Fostul ministru Elena Udrea, cercetat penal. DNA solicita incuviintarea urmaririi penale, retinerii si arestarii preventive
Data: 20 October 2015, 15:46 | autor: A.P. | 0 comentarii | 2038 afisari
Directia Nationala Anticoruptie a dat publicitatii, marti 20 octombrie 2015, un comunicat de presa privind efectuarea de cercetari penale fata de deputatul Elena Udrea (foto), fost ministru al Turismului, intr-un dosar ce vizeaza infractiuni de luare de mita in forma continuata, trafic de influenta in forma continuata, instigare la abuz in serviciu cu obtinere de foloase necuvenite pentru sine, efectuare de operatiuni financiare incompatibile cu functia, ori incheierea de tranzactii financiare, utilizand informatiile in virtutea functiei, spalare de bani in forma continuata, fals in declaratii de avere in forma continuata.
In acest sens, procurorul sef al DNA, Laura Codruta Kovesi, a transmis Procurorului General al Romaniei referatul cauzei, in vederea sesizarii (1) Camerei Deputatilor, pentru formularea cererii de efectuare a urmaririi penale, si (2) ministrului Justitiei, pentru a solicita Camerei Deputatilor incuviintarea retinerii si arestarii preventive a deputatului Elena Udrea, ministru in Guvernul Romaniei la data faptelor.
Comunicatul DNA:
"Procurorii din cadrul Directiei Nationale Anticoruptie – Sectia de combatere a infractiunilor conexe celor de coruptie efectueaza cercetare penala fata de UDREA ELENA GABRIELA, in prezent deputat in Parlamentul Romaniei, care a indeplinit, succesiv, in perioada decembrie 2008 - februarie 2012, functiile de ministru al Turismului, ministru interimar al Mediului si ministru al Dezvoltarii Regionale si Turismului, cu privire la savarsirea urmatoarelor infractiuni:
-luare de mita in forma continuata,
-trafic de influenta in forma continuata,
-instigare la abuz in serviciu cu obtinere de foloase necuvenite pentru sine,
-efectuare de operatiuni financiare incompatibile cu functia, ori incheierea de tranzactii financiare, utilizand informatiile in virtutea functiei,
-spalare de bani in forma continuata,
-fals in declaratii de avere in forma continuata (cu referire la declaratiile de avere din perioada 2009-2012).
In ordonanta procurorilor se arata ca, in cauza, exista probe din care rezulta suspiciunea rezonabila ce contureaza urmatoarea stare de fapt:
A. Cu privire la infractiunile de instigare la abuz in serviciu, luare de mita, trafic de influenta si fals in declaratii de avere, fapte in legatura cu scoaterea activului 'Vila Sabarel' din Eforie Sud (suprafata utila de 700 mp) din patrimoniul SC Carmen Silva 2000 SA, vanzarea la un pret sub valoarea de piata a terenului aferent imobilului (386 mp), lucrarile de renovare la imobilul Vila Sabarel, cumpararea si intabularea activului Vila Sabarel si a terenului aferent pe SC Romlit Spectrum SRL, pentru a ascunde beneficiarul real si pentru a evita justificarea resurselor financiare.
-A solicitat vanzarea activului 'Vila Sabarel' din Eforie Sud (achizitionata cu suma de 56.425 euro), prin metoda negocierii directe si cu recunoasterea unor investitii in cuantum de aproximativ 7.284 euro ce nu fusesera realizate, catre SC Romlit Spectrum SRL - o societate controlata de o persoana din anturajul sau, societate pe care a creditat-o prin intermediul unei rude, pentru achitarea sus mentionate, fara a declara imprumutul acordat societatii sau cumpararea activului prin interpusi;
-L-a constrans pe directorul general al SC Carmen Silva 2000 SA, prin intermediul reprezentantului SC Romlit Spectrum SRL, sa incheie un act aditional la contractul de vanzare-cumparare a activului 'Vila Sabarel', in conditii nelegale (respectiv cu incalcarea hotararii AGA si a conditiilor stabilite pentru vanzare prin mandatul emis de minister in baza avizelor directiilor de specialitate), pentru a asigura SC Romlit Spectrum SRL trecerea in proprietate a imobilului; aceasta, desi nu se efectuase plata banilor in termenul de 10 zile stabilit prin mandat de minister, fapt ce atragea desfiintarea de drept a contractului, fara alta notificare si fara interventia instantei de judecata;
-Si-a exercitat influenta asupra primarului orasului Eforie Sud pentru a obtine cumpararea, de catre SC Romlit Spectrum SRL, a terenului aferent Vilei Sabarel, prin negociere directa, la un pret sub valoarea de piata (aproximativ 50% din valoarea pietei);
-A pretins si primit foloase necuvenite in cuantum de cca. 520.000 de lei, constand in contravaloarea lucrarilor de renovare a Vilei Sabarel si a materialelor necesare, de la administratorul unei societatii comerciale (societate ce avea in derulare mai multe contracte cu C.N.I. - Compania Nationala de Investitii). Foloasele au fost primite pentru a asigura finantarea necesara derularii contractelor pe care societatea le incheiase cu CNI SA. Aceasta, in conditiile in care CNI SA functiona sub autoritatea Dezvoltarii Regionale si Turismului, iar ministrul era ordonator principal de credite.
-A achizitionat imobilul Vila Sabarel prin intermediul firmei SC Romlit Spectrum SRL pe care o controla si careia ii asigura fondurile aferente efectuarii tranzactiilor, prin creditarea firmei in numele asociatului declarat; astfel, a ascuns faptul ca este beneficiarul real al imobilului 'Vila Sabarel', al terenului aferent si al lucrarilor de renovare efectuate de o societate comerciala favorizata; toate foloasele sus-mentionate au fost primite in legatura cu exercitarea prerogativelor specifice functiei, in scopul disimularii proprietatii bunurilor ori a drepturilor asupra acestora, cunoscand si faptul ca modalitatea de dobandire a imobilelor a fost nelegala.
-A incheiat tranzactiile imobiliare avand ca obiect Vila Sabarelu (cu o suprafata utila de 700 mp) si terenul aferent acesteia (386 mp) prin persoane interpuse, respectiv prin intermediul SC Romlit Spectrum SRL – societate pe care o controla si careia ii asigura finantarea necesara, utilizand informatii obtinute in exercitarea functiei.
B. Cu privire la pretinderea si primirea unor foloase necuvenite pentru exercitarea influentei in legatura cu derularea contractului de vanzare – cumparare de energie dintre SC Hidroelectrica SA si o societate comerciala
-In vara anului 2010, in calitate de ministru al Dezvoltarii Regionale si Turismului si membru la Guvernului si de persoana cu functie de conducere in cadrul unui partid politic, avand influenta asupra factorilor de decizie din cadrul Ministerului Economiei si ai SC Hidroelectrica SA, a pretins de la un om de afaceri, prin intermediar, suma de 5 milioane USD, pentru a asigura firmei controlate de omul de afaceri derularea, in continuare, a contractului bilateral de vanzare-cumparare de energie electrica cu SC Hidroelectrica SA.
-Pentru a-si exercita influenta asupra factorilor de decizie din Ministerul Economiei si a celor din cadrul SC Hidroelectrica SA, la inceputul anului 2012, a primit de la acelasi om de afaceri, prin intermediar, suma de 3.800.000 USD si o creanta de 900.000 de euro pe care una din firmele controlate de omul de afaceri o detinea ca urmare a unui imprumut garantat cu pachetul de 90% din actiunile la o societate comerciala cu activitate in mass media.
-In anul 2011, pentru a ascunde beneficiarul real al creantei de 900.000 de euro, primita cu titlu gratuit de la omul de afaceri, ii solicitase unei persoane sa incheie un contract de novatie cu schimbare de creditor pe o firma a respectivei persoane. De asemenea, ulterior, pentru a ascunde ca este beneficiarul real al pachetului de actiuni la societatea cu activitate in mass-media, i-a solicitat unei alte persoane sa incheie actele aferente tranzactiei in numele sau si sa efectueze platile aferente prin creditarea societatii, disimuland astfel provenienta sumei de circa 700.000 de euro, aferenta platilor efectuate pentru societatea mass-media si ascunzand astfel ca este adevaratul proprietar la creantei ce a facut obiectul novatiei cu firma omului de afaceri de la care a primit creanta.
Prin urmare, raportat la toate aspectele descrise mai sus, in conformitate cu prevederile legale si constitutionale, procurorul sef al Directiei Nationale Anticoruptie - doamna Laura Codruta Kovesi a transmis procurorului general al P.I.C.C.J. referatul cauzei, in vederea sesizarii:
1. Camerei Deputatilor, pentru formularea cererii de efectuare a urmaririi penale fata de UDREA ELENA GABRIELA, deputat in Parlamentul Romaniei, la data faptelor ministru in Guvernul Romaniei, pentru savarsirea urmatoarelor infractiuni savarsite in exercitiul functiei:
-luare de mita in forma continuata,
-trafic de influenta in forma continuata,
-instigare la abuz in serviciu cu obtinere de foloase necuvenite pentru sine,
-efectuare de operatiuni financiare incompatibile cu functia, ori incheierea de tranzactii financiare, utilizand informatiile in virtutea functiei,
-spalare de bani in forma continuata,
-fals in declaratii de avere in forma continuata (cu referire la declaratiile de avere din perioada 2009-2012).
2. Ministrului Justitiei, pentru a solicita Camerei Deputatilor incuviintarea retinerii si arestarii preventive a deputatului UDREA ELENA GABRIELA, ministru in Guvernul Romaniei, la data faptelor, pentru savarsirea infractiunilor de:
-luare de mita in forma continuata,
-trafic de influenta in forma continuata,
-instigare la abuz in serviciu cu obtinere de foloase necuvenite pentru sine,
-efectuare de operatiuni financiare incompatibile cu functia, ori incheierea de tranzactii financiare, utilizand informatiile in virtutea functiei,
-spalare de bani in forma continuata.
Prezentele cereri intra sub incidenta prevederilor Codului de Procedura Penala si ale Constitutiei Romaniei, prin urmare, persoana fata de care s-a solicitat sesizarea pentru formularea cererii de efectuare a urmaririi penale, respectiv incuviintarea retinerii si arestarii preventive, beneficiaza de prezumtia de nevinovatie".
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii