Franta. Interdictia interceptarii „prin ricoseu”. Proiect de lege pentru garantarea concreta a respectarii secretului profesional al avocatului
Data: 09 July 2015, 11:01 | autor: A.P. | 0 comentarii | 1675 afisari
Uniunea Nationala a Barourilor din Romania a dat publicitatii, miercuri 8 iulie 2015, un comunicat de presa referitor la propunere de lege pentru garantarea concreta a respectarii secretului profesional al avocatului, initiat de deputatul francez Jean-Francois Mancel (foto). Proiectul de lege a fost inregistrat, la 3 iunie 2015, la Presedintia Adunarii Nationale a Frantei.
Potrivit UNBR, initiatorul proiectului de lege francez propune, dupa modelul din SUA, ca avocatii sa comunice politiei, justitiei si administratiei numerele liniilor telefonice pe care le utilizeaza, iar legea sa interzica interceptarea acestor linii, cu exceptia cazului in care avocatul este el insusi suspectat de savarsirea unei infractiuni.
Comunicatul UNBR (include traducerea proiectului de lege):
„La data de 3 iunie 2015, la Presedintia Adunarii Nationale a Frantei a fost inregistrat un Proiect de lege pentru garantarea concreta a respectarii secretului profesional al avocatului.
Conform initiatorului, deputatul Dl. Jean-Francois Mancel, 'trebuie reafirmata urgent, prin lege, importanta cruciala a dreptului apararii la un proces echitabil si o justitie impartiala, concretizand respectarea secretului profesional intre avocat si clientul sau. (…) Fara o garantie concreta a respectarii acestui secret profesional, nu putem avea o exercitare normala a drepturilor de aparare. si fara aceasta exercitare normala a drepturilor apararii, nu exista Stat de drept. Pentru ca, sa nu ne inselam: secretul profesional nu a fost instituit pentru protejarea avocatului, ci a justitiabilului si a drepturilor acestuia'.
Avand in vedere absenta dispozitiilor legale privind interdictia interceptarii 'prin ricoseu' a avocatilor (cand mandatul de interceptare este emis doar pentru client, nu pentru avocat), initiatorul propune, dupa modelul din SUA, ca avocatii sa comunice politiei, justitiei si administratiei numerele liniilor telefonice pe care le utilizeaza si legea sa interzica interceptarea acestor linii, cu exceptia cazului in care avocatul insusi este suspectat de savarsirea unei infractiuni. Decanul baroului trebuie informat in prealabil de judecatorul de instructie, care nu poate ordona interceptarea decat dupa autorizarea scrisa din partea presedintelui din jurisdictia sa.
Redam in continuare traducerea integrala a Proiectului de lege pentru garantarea concreta a respectarii secretului profesional al avocatului.
Nr.2849
ADUNAREA NATIONALA
CONSTITUTIA DIN 4 OCTOBRIE 1958
LEGISLATURA A PAISPREZECEA
inregistrat la Presedintia Adunarii Nationale din 3 iunie 2015.
PROPUNERE DE LEGE
Pentru garantarea concreta a respectarii secretului profesional al avocatului,
(inaintata comisiei legilor constitutionale, legislatiei si administratiei generale a Republicii, in absenta constituirii unei comisii speciale in termenele prevazute de articolele 30 si 31 din Regulament.)
prezentata de Dl. Jean-Francois MANCEL, deputat.
Articolul 1
Articolul100-7 din codul de procedura penala este modificat:
1. Primul alineat este completat cu cuvintele: 'si fara ca acesta sa fi primit in prealabil aprobarea scrisa a presedintelui jurisdictiei sale.'
2. Al doilea alineat este eliminat.
3. Al treilea alineat este completat cu cuvintele: 'si fara ca judecatorul de instructie sa fi primit in prealabil aprobarea scrisa a presedintelui jurisdictiei sale.'
Articolul 2
Sub-sectiunea 2 a sectiunii 3 din capitolul I al titlului III al aceluiasi cod este completata cu articolul L. 100-8 redactat in felul urmator:
'Art.100-8.–Avocatul comunica politiei, justitiei si administratiei numerele liniilor pe care le utilizeaza.
'Nicio interceptare nu poate avea loc pe aceste linii, decat daca se stabileste, in legatura cu elemente precise si detaliate, ca avocatul este suspectat in prealabil ca a comis o infractiune. Decanul baroului trebuie informat in prealabil de judecatorul de instructie, care nu poate ordona interceptarea decat dupa autorizarea scrisa din partea presedintelui din jurisdictia sa.
'Cabinetul, vehiculul si domiciliul avocatului nu pot face obiectul niciunei perchezitii, decat daca se stabileste, in legatura cu elemente precise si detaliate, ca avocatul este suspectat in prealabil ca a comis o infractiune. Perchezitia nu poate avea loc decat cu aprobarea scrisa a presedintelui jurisdictiei de care apartine magistratul instructor. Perchezitia necesita aprobarea presedintelui jurisdictiei de care depinde magistratul instructor.
'Formalitatile prevazute de prezentul articol sunt prescrise sub pedeapsa de nulitate.'
Articolul 3
Aceeasi sub-sectiune este completata de articolul100-9 avand continutul urmator:
'Art.100-9.–Orice incalcare a prevederilor articolelor de la 100 la100-8 din prezentul cod este pedepsita cu sanctiunile de mai jos:
– Cand incalcarea este comisa de judecatorul de instructie, acestuia i se ia dosarul din oficiu iar Consiliul superior al magistraturii se pronunta asupra dosarului sau. El suporta pedeapsa corectionala de la punctul 3° din articolul 131-4 din codul penal.
– Cand incalcarea este comisa de un functionar al politiei, acesta este suspendat imediat in asteptarea hotararii judecatoresti daca persoana ascultata intenteaza actiune in justitie. El suporta pedeapsa corectionala de la punctul 3° din articolul131-4 din codul penal.
Articolul 4
Prin derogare de la principiul articolului2 din codul civil, orice procedura de interceptare vizata in articolele 100-7 si100-8 din codul de procedura penala in curs in momentul intrarii in vigoare a prezentei legi trebuie suspendata in asteptarea aprobarii presedintelui jurisdictiei de care apartine magistratul instructor”.
sursa foto: lepoint.fr
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii