Forumul Judecatorilor din Romania: „Le solicitam membrilor CSM sa respecte rolul constitutional al acestui organism reprezentativ al corpului magistratilor, de garant al independentei justitiei”
Data: 11 May 2016, 13:13 | autor: C.G. | 0 comentarii | 1456 afisari
Asociatia „Forumul Judecatorilor din Romania” a dat publicitatii, miercuri 11 mai 2016, un comunicat de presa in care isi exprima pozitia fata de cuprinsul cererii de stramutare a dosarului in care Consiliul Superior al Magistraturii are calitate de parat, aflat pe rolul Curtii de Apel Bucuresti avand ca obiect suspendarea executarii Hotararii Plenului CSM nr. 338/29.03.2016, la cererea Uniunii Nationale a Judecatorilor din Romania.
In comunicatul semnat de judecatorii Dragos Calin (foto) si Ionut Militaru, copresedinti ai Asociatiei, se arata ca Forumul Judecatorilor din Romania le solicita membrilor Consiliului Superior al Magistraturii „sa respecte rolul constitutional al acestui organism reprezentativ al corpului magistratilor, de garant al independentei justitiei”.
Comunicatul:
„Asociatia 'Forumul Judecatorilor din Romania' solicita membrilor Consiliului Superior al Magistraturii „sa respecte rolul constitutional al acestui organism reprezentativ al corpului magistratilor, de garant al independentei justitiei.
Asociatia 'Forumul Judecatorilor din Romania' respinge ferm orice incercare de plasare a sa in umbra unei aparente de 'banuiala legitima', motivata in cuprinsul cererii de stramutare a dosarului inregistrat pe rolul Curtii de Apel Bucuresti in care Consiliul Superior al Magistraturii este parat, avand ca obiect suspendarea executarii Hotararii Plenului Consiliului Superior al Magistraturii nr. 338/29.03.2016, la cererea Uniunii Nationale a Judecatorilor din Romania.
Asociatia 'Forumul Judecatorilor din Romania' nu este parte in dosarul mentionat si nu poate fi banuita de vreo 'potentiala' ingerinta in actul de justitie din partea membrilor sai, care nu au nicio atributie jurisdictionala sau administrativa legata de dosarul in cauza.
Potrivit art. 133 alin. 1 din Constitutie, rolul Consiliului Superior al Magistraturii este acela de garant al independentei justitiei.
Curtea Constitutionala a aratat ca CSM poate fi garantul independentei justitiei numai daca, in realizarea acestei competente, el isi indeplineste in mod independent si impartial atributiile stabilite prin lege (Deciziile nr. 518/2007, nr. 779/2009, nr. 1556/2011).
Prin cererea de stramutare a dosarului in care Consiliul este parte, se induce in spatiul public ideea ca solutia intr-un dosar poate fi determinata nu doar de probatoriul administrat in conditii de contradictorialitate si nemijlocire sau de dispozitiile legale aplicabile, interpretate de judecatorul investit cu solutionarea cauzei in mod aleatoriu, ci si de relatiile de colegialitate intre magistratii unei instante judecatoresti sau ai unei sectii specializate ale acesteia.
Mai mult, se creeaza impresia ca o astfel de vulnerabilitate 'colegiala' poate fi defavorabila chiar Consiliului Superior al Magistraturii, intr-un dosar in care acesta este parte, ceea ce contravine nu numai simplei realitati pe care Asociatia 'Forumul Judecatorilor din Romania' o cunoaste si o afirma cu tarie, dar si exigentelor minime de logica, in conditiile in care Consiliul este cel care exercita toate atributiile legale asupra carierei oricarui judecator.
Aplicand acest rationament, s-ar ajunge la un cerc vicios, inacceptabil, acela de a pune sub semnul indoielii – spre exemplu - independenta si impartialitatea judecatorilor Inaltei Curti de Casatie si Justitie care sunt desemnati in mod aleatoriu sa judece un dosar in care Consiliul sau unii dintre membrii sai sunt parti, pentru simplul fapt ca au fost numiti in urma unui interviu sustinut in fata Consiliului Superior al Magistraturii sau ca sunt colegi ai uneia dintre parti.
In mod evident, un astfel de rationament, inadmisibil a fi utilizat tocmai de Consiliul Superior al Magistraturii, iar nu de un justitiabil fara studii juridice, este de natura a afecta prestigiul justitiei, increderea partilor si a publicului in actul de justitie, deoarece simpla existenta a unor relatii normale de serviciu intre una din parti si judecatorul cauzei nu poate afecta impartialitatea acestuia din urma, avand in vedere ca sistemul judiciar este compus din magistrati de cariera, care au o formare profesionala speciala, respecta interdictii si incompatibilitati, inclusiv de natura deontologica, in functie de care isi regleaza conduita pentru a fi departe de orice indoiala.
Exercitandu-si drepturile procesuale de parte intr-un dosar, Consiliul Superior al Magistraturii ar trebui sa manifeste o anumita rezerva, in asa fel incat sa nu ridice in mod superficial dubii cu privire la impartialitatea si independenta tuturor judecatorilor unei instante judecatoresti (in speta, Curtea de Apel Bucuresti) sau asupra probitatii profesionale a membrilor unei asociatii legitime, dar si o obligatie de diligenta, aceea de a aminti care sunt principiile care fundamenteaza aceste garantii esentiale ale dreptului la un proces echitabil.
In acest context, facem urmatoarele precizari, pentru a readuce in spatiul public principiile pe care membrii asociatiei le respecta, in calitate de judecatori:
Art. 2 alin. 3 din Legea nr. 303/2004, privind statutul judecatorilor si procurorilor, republicata, arata ca 'judecatorii sunt independenti, se supun legii si trebuie sa fie impartiali'.
De asemenea, art. 9 alin. 1 din Codul deontologic al judecatorilor si procurorilor prevede ca 'judecatorii trebuie sa fie impartiali in indeplinirea atributiilor profesionale, fiind obligati sa decida in mod obiectiv, liberi de orice influente', iar alin. 2 al aceluiasi articol dispune ca 'judecatorii trebuie sa se abtina de la orice comportament, act sau manifestare de natura sa altereze increderea in impartialitatea lor'.
Pentru stabilirea independentei autoritatii jurisdictionale, Curtea Europeana a Drepturilor Omului a luat in calcul mai multe aspecte: lipsa oricarei ingerinte sau aparente de ingerinta din partea altor puteri ale statului sau a partilor, precum si existenta unor garantii reale impotriva riscului unei presiuni exterioare (CEDO, Campbell si Fell impotriva Marii Britanii, hotararea din 28 iunie 1984, Comisia EDO, raportul din 18 decembrie 1980 in cauza Crociani si altii impotriva Italiei).
Atunci cand trebuie sa determine daca un anumit organ poate fi considerat 'independent', Curtea va tine cont de modul in care au fost numiti membrii sai, de durata mandatului lor, de existenta garantiilor menite sa impiedice presiunile din exterior, dar si de aparenta de independenta a acestui organ' (CEDO, Cambell si Fell, cit. supra, par. 78; CEDO, Langborger, hotararea din 22 iunie 1989; CEDO, Procola, hotararea din 28 septembrie 1995; CEDO, Bryan, hotararea din 22 noiembrie 1995).
Independenta instantei implica lipsa oricarei subordonari a autoritatii de jurisdictie care solutioneaza un litigiu atat fata de orice forma de putere - politica sau executiva, cat si fata de parti.
Exigenta impartialitatii, in sensul art. 6 par. 1 din Conventia Europeana a Drepturilor Omului, presupune ca increderea pe care judecatorul trebuie sa o inspire partilor si publicului este esentiala si decisiva, important fiind ca indoielile privitoare la impartialitate sa poata fi justificate in mod rezonabil.
In jurisprudenta Comisiei sau a Curtii Europene a Drepturilor Omului s-a aratat ca existenta impartialitatii in sensul art. 6 par. 1 din Conventie trebuie determinata conform unui test subiectiv, pe baza convingerilor personale ale judecatorului cauzei, dar si conform unui test obiectiv vizand sa stabileasca daca un judecator a oferit suficiente garantii pentru a exclude orice indoiala legitima in aceasta privinta (CEDO, Fey c. Austriei, hotararea din 24 februarie 1993, par. 30; CEDO, Ferrantelli si Santangelo c. Italiei, hotararea din 7 august 1996; CEDO, Hauschildt c. Danemarcei, hotararea din 24 mai 1989, par. 48; Gautrinsi altii impotriva Frantei, hotararea din 20 mai 1998).
Urmand demersul obiectiv, in sensul art. 6 par. 1 din Conventie, exigenta impartialitatii presupune ca increderea pe care judecatorul trebuie sa o inspire partilor si publicului este esentiala si decisiva, important fiind ca indoielile privitoare la impartialitate sa poata fi justificate in mod rezonabil.
Impartialitatea subiectiva presupune ca niciun membru al instantei nu trebuie sa aiba vreo prejudecata sau predilectie. Demersul subiectiv de a determina impartialitatea judecatorului ar insemna deci a determina convingerea personala a judecatorului pe parcursul judecatii si in modul de solutionare a unei cauze concrete. Impartialitatea subiectiva pune in discutie asadar 'forul interior' al judecatorului.
Ambele criterii trebuie sa convinga un observator exterior si obiectiv ca impartialitatea judecatorului cauzei nu ar putea fi afectata, iar posibilitatea de a formula cerere de abtinere reprezinta un remediu legal pentru astfel de situatii, pe langa cele asigurate partii interesate (recuzarea sau cererea de stramutare).
In conformitate cu pct. 2.5 din Principiile de la Bangalore cu privire la conduita judiciara 'judecatorul se va abtine in orice dosar pe care constata ca nu il va putea judeca impartial sau in care i-ar putea parea unui observator obiectiv ca nefiind capabil sa judece impartial'. Intre astfel de cazuri, se numara si 'cazul in care judecatorul se simte subiectiv sau are o prejudecata cu privire la una din parti sau in care judecatorul cunoaste personal imprejurari de fapt aflate in controversa care ar avea relevanta in desfasurarea procesului' (2.5.1.). Cu toate acestea, 'este acceptat ca judecatorului sa nu i se poata admite abtinerea/recuzarea atunci cand nu se poate constitui o alta instanta care sa judece cauza sau cand, din motive de urgenta, inactiunea ar putea duce la un grav act de injustitie'.
Luand in considerare aceste principii, din punctul de vedere al Asociatiei, referirea la membrii acesteia in cuprinsul unei cereri de stramutare a unui dosar in care Asociatia sau membrii acesteia nu sunt parti si cu privire la care nu se pot preta la actiuni nedeontologice, venita din partea Consiliului Superior al Magistraturii, nu in calitatea sa de garant al independentei justitiei, de care s-a derobat, ci in calitatea sa de parte in dosar, este de natura a crea opiniei publice impresia ca solutiile sunt sau ar putea fi influentate de factori externi, lucru inacceptabil, impotriva caruia Asociatia a luptat inca de la infiintarea sa si va lupta in continuare.
Consideram ca se afla la dispozitia Consiliului Superior al Magistraturii orice mijloace juridice, in conformitate cu atributiile sale statuate prin lege, prin care sa identifice, sa sanctioneze si sa limiteze orice actiuni individuale ale persoanelor sau institutiilor care au drept finalitate subminarea independentei judecatorului, a unei instante judecatoresti sau a sistemului judiciar in ansamblul sau, fiind cu atat mai grav mesajul pe care il transmite, deoarece vine din partea unei institutii reprezentative a sistemului judiciar, in perfecta cunostinta de cauza cu privire la competenta si atributiile sale, dar si cu privire la importanta principiului independentei judecatorului intr-un stat de drept”.
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii