Forma finala a Legii 304/2004 privind organizarea judiciara, trimisa presedintelui Iohannis pentru promulgare (Documentul)
Data: 20 July 2018, 13:54 | autor: L.J. | 0 comentarii | 1454 afisari
Juri.ro prezinta forma finala a Legii 304/2004 privind organizarea judiciara, care prevede infintarea Sectiei pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie, trimisa de catre Parlament presedintelui Iohannis pentru promulgare.
Potrivit dispozitiilor din lege, Sectia are competenta exclusiva de a efectua urmarirea penala pentru infractiunile savarsite de judecatori si procurori, inclusiv judecatorii si procurorii militari si cei care au calitatea de membrii ai CSM. Seful statului a anuntat joi, 19 iulie 2018, ca a epuizat toate caile constitutionale pe care le are la dispozitie si, prin urmare, este obligat prin Constitutie sa promulge Legea 304/2004 privind organizarea judiciara.
Iata unele din cele mai importante modificari ale Legii 304/2004:
"Articolul 64, alin. (2), (3) si (5) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
(2) In solutiile dispuse, procurorul este independent, in conditiile prevazute de lege. Procurorul poate contesta la Sectia pentru procurori a CSM, in cadrul procedurii de verificare a conduitei judecatorilor si procurorilor, interventia procurorului ierarhic superior, in orice forma, in efectuarea urmaririi penale sau in adoptarea solutiei.
(3) Solutiile adoptate de procuror pot fi infirmate motivat de catre procurorul ierarhic superior, cand sunt apreciate ca fiind nelegale sau netemeinice.
(5) Procurorul poate contesta la Sectia pentru procurori a CSM, in cadrul procedurii de verificare a conduitei procurorilor, masura dispusa, potrivit alin. (4), de procurorul ierarhic superior.
La articolul 66/1, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (3/1), cu urmatorul cuprins:
(3/1) Nu pot ocupa functia de ofiter sau agent de politie judiciara, lucratori, informatori sau colaboratori, chiar acoperiti, ai serviciilor de informatii. Anterior numirii in functie, acestia vor da o declaratie olografa pe propria raspundere ca nu fac si nu au facut parte din serviciile de informatii, ca nu sunt si nu au fost colaboratori sau informatori ai acestora.”
La articolul 87, alineatele (1)-(3), (6), (8), (9) si (9/1) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
(1) Directia Nationala Anticoruptie incadreaza procurori numiti prin ordin al procurorului-sef al DNA, la propunerea Sectiei pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii, in urma concursului organizat in acest sens, in limita posturilor prevazute in statul de functii, aprobat potrivit legii.
(2) Pentru a fi numiti in cadrul DNA, procurorii trebuie sa nu fi fost sanctionati disciplinar, sa aiba o buna pregatire profesionala, o conduita morala ireprosabila, cel putin 8 ani vechime in functia de procuror sau judecator si sa fi fost declarati admisi in urma unui concurs sustinut in fata Sectiei de procurori a CSM
(3) Concursul prevazut la alin. (2) consta in:
a)un interviu transmis in direct, sustinut in fata Sectiei de procurori a CSM
b)o proba avand ca obiect evaluarea a minimum 5 rechizitorii aleste aleatoriu, precum si a altor acte intocmite de candidati si considerate relevante de acestia, din ultimii 5 ani de activitate.
(6) Evaluarea prevazuta la alin.(3) lit. b se efectueaza de o comisie desemnata de Sectia pentru procurori a CSM, formata din 2 procurori de la DNA propusi de procurorul-sef al directiei, 2 procurori de la PICCJ propusi de procurorul general si un formator propus de Institutul National al Magistraturii.
(8) Procurorii numiti in cadrul DNA pot fi revocati prin ordin al procurorului sef al Directiei, cu avizul conform al Sectiei de procurori a CSM, in cazul exercitarii necorespunzatoare a atributiilor specifice functiei sau in cazul aplicari unei sanctiuni disciplinare.
(9) La data incetarii activitatii in cadrul DNA, procurorul revine la parchetul de unde provine.
(9/1) De la data revenirii la parchetul de unde provin, procurorii care au activat in cadrul DNA isi redobandesc gradul profesional de executie si salarizarea corespunzatoare acestuia avute anterior sau pe cele dobandite ca urmare a promovarii, in conditiile legii, in timpul desfasurarii activitatii in cadrul Directiei.”
Dupa articolul 88 se introduce o noua sectiune, Sectiunea 2/1 cu urmatorul cuprins:
Sectiunea 2/1
Sectia pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie
Art. 88/1 (1) In cadrul Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie se infinteaza si functioneaza Sectia pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie care are competenta exclusiva de a efectua urmarirea penala pentru infractiunile savarsite de judecatori si procurori, inclusiv judecatorii si procurorii militari si cei care au calitatea de membrii ai CSM.
(2) Sectia pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie isi pastreaza competenta de urmarire penala si in situatia in care, alaturi de persoanele prevazute la alin. (1) sunt cercetate si alte persoane.
(3) In cazul infractiunilor savarsite de judecatorii si procurorii militari, dispozitiile art. 56 alin. (4) din Legea 135/2010 privind Codul de Procedura Penala, cu modificarile si completarile ulterioare, nu sunt aplicabile.
(4) Sectia este condusa de un procuror-sef, ajutat de un procuror-se adjunct, numiti in functie de Plenul CSM, in conditiile prezentei legi.
(5) Procurorul General al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie solutioneaza conflictele de competenta aparute intre Sectia pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie si celelalte structuri sau unitati din cadrul Ministerului Public.
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii