Guvernul explica prevederile OUG privind unele masuri pentru punerea in executare a mandatelor de supraveghere tehnica dispuse in procesul penal
Data: 14 March 2016, 13:39 | autor: C.G. | 0 comentarii | 1447 afisari
Guvernul Romaniei, condus de Dacian Ciolos (foto), a adoptat, vineri 11 martie 2016, Ordonanta de Urgenta privind unele masuri pentru punerea in executare a mandatelor de supraveghere tehnica dispuse in procesul penal, ca urmare a Deciziei CCR nr. 51/2016. Intr-un comunicat de presa dat publicitatii imediat dupa sedinta CSAT, Executivul explica prevederile OUG, precizand ca actul, avizat de CSAT, a fost elaborat in colaborare cu PICCJ, DIICOT si DNA.
Comunicatul Guvernului:
„Guvernul a aprobat Ordonanta de urgenta privind unele masuri pentru punerea in executare a mandatelor de supraveghere tehnica dispuse in procesul penal, act normativ prin care Executivul pune in acord legislatia cu normele constitutionale, avand in vedere Decizia nr. 51/2016 a Curtii Constitutionale.
Actul normativ a fost elaborat in colaborare cu Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, Directia de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism (DIICOT) si Directia Nationala Anticoruptie (DNA) si a fost avizat de CSAT.
Potrivit Ordonantei de Urgenta, procurorii si organele de cercetare penala vor fi singurii in masura sa puna in executare mandatele de supraveghere tehnica dispuse in dosarele de cercetare penala, utilizand in mod nemijlocit si independent infrastructura Serviciului Roman de Informatii. Modul concret de acces al organelor judiciare la sistemele tehnice va fi stabilit prin protocoale de cooperare. Actul normativ adoptat astazi dispune in conditii de urgenta o solutie fie si temporara pentru asigurarea continuitatii anchetelor, inclusiv in cauzele care implica cooperarea judiciara internationala. Guvernul considera ca este nevoie de o ampla dezbatere publica pentru organizarea unei institutii responsabile pentru punerea in executare a supravegherii tehnice.
Astfel, prin modificarea Codului de procedura penala, pentru punerea in executare a supravegherii tehnice procurorul, organele de cercetare penala sau lucratorii specializati din cadrul politiei folosesc nemijlocit sistemele tehnice si proceduri adecvate, de natura sa asigure integritatea si confidentialittatea datelor si informatiilor colectate. Furnizorii de retele publice de comunicatii electronice sau furnizorii de servicii de comunicatii electronice destinate publicului sau de orice tip de comunicare ori de servicii financiare sunt obligati sa colaboreze cu procurorul, organele de cercetare penala sau lucratorii specializati din cadrul politiei, in limitele competentelor acestora, pentru punerea in executare a mandatului de supraveghere tehnica. Organele de cercetare penala speciale, conform unei alte modificari, vor avea posibilitatea in cauzele privind infractiuni de terrorism si infractiuni contra securitatii nationale sa efectueze punerea in executare a mandatelor de supraveghere tehnica.
De asemenea, prin modificarea Legii nr. 304/2004 privind organizarea judiciara, s-a introdus controlul judecatoresc, prin presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie sau a unui judecatori desemnat de acesta, care sa verifice modul de punere in aplicare in cadrul Centrului National de Interceptare a Comunicatiilor a supravegherilor tehnice realizate de organele de urmarire penala.
Ministerul Public este autorizat sa detina si sa foloseasca mijloace adecvate pentru obtinerea, verificarea, prelucrarea, stocarea si descoperirea informatiilor privitoare la infractiunile date in competenta parchetelor, in conditiile legii (tinand cont de existenta unor prevederi anterioare in acest sens pentru DNA si DIICOT).
Ordonanta de Urgenta adoptata astazi modifica si Legea nr. 14/1992 privind organizarea si functionarea Serviciului Roman de Informatii astfel incat pentru relatia cu furnizorii de comunicatii electronice destinate publicului, Centrul National de Interceptare a Comunicatiilor este desemnat cu rolul de a obtine, prelucra si stoca informatii in domeniul securitatii nationale. La cererea organelor de urmarire penala, Centrul asigura accesul nemijlocit si distinct al acestora la sistemele tehnice in scopul executarii supravegherii tehnice in dosarele de cercetare penala.
Ordonanta de Urgenta creeaza pentru Ministerul Public si DIICOT un cadru legal similar cu cel al DNA, prin crearea de structuri de politie judiciara pentru punerea in executare a mandatelor de supraveghere tehnica. Aceste structuri vor fi formate din ofiteri sau agenti de politie judiciara detasati de la Ministerul Afacerilor Interne (MAI), care isi vor desfasura activitatea sub directa conducere si controlul nemijlocit al procurorilor. Prin Ordonanta de Urgenta s-a prevazut detasarea la DIICOT a 40 de ofiteri sau agenti de politie judiciara, iar printr-o Hotarare adoptata tot astazi de Guvern, detasarea a cate 40 de ofiteri sau agenti de politie judiciara la Ministerul Public si la DNA”.
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii