Grefierii isi striga disperarea catre Parlament si Guvern
Data: 21 January 2020, 11:58 | autor: L.J. | 0 comentarii | 1472 afisari
Cinci sindicate ale grefierilor, precum si Asociatia Grefierilor din Romania (AGR) isi striga disperarea catre Parlament si Guvern, din cauza intentiilor cabinetului Orban de a le taia pensiile de serviciu, grefierii amenintand cu greve daca guvernarea PNL isi va duce la indeplinire planurile.
Cele sase entitati profesionale au adresat Legislativului si Executivului o scrisoare deschisa luni, 20 ianuarie 2020, denuntand caracterul pur electoral al proiectului de lege ce vizeaza eliminarea pensiilor de serviciu pentru grefieri si magistrati. Mai exact, grefierii descriu conditiile inumane in care sunt nevoiti sa munceasca, acestea cauzandu-le nu doar boli profesionale, ci si moartea prematura, inainte de 60 de ani. De asemenea, stresul in care grefierii sunt nevoiti sa lucreze este raspunzator pentru nenumaratele divorturi si cazuri de infertilitate.
Iar pentru a demonta pana la capat retorica guvernului Ludovic Orban cu privire la asa-zisele „pensii speciale” ale grefierilor, sindicatele si AGR subliniaza ca impactul bugetar al acestora este nesemnificativ, in Romania existand „1800 de pensionari, cu o pensie medie de 4359 lei, din care mai putin de jumatate sunt suportati de bugetul de stat, restul sunt calculati pe baza principiului contributivitatii”.
Comunicatul grefierilor:
„Catre,
PARLAMENTUL ROMANIEI
GUVERNUL ROMANIEI
Doamnelor si domnilor parlamentari, guvernanti, factori de decizie asupra legilor ce influenteaza viata noastra, a cetatenilor acestei tari,
Scrisoare deschisa relativ la iminenta abrogare a dispozitiilor legale care reglementeaza pensia de serviciu pentru grefieri
Categoria noastra profesionala – personalul auxiliar de specialitate din instante si parchete (grefierii), in continuare, aflam din presa si nu de la domniile voastre, in cadrul unor consultari reale si efective, asa cum ne-am fi asteptat, mai ales dupa intalnirile din decembrie 2019 cu Ministrul Justitiei, ca intentionati sa votati 'eliminarea' pensiilor de serviciu in cadrul unei sesiuni parlamentare extraordinare ce va avea loc zilele acestea.
Aflam cu stupoare si indignare ca doriti sa ne luati pensiile de serviciu, asa numitele 'pensii speciale' pentru a castiga simpatia electorala a unei mase de oameni dezinformati sau gresit informati, spunandu-le ca ajutati bugetul statutului, cand, in fapt, eliminarea acestui drept poate avea consecinte negative tocmai in randul celor care nu stiu despre ce este vorba.
I. Desi am incercat sa va explicam de ce ne-au fost acordate si se impune mentinerea acestor pensii, atat in cadrul dezbaterilor din comisii, pe calea inscrisurilor oficiale in cadrul corespondentei purtate, cat si prin intermediul mijloacelor de informare mediatica, incercam, inca o data, sa va explicam aici in cateva randuri, in speranta ca nu doriti sa luati decizii pripite doar pentru a va asigura electoratul la alegerile ce vor avea loc in acest an, fie ele anticipate sau la termen:
-pensia de serviciu a grefierilor este o pensie ocupationala, astfel cum este ea definita in spatiul european si a fost acordata in perioada de preaderare a Romaniei la Uniunea Europeana in urma transpunerii Directivei UE 86/378/CEE, ceea ce s-a concretizat in art. 77 din Legea nr. 567/2004 privind statutul categoriei noastre profesionale;
-profesia de grefier este incompatibila cu orice alta functie publica sau privata, cu exceptia functiilor didactice, grefierilor fiindu-le interzis sa desfasoare alte activitati generatoare de venit, iar salariul reprezinta singura sursa de venit, spre deosebire de alte categorii profesionale;
-justitia nu se poate infaptui fara grefieri – sedinta de judecata nu se poate desfasura fara participarea grefierului, solutia instantei de judecata nu se poate pronunta in lipsa grefierului, hotararea judecatoreasca este nula fara semnatura grefierului, grefierul este un avertizor de legalitate a procedurii de citare, prin grija si mijlocirea grefierilor sunt indeplinite majoritatea actelor de procedura, atat in faza de urmarire penala, cat si in faza de judecata sau de executare a hotararii judecatoresti;
-activitatea grefierilor se desfasoara in conditii de munca grele, vatamatoare si periculoase si este supusa unei uzuri fizice si suprasolicitari neuropsihice cu consecinta directa asupra vietii si sanatatii;
-activitatea sistemului judiciar este una atipica, munca nu poate fi normata tocmai din cauza specificului activitatii de urmarire penala si de judecata – infractorii nu dorm si nu asteapta ora 7 pentru a savarsi o infractiune – stim cand incep, insa nu si cand se termina ancheta penala si sedinta de judecata;
-programul instantelor si al parchetelor este, de regula, intre orele 8-16, insa este de notorietate ca activitatea se desfasoara in medie cate 12-14 ore pe zi si chiar in zilele legale de repaus saptamanal;
-grefierii care participa la sedinte de judecata sau anchete penale nu au sarbatori legale si nici religioase, indiferent de religie, chiar si in actele normative emise de domniile voastre prevedeti expres ca dispozitiile prin care se acorda zile libere nu se aplica instantelor de judecata si parchetelor care au programate audieri sau sedinte de judecata;
-pe perioada efectuarii serviciului de permanenta grefierii sunt consemnati la domiciliu, neavand dreptul de a parasi localitatea sau de a-si petrece timpul ”liber”.
II. Atragem atentia asupra faptului ca expunerea de motive a proiectului de lege supus dezbaterii nu respecta normele de tehnica legislativa impuse de prevederile art. 31 Legii nr. 24/2000, astfel cum a sesizat si Consiliul Legislativ prin avizul negativ pe care l-a acordat proiectului de lege, ridicand probleme de legalitate si neconstitutionalitate.
Totodata, Plenul Consiliului Superior al Magistraturii a avizat negativ o propunere legislativa similara, apreciind ca o astfel de reglementare ar constitui un regres al reglementarii in domeniul pensiilor de serviciu, care, alaturi de consecintele negative de ordin material pe care o astfel de masura le-ar avea asupra acestei categorii de personal, trebuie avuta in vedere si necesitatea asigurarii unei predictibilitati a cadrului normativ.
Consiliul a motivat ca dreptul la pensia de serviciu a personalului auxiliar a fost reglementat prin Legea nr. 567 in anul 2004, ulterior reglementarile au fost eliminate prin Legea nr. 119 din anul 2010, pensia de serviciu a personalului auxiliar de specialitate devenind pensie in intelesul Legii nr. 19/2000, iar prin Legea nr. 263/2010 s-a prevazut abrogarea articolelor referitoare la dreptul la pensia de serviciu, pentru ca, ulterior, in anul 2015, pensiile de serviciu sa fie reintroduse prin dispozitiile art. 1 din Legea nr. 130/2015.
in acest context normativ, este evident ca o noua eliminare a pensiei de serviciu ar contraveni flagrant principiului predictibilitatii cadrului normativ.
O atare modificare legislativa este de natura sa afecteze siguranta activitatii desfasurate in sistemul de justitie prin atingerea adusa garantiilor sociale recunoscute personalului din justitie, fara de care activitatea “autoritatii judecatoresti” nu poate fi organizata si desfasurata.
III. Inainte de a va exprima votul, care speram sa fie unul rational si nu electoral, ar fi bine sa cunoasteti si partea mai putin placuta a profesiei noastre:
-speranta de viata a grefierilor este de 58 de ani, foarte redusa in comparatie cu alte categorii profesionale, iar asta din cauza bolilor profesionale aparute in timpul exercitarii profesiei (afectiuni ale sistemului locomotor si ale coloanei vertebrale, tulburari de vedere din cauza lucrului exclusiv la calculator, afectiuni ale pielii generate de bacterii si mucegaiuri, afectiuni ale sistemului respirator – astm dezvoltat din cauza prafului de pe dosare, cancer de diverse tipuri, etc.);
-putinii dintre noi care ajung sa beneficieze de pensia de serviciu (la implinirea varstei de 60 de ani) cheltuiesc cea mai mare parte din pensie pe tratamente medicale pentru tratarea acestor afectiuni, deoarece sistemul medical la care am contribuit in anii de munca si fara sa apelam la el se dovedeste incapabil acum sa ne trateze gratuit;
-rata divortului este foarte ridicata in sistemul judiciar tocmai din cauza specificului activitatii de judecata si a timpului excesiv petrecut in instante si parchete, departe de familie, pentru a contribui la infaptuirea actului de justitie; in plus, femeile din aceasta profesie se confrunta cu probleme de infertilitate si avort spontan.
IV. Daca va pasa cu adevarat de bugetul tarii si doriti sa-l salvati prin taierea pensiilor noastre, ei, bine, aflati ca nu noi il impovaram, intrucat suntem 1800 de pensionari, cu o pensie medie de 4359 lei, din care mai putin de jumatate sunt suportati de bugetul de stat, restul sunt calculati pe baza principiului contributivitatii.
Sa intelegem ca acesti 1800 de pensionari capuseaza atat de mult bugetul statului prin pensiile de serviciu de care beneficiaza si e absolut necesar sa le taiati, in raport de cele cateva sute de mii pe care le pastrati? Unde mai este atunci echitatea si justitia sociala!?
In plus, impactul financiar asupra bugetului statului este unul nesemnificativ, intrucat potrivit datelor oficiale ale Casei Nationale de Pensii Publice, in anul 2019, beneficiari ai pensiei de serviciu din randul categoriei noastre profesionale sunt 1800 de persoane, in scadere cu 14 persoane fata de anul 2018 (1814 beneficiari), astfel ca putem spune ca suntem 'eliminati' pe cale naturala... asa ca nu trebuie sa va obositi sa abrogati prevederile legale care confera dreptul la pensie.
Sistemul judiciar din Romania este generator de venituri din plata taxelor judiciare de timbru, care daca nu ar fi directionate catre bugetele administratiilor publice locale si ar fi redate sistemului judiciar, ar reprezenta o sursa considerabila de venit pentru o autofinantare corespunzatoare.
V. Dorim sa va mai informam ca personalul din sistemul de justitie se intinereste pe zi ce trece, recrutarea grefierilor avand loc preponderent prin intermediul Scolii Nationale de Grefieri, pe baza unui concurs national, unde concurenta este foarte mare si o conditie de participare este sa fii licentiat in drept. Astfel, apreciem ca sistemul judiciar din Romania se reformeaza inclusiv prin recrutarea de grefieri tineri si bine pregatiti care sa contribuie la infaptuirea unui act de justitie la cel mai inalt grad de profesionalism.
Ori, cei care decid sa urmeze cariera de grefier o fac si pentru predictibilitatea unui viitor ce includea pensiile de serviciu, care acum se pare ca sunt puse sub semnul intrebarii. Astfel, abrogarea pensiei de serviciu va conduce la deprofesionalizarea categoriei si va determina absolventii facultatilor de Drept sa urmeze alte cariere juridice.
VI. Ne dorim sa votati cu ratiunea si nu electoral, desi stim ca mandatele domniilor voastre depind de votul electoratului care este insetat de sange, instigat la ura impotriva sistemului bugetar si care crede ca prin eliminarea pensiilor de serviciu vor creste peste noapte conditiile de trai in Romania si nu va dorim sa ajungeti in prezent in instantele si parchetele din tara si sa va loviti de problemele reale ale sistemului judiciar, care sunt inca nerezolvate, printre care enumeram: subfinantarea cronica, deficitul acut de resursa umana, volumul de activitate in continua crestere, necesitatea dotarii corespunzatoare cu aparatura tehnica moderna, imbunatatirea conditiilor de munca pentru respectarea unor cerinte minime de sanatate si securitate in munca, s.a.m.d.
Totodata, am fi fost incantati sa vedem interesul dvs. pentru rezolvarea inechitatilor salariale din sistem si adoptarea unor masuri legislative in vederea inlaturarii plafonarii instituite de actuala lege a salarizarii ori pentru uniformizarea salariilor sau pentru plata orelor suplimentare.
VII. Desi ne-am fi dorit sa rezolvam problemele categoriei noastre profesionale in cadrul procesului de dialog social prin care partenerii sociali se informeaza, se consulta si negociaza in vederea stabilirii unor acorduri in probleme de interes comun, se pare ca singura varianta pe care ne-o lasati la dispozitie este intreruperea activitatii in instante si parchete, la nivel national, organizatiile noastre demarand deja procedurile in acest sens.
Sindicatul National al Grefei Judiciare Dicasterial
Sindicatul Dreptatea Vrancea
Sindicatul SinJust Bihor
Sindicatul Liber al Lucratorilor din Justitie 'Grefierul' Alba
Sindicatul Dreptatea Bacau,
afiliate la Federatia PUBLISIND
in colaborare cu
Asociatia Grefierilor din Romania”
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii