Dosarul Revolutiei: extindere urmarire penala (Comunicatul)
Data: 17 April 2018, 16:31 | autor: L.J. | 0 comentarii | 1290 afisari
Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie a anuntat, marti 17 aprilie 2018, noi masuri dispuse in “Dosarul Revolutuiei”.
Procurorii militari din cadrul Sectiei Parchetelor Militare au decis efectuarea urmaririi penale privind comiterea de infractiuni contra umanitatii fata de generalul locotenent (r) Iosif Rus, fost comandant al Aviatiei Militare si membru al Consiliului Militar Superior, si fata de amiralul (r) Emil Dumitrescu.
De asemenea, s-a dispus extinderea urmaririi penale fata de fostul presedinte al Romaniei Ion Iliescu, pentru comiterea de infractiuni contra umanitatii.
Comunicatul PICCJ:
“In cauza cunoscuta generic sub denumirea 'Dosarul Revolutiei', procurori militari ai Sectiei Parchetelor Militare din cadrul Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie au dispus efectuarea in continuare a urmaririi penale sub aspectul savarsirii infractiunii contra umanitatii fata de suspectii:
-general locotenent (r) Rus Iosif, la data savarsirii faptelor, comandant al Aviatiei Militare si membru al Consiliului Militar Superior;
-amiral (r) Dumitrescu Emil, la data savarsirii faptelor cpt. rang I.
Totodata, in aceeasi cauza, s-a dispus extinderea si efectuarea in continuare a urmaririi penale sub aspectul savarsirii infractiunii contra umanitatii fata de suspectul Ion Iliescu, la data savarsirii faptelor, membru si presedinte al Consiliului Frontului Salvarii Nationale (CFSN) pentru fapte comise in intervalul 27 – 31 decembrie 1989, pentru care nu este necesara indeplinirea unei conditii prealabile de autorizare.
Reamintim ca pentru faptele comise in intervalul 22 – 27 decembrie 1989 de catre Iliescu Ion, procurorii militari au solicitat autorizarea presedintelui Romaniei, necesitatea acestei masuri procesuale fiind justificata de faptul ca, in perioada mentionala, CFSN a actionat ca un veritabil Guvern, membrii acestuia fiind asimilati unor ministri, aspect detaliat pe larg in Precizarilepublicate pe site-ul Ministerului Public in data de 13 aprilie 2018 (http://www.mpublic.ro/content/c_13-04-2018-21-04).
Din probatoriul administrat in cauza au rezultat urmatoarele:
In calitate de comandant al Aviatiei Militare si membru al Consiliului Militar Superior, gl. lt. (r) Iosif Rus a dat ordine cu caracter diversionist. Astfel, in seara zilei de 22.12.1989, din proprie initiativa si fara drept, acesta a insistat in emiterea unui ordin prin care a solicitat ca in sprijinul microgarnizoanei Aeroportului International Otopeni sa fie trimisa o subunitate a trupelor de Securitate. Acest ordin, dat de o persoana ce nu avea dreptul sa intervina in organizarea pazei si apararii Aeroportului Otopeni (cu plan propriu de aparare), a produs o ruptura informationala si de comunicare intre fortele angrenate in paza si apararea acestui obiectiv, constituind sursa unei grave confuzii, factori esentiali ce au creat premisele focului fratricid intre militarii MApN si cei ai trupelor de Securitate sosite in sprijin. Fara acest ordin, neregulamentar si inutil, nu ar fi fost posibila tragedia survenita in dimineata zilei de 23.12.1989, in urma careia au decedat 48 de persoane (40 militari) si alte 15 au fost ranite. Totodata, fata de gl. lt. (r) Iosif Rus exista probe care demonstreaza ca, la data de 23.12.1989, acesta a dat ordin ca elicopterelor de la Regimentul 61 Elicoptere Boteni sa le fie schimbate, prin revopsire, cocardele tricolore de pe fuselaj si inlocuite cu alte insemne, de alt format geometric. in conditiile in care gl. lt. (r) Iosif Rus a ordonat, in mai multe randuri, ca aparatele de zbor amintite sa efectueze diverse misiuni deasupra Capitalei (TVR, Cimitirul Ghencea etc.) si in alte zone, cu scopul combaterii presupusilor teroristi, au fost generate confuzii si suspiciuni intemeiate la nivelul militarilor dispusi la sol pentru paza diverselor obiective, situatie care a dus la deschiderea focului fratricid si cresterea in intensitate a psihozei teroriste. De mentionat ca toate afirmatiile facute cu privire la existenta elementelor teroriste s-au dovedit ulterior a fi false.
Din acelasi probatoriu, rezulta suspiciuni rezonabile referitoare la activitatea cpt. rang I Emil (Cico) Dumitrescu, cu privire la care s-a stabilit ca, in tinuta militara, a lansat personal prin intermediul TVR (incepand cu 22.12.1989, orele 14.25) informatii false, cu caracter diversionist, ce au avut drept efect instaurarea la nivelul intregii tari a psihozei fenomenului terorist, cu consecintele grave aratate mai sus, respectiv pierderi de vieti omenesti, vatamari corporale si lipsirea de libertate a numeroase persoane pe teritoriul Romaniei. Acelasi militar a facut parte din comandamentul militar existent in TVR, iar din aceasta pozitie a desfasurat activitati ce au avut drept efect intensificarea psihozei cu privirea la activitatea elementelor teroriste.
Ca initiator si coordonator al comandamentului unic de conducere (organism politico-militar) iar, mai apoi, in calitate de presedinte al CFSN (care si-a subordonat Consiliul Militar Superior), Iliescu Ion a acceptat si oficializat masuri cu caracter militar, dintre care unele au avut un evident caracter diversionist. Prin exercitarea autoritatii depline, Iliescu Ion ar fi putut interveni pentru stoparea fenomenului diversionist, insa nu a actionat in acest sens. Psihoza terorista ce a atins cote paroxistice in randurile militarilor si civililor inarmati, coroborata cu multe ordine militare ce au prezentat caracter diversionist (deplasari de trupe ale unor unitati militare, ordonate in general pe timpul noptii), au avut drept rezultat numeroase situatii de foc fratricid si de deschidere a focului asupra unor persoane ce nu desfasurau activitati potrivnice miscarii revolutionare.
Precizam ca faza de urmarire penala este o etapa a procesului penal reglementata de Codul de procedura penala, avand ca scop crearea cadrului procesual de administrare a probatoriului, activitate care nu poate in nicio situatie sa infranga principiul prezumtiei de nevinovatie”.
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii