
“Curtea, din examinarea expunerii de motive a legii criticate si a notei de fundamentare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 39/2017, constata ca la rubrica 'Informatii privind avizarea', se mentioneaza doar Avizul Consiliului Legislativ nr. 385 din 25 mai 2017 si Avizul Consiliului Suprem de Aparare a Tarii (CSAT)- Hotararea CSAT nr. 42 din 23 mai 2017.
Curtea precizeaza ca, potrivit art. 141 din Constitutie, 'Consiliul Economic si Social este organul consultativ al Parlamentului si al Guvernului in domeniile de specialitate stabilite prin legea sa organica de infiintare, organizare si functionare'. De asemenea, in conformitate cu art. 2 alin. (1) din Legea nr. 248/2013 privind organizarea Consiliului Economic si Social, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 740 din 2 octombrie 2015, 'Consiliul Economic si Social este consultat obligatoriu asupra proiectelor de acte normative initiate de Guvern sau a propunerilor legislative ale deputatilor ori senatorilor. Rezultatul acestei consultari se concretizeaza in avize la proiectele de acte normative'.
In acelasi timp, prevederile art. 2 alin. (2) lit. e) din Legea nr. 248/2013 stabilesc ca domeniu distinct de specialitate al Consiliului Economic si Social, domeniul privind protectia consumatorului si concurenta loiala. Potrivit art. 5 lit. a) din acelasi act normativ, 'Consiliul Economic si Social exercita urmatoarele atributii: a) avizeaza proiectele de acte normative din domeniile de specialitate prevazute la art. 2 alin. (2), initiate de Guvern, precum si propunerile legislative ale deputatilor si senatorilor, invitand initiatorii la dezbaterea actelor normative'.
Totodata, Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative impune, prin art. 31 alin. (3), ca forma finala a instrumentelor de prezentare si motivare a proiectelor de acte normative sa faca referiri la avizul Consiliului Legislativ si, dupa caz, al altor autoritati avizatoare, precum Consiliul Economic si Social. Desigur ca nu este obligatorie si obtinerea unui aviz, iar procedura legislativa nu poate fi obstructionata de pasivitatea autoritatilor avizatoare, insa, in cauza, rezulta ca un astfel de aviz nu a fost solicitat. Or, este evident ca atat legea criticata, cat si ordonanta guvernamentala pe care legea criticata o aproba acopera o sfera de relatii sociale complexe, subsumate domeniului de specialitate privind protectia consumatorului si concurenta loiala.
Astfel cum se retine in expunerea de motive a legii criticate, masurile prevazute in acest act normativ sunt preconizate sa conduca la 'crearea unui sistem eficient de aplicare privata a regulilor de concurenta pe intreg spatiul Uniunii Europene, inclusiv Romania', prin transpunerea Directivei 2014/104/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 26 noiembrie 2014 privind anumite norme care guverneaza actiunile in despagubire in temeiul dreptului intern in cazul incalcarilor dispozitiilor legislatiei in materie de concurenta a statelor membre si a Uniunii Europene, precum si la 'asigurarea instrumentelor legale necesare Consiliului Concurentei pentru indeplinirea misiunii de protejare a consumatorului final', prin modificarea Legii nr. 21/1996.
Curtea constata ca omisiunea solicitarii avizului Consiliului Economic si Social cu prilejul adoptarii Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 39/2017 este de natura sa determine neconstitutionalitatea extrinseca a acestui act normativ, in raport cu prevederile art. 1 alin. (3) si (5), coroborate cu cele ale art. 141 din Constitutie. (…).
Admite obiectia de neconstitutionalitate formulata de Guvernul Romaniei, de 47 de senatori apartinand Grupurilor parlamentare ale Partidului National Liberal, Uniunii Salvati Romania si Uniunii Democrate a Maghiarilor din Romania si de Presedintele Romaniei si constata ca Legea pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 39/2017 privind actiunile in despagubire in cazurile de incalcare a dispozitiilor legislatiei in materie de concurenta, precum si pentru modificarea si completarea Legii concurentei nr. 21/1996, precum si Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 39/2017 sunt neconstitutionale, in ansamblul lor”.
>>Decizia CCR
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
HOTARARI PENALE 05 aprilie 2021, 17:43
ACHITAREA FOSTULUI PRESEDINTE FRF - “Nu exista nicio dovada”
-
C.C.R. 30 iulie 2020, 18:15
GUVERNUL ORBAN, VICTORIE LA CURTEA CONSTITUTIONALA - „Admite obiectia de neconstitutionalitate”
-
HOTARARI PENALE 23 iulie 2020, 16:29
JUDECATOARE ACHITATA DE INALTA CURTE - “Nu poate impartasi sustinerile din rechizitoriu”
-
HOTARARI CIVILE 14 iulie 2020, 15:19
FOSTUL ADJUNCT AL DNA, SANCTIONAT DE INALTA CURTE - “S-a adus atingere intereselor legitime ale reclamantei”
-
C.C.R. 06 iulie 2020, 17:28
CCR, DECIZIE PRIVIND DREPTURILE MARTORILOR - “Solutia legislativa este neconstitutionala”
-
C.C.R. 01 iulie 2020, 17:51
DECIZIA CCR PRIVIND INTERNAREA FORTATA - “Reprezinta ultima optiune”
-
C.C.R. 25 iunie 2020, 16:26
CCR, DECIZIE PRIVIND IMPLICAREA SRI IN DOSARE PENALE - “ Admite exceptia de neconstitutionalitate”
-
C.C.R. 09 iunie 2020, 13:35
KLAUS IOHANNIS, VICTORIE LA CCR - “Admite obiectia”
-
C.C.R. 03 iunie 2020, 14:41
DECIZIA CCR PRIVIND SUSPENDAREA CREDITELOR - “Este neconstitutionala”
-
HOTARARI CIVILE 01 iunie 2020, 16:36
DECIZIA INALTEI CURTI - "Anuleaza recursul"
-
HOTARARI CIVILE 26 mai 2020, 15:04
Esec la Inalta Curte: “Nesubliniind relevanta pe care o prezinta in raport cu solutia instantei de fond”
-
C.C.R. 19 mai 2020, 12:28
CCR, DECIZIE PE SESIZAREA PNL - “Admite obiectia de neconstitutionalitate”
-
C.C.R. 13 mai 2020, 18:32
Motivarea CCR privind starea de urgenta - "Nu poate sa deroge"
-
C.C.R. 12 mai 2020, 11:11
DECIZIA CCR - „Admite exceptia de neconstitutionalitate”
-
HOTARARI CIVILE 08 mai 2020, 10:51
TRIBUNALUL BUCURESTI - "Admite cererea formulata de reclamant"
-
HOTARARI CIVILE 06 mai 2020, 11:49
APEL ADMIS DE TRIBUNALUL BUCURESTI - "Sunt intrunite in prezenta cauza"
-
HOTARARI CIVILE 01 mai 2020, 14:16
CONTRAVALOAREA TRANZACTIILOR EFECTUATE - „Admite cererea”
-
HOTARARI PENALE 28 aprilie 2020, 11:14
SOLICITARE RESPINSA DE INALTA CURTE - “Este nefondata”
-
HOTARARI CIVILE 24 aprilie 2020, 11:28
PROCES CU AUTORITATEA PENTRU ADMINISTRAREA ACTIVELOR STATULUI - „Isi pastreaza caracterul aditional dobandit prin formularea sa”
-
HOTARARI PENALE 22 aprilie 2020, 10:41
MANDAT EUROPEAN DE ARESTARE - "Nu pot fi primite nici criticile vizand temeinicia acuzatiilor"
-
HOTARARI CIVILE 17 aprilie 2020, 12:10
DESFACEREA CASATORIEI, INSTANTA COMPETENTA: "Reclamantul locuia in circumscriptia judecatoriei in care s-a aflat cea din urma locuinta comuna"
-
HOTARARI PENALE 13 aprilie 2020, 11:20
INALTA CURTE - "A devenit o cale extraordinara de atac"
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii