Guvernul a adoptat OUG pentru modificarea Legii nr. 254/2013 in forma propusa de MJ. CSM apreciaza ca „20 de zile considerate ca executate, indiferent de numarul lucrarilor stiintifice sau a inventiilor realizate, poate conduce la situatia in care acest beneficiu devine nesemnificativ”
Data: 29 June 2016, 12:46 | autor: C.G. | 0 comentarii | 1515 afisari
Guvernul condus de prim-ministrul Dacian Ciolos (foto) a adoptat, in sedinta de marti 28 iunie 2016, Ordonanta de urgenta pentru modificarea si completarea Legii nr. 254/2013 privind executarea pedepselor si a masurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal in forma propusa de Ministerul Justitiei.
Astfel, art. 96 alin. (1) lit. f) din lege prevede, in noua forma, ca, „in cazul elaborarii de lucrari stiintifice publicate sau inventii brevetate, se considera 20 de zile executate pe intreaga durata a executarii pedepsei, inclusiv in cazul pedepselor contopite, indiferent de numarul lucrarilor stiintifice sau a inventiilor realizate”.
Proiectul Ordonantei a fost dezbatut, tot marti 28 iunie 2016, si de Plenul Consiliului Superior al Magistraturii, care a apreciat „ca acordarea a 20 de zile considerate ca executate pe intreaga durata a executarii pedepsei, inclusiv in cazul pedepselor contopite, indiferent de numarul lucrarilor stiintifice sau a inventiilor realizate, poate conduce la situatia in care acest beneficiu devine nesemnificativ”. Astfel, Plenul CSM a avizat favorabil proiectul de OUG, cu propunerea ca solutia acordarii unui beneficiu de 20 de zile considerate ca executate sa fie avuta in vedere pentru fiecare lucrare stiintifica elaborata sau inventie brevetata, fara insa a depasi limita care rezulta din aplicarea art. 96 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 254/2013.
Comunicatul Guvernului privind adoptarea OUG:
„Activitatea de cercetare stiintifica in penitenciare va fi reglementata distinct, prin stabilirea unui numar fix de zile care pot fi acordate unei persoane condamnate la o pedeapsa privativa de liberate, indiferent de numarul de lucrari stiintifice sau de inventii brevetate.
In acest sens, Guvernul a modificat si completat, printr-o Ordonanta de Urgenta, Legea 254/2013 privind executarea pedepselor si a masurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal.
Astfel, in cazul elaborarii de lucrari stiintifice publicate sau inventii si inovatii brevetate de catre o persoana condamnata la o pedeapsa privativa de libertate, indiferent de numarul acestora, se considera maximum 20 de zile executate pe intreaga durata a executarii pedepsei, inclusiv in cazul pedepselor contopite.
De asemenea, actul normativ adoptat astazi introduce o noua procedura a elaborarii, in penitenciare, a lucrarilor stiintifice si inventiilor brevetate si a validarii acestora.
Caracterul stiintific al lucrarilor elaborate de catre detinuti este stabilit, potrivit dispozitiilor legale de drept comun, de catre Consiliul National al Cercetarii Stiintifice, cu sprijinul logistic al Unitatii Executive pentru Finantarea Invatamantului Superior, a Cercetarii, Dezvoltarii si Inovarii. Brevetarea inventiilor se realizeaza de catre Oficiliul de Stat pentru Inventii si Marci. Pe durata elaborarii de lucrari stiintifice sau de inventii pot fi desfasurate activitati lucrative, fara ca acestea sa se suprapuna si fara ca, insumata, durata desfasurarii tuturor acestor activitati sa depaseasca durata prevazuta in legislatia muncii. Lucrarile stiintifice se pot elabora numai in domeniile si specializarile universitare stabilite de nomenclatorul domeniilor si al specializarilor/programelor de studii universitare. In cazul lucrarilor stiintifice sau inventiilor brevetate realizate in coautorat, numarul zilelor considerate ca executate se impart proportional la numarul de coautori. In cazul in care mai multi coautori sunt persoane private de libertate, procedura se aplica in mod individual fiecarui coautor.
Dupa validarea caracterului stiintific al lucrarii, respectiv brevetarea inventiei, Comisia pentru liberare conditionata sesizata potrivit legii in vederea analizarii acordarii zilelor considerate ca executate, ia la cunostinta de acordarea caracterului stiintific, respectiv brevetarea inventiei, si verifica respectarea procedurii de elaborare a lucrarii stiintifice publicate, respectiv inventiei brevetate. O noua solicitare pentru elaborarea unei alte lucrari stiintifice sau inventii se poate formula doar dupa finalizarea lucrarii anterioare.
Aceste reglementari vor intra in vigoare incepand cu 31 august 2016.
Ulterior adoptarii si pana la intrarea in vigoare a Ordonantei de Urgenta, vor fi elaborate norme de aplicare a noilor reglementari.
Informatii suplimentare:
In sedinta de Guvern din 3.02.2016, Guvernul a decis suspendarea, pana la 1 septembrie 2016, a aplicarii prevederii din art. 96 alin.(1) lit. f) potrivit careia 'in cazul elaborarii de lucrari stiintifice publicate sau inventii si inovatii brevetate, se considera 30 de zile executate, pentru fiecare lucrare stiintifica sau inventie si inovatie brevetate'.
La acel moment, masura legislativa a fost adoptata de Guvern in contextul in care, in practica s-a constatat un abuz de drept, in care persoane condamnate au obtinut reduceri substantiale ale pedepselor aplicate, cu consecinta accederii mai rapide la beneficiile liberarii conditionate si, cumulativ, prin elaborarea uneia sau chiar a mai multor lucrari stiintifice, formalizand si golind de continut aceste dispozitii legale.
Evolutia elaborarii de lucrari stiintifice de catre persoanele condamnate a fost urmatoarea, potrivit statisticilor Administratiei Nationale a Penitenciarelor: 2006 – 0 lucrari; 2007 – 4 lucrari; 2008 – 2 lucrari; 2009 – 6 lucrari; 2010 – 3 lucrari; 2011 – 3 lucrari; 2012 – 6 lucrari; 2013 – 14 lucrari; 2014 – 89 lucrari (cu 50 de autori); 2015 – 337 lucrari (cu 165 de autori)”.
Comunicatul CSM privind avizul referitor la proiectul de OUG:
„Avand in vedere interesul manifestat de mass-media in legatura cu unele aspecte ale avizului acordat de catre Plenul Consiliul Superior al Magistraturii in sedinta de azi, 28 iunie 2016, asupra proiectului de Ordonanta de Urgenta a Guvernului pentru modificarea si completarea Legii nr. 254/2013 privind executarea pedepselor si a masurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal, pentru o informare corecta a celor interesati, Biroul de Informare Publica si Relatia cu Mass Media este abilitat sa faca urmatoarele precizari:
La data de 22 iunie 2016, Ministerul Justitiei a transmis Consiliului Superior al Magistraturii proiectul de Ordonanta de Urgenta a Guvernului pentru modificarea si completarea Legii nr. 254/2013 privind executarea pedepselor si a masurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal, in vederea avizarii acestuia conform dispozitiilor art.38 alin.(4) din Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii.
In sedinta de azi, 28 iunie 2016, Plenul Consiliului a avizat favorabil proiectul de ordonanta de urgenta mentionat, cu propunerea ca solutia acordarii unui beneficiu de 20 de zile considerate ca executate sa fie avuta in vedere pentru fiecare lucrare stiintifica elaborata sau inventie brevetata, fara insa a depasi limita care rezulta din aplicarea art. 96 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 254/2013 ('Art. 96 - Partea din durata pedepsei care este considerata ca executata pe baza muncii prestate si/sau a instruirii scolare si formarii profesionale (1) Pedeapsa care este considerata ca executata pe baza muncii prestate sau a instruirii scolare si formarii profesionale, in vederea acordarii liberarii conditionate, se calculeaza dupa cum urmeaza: a) in cazul in care se presteaza o munca remunerata, se considera 5 zile executate pentru 4 zile de munca;').
In sustinerea solutiei propuse, Plenul CSM a apreciat ca acordarea a 20 de zile considerate ca executate pe intreaga durata a executarii pedepsei, inclusiv in cazul pedepselor contopite, indiferent de numarul lucrarilor stiintifice sau a inventiilor realizate, poate conduce la situatia in care acest beneficiu devine nesemnificativ, in raport de valoarea stiintifica pe care o pot avea unele lucrari elaborate sau inventii brevetate, semnaland si o posibila contradictie intre o astfel de prevedere restrictiva si art. 96/1 alin. (7) din proiectul de act normativ, care prevede posibilitatea elaborarii de lucrari stiintifice sau inventii in mod succesiv.
De asemenea, Plenul CSM a avut in vedere ca o abordare restrictiva in ceea ce priveste acordarea zilelor considerate ca executate pentru elaborarea mai multor lucrari sau inventii brevetate nu se impune, in conditiile in care, spre deosebire de reglementarea actuala, proiectul de act normativ instituie mecanisme clare si eficiente de verificare si stabilire a caracterului stiintific a lucrarilor elaborate de persoanele private de libertate, mecanisme ce vor fi dezvoltate si la nivelul reglementarii secundare, conform prevederilor art. II alin. (2) din proiectul de ordonanta de urgenta.
O alta propunere formulata de CSM asupra textului ordonantei de urgenta in cauza vizeaza prevederea, in mod expres, ca beneficiul liberarii conditionate, in cazul lucrarilor stiintifice sau inventiilor brevetate multiple, nu se poate acorda decat dupa executarea efectiva a unei parti din pedeapsa, similar dispozitiilor art. 100 alin. (3) si (4) teza finala din Codul penal ('Art. 100 - Conditiile liberarii conditionate in cazul pedepsei inchisorii (3) In calculul fractiunilor de pedeapsa prevazute in alin. (1) se tine seama de partea din durata pedepsei ce poate fi considerata, potrivit legii, ca executata pe baza muncii prestate. In acest caz, liberarea conditionata nu poate fi dispusa inainte de executarea efectiva a cel putin jumatate din durata pedepsei inchisorii, cand aceasta nu depaseste 10 ani, si a cel putin doua treimi, cand pedeapsa este mai mare de 10 ani.(4) In calculul fractiunilor de pedeapsa prevazute in alin. (2) se tine seama de partea din durata pedepsei ce poate fi considerata, potrivit legii, ca executata pe baza muncii prestate. In acest caz, liberarea conditionata nu poate fi dispusa inainte de executarea efectiva a cel putin o treime din durata pedepsei inchisorii, cand aceasta nu depaseste 10 ani, si a cel putin jumatate, cand pedeapsa este mai mare de 10 ani')”.
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii