Documentul prin care MJ cere desfiintarea SIIJ
Data: 04 February 2020, 13:41 | autor: L.J. | 0 comentarii | 1356 afisari
Lumea Juridica prezinta Proiectul de lege privind desfiintarea Sectiei pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul justitiei.
Potrivit proiectului, de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, sunt de competenta Directiei Nationale Anticoruptie si infractiunile prevazute in Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie, daca, indiferent de valoarea pagubei materiale ori de valoarea sumei sau a bunului care formeaza obiectul infractiunii de coruptie, sunt savarsite de judecatorii Inaltei Curti de Casatie si Justitie, de ceilalti judecatori si procurori, inclusiv de judecatorii si procurorii militari si de cei care au calitatea de membri ai Consiliului Superior al Magistraturii.
Totodata, de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, sunt de competenta Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism si infractiunile prevazute de art. 11 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 78/2016 pentru organizarea si functionarea Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism savarsite de judecatorii Inaltei Curti de Casatie si Justitie, de ceilalti judecatori si procurori, inclusiv de judecatorii si procurorii militari si de cei care au calitatea de membri ai Consiliului Superior al Magistraturii: “
Punerea in miscare a actiunii penale fata de un judecator sau procuror se face cu autorizarea prealabila a procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie.
Trimiterea in judecata a judecatorilor si procurorilor se incuviinteaza de Sectia pentru judecatori sau, dupa caz, de Sectia pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii.”
Iata proiectul de lege:
"Art. 1 – (1) La data intrarii in vigoare a prezentei legi Sectia pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie din cadrul Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, denumita in continuare Sectia, se desfiinteaza.
(2) Cauzele aflate in curs de solutionare la nivelul Sectiei se transmit pe cale administrativa, in termen de 5 zile lucratoare de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, prin grija Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, parchetelor competente potrivit legii, care continua solutionarea acestora.
(3) Dispozitiile alin. (2) se aplica in mod corespunzator dosarelor aflate in arhiva Sectiei.
(4) Actele de procedura indeplinite in cauzele prevazute la alin. (2) si (3), cu respectarea dispozitiilor legale in vigoare la data indeplinirii lor, raman valabile.
(5) Solutiile de clasare, de renuntare la urmarirea penala si de trimitere in judecata dispuse de procurorii Sectiei, care nu au facut obiectul controlului ierarhic anterior intrarii in vigoare a prezentei legi, sunt supuse de la data desfiintarii Sectiei controlului exercitat de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, dispozitiile art. 335, art. 318, art. 328 si ale art. 340 din Codul de procedura penala aplicandu-se in mod corespunzator.
(6) Actele efectuate si masurile luate de procurorii Sectiei in cauzele prevazute la alin. (2), care nu au facut obiectul controlului ierarhic anterior intrarii in vigoare a prezentei legi, sunt supuse de la data desfiintarii Sectiei controlului exercitat de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, dispozitiile art. 304 si ale art. 339 din Codul de procedura penala aplicandu-se in mod corespunzator.
(7) De la data desfiintarii Sectiei, la judecarea cauzelor si la solutionarea propunerilor, contestatiilor, plangerilor sau a oricaror alte cereri formulate in cauzele preluate potrivit alin. (2) si (3) participa procurori din cadrul parchetelor de pe langa instantele pe rolul carora se afla acestea, daca prin lege nu se dispune astfel.
(8) Caile de atac declarate de Sectie pot fi retrase numai de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie.
Art. 2 - (1) Posturile aflate in schema de functii si de personal a Sectiei la data intrarii in vigoare a prezentei legi raman in schema Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, fiind redistribuite in cadrul celorlalte sectii ori in cadrul altor parchete, in functie de necesitati.
(2) Incepand cu data desfiintarii Sectiei, procurorii din cadrul Sectiei, inclusiv procurorul sef adjunct, revin la parchetele de unde provin. De la data revenirii la parchetul de unde provin, procurorii care au activat in cadrul Sectiei isi redobandesc gradul profesional de executie si salarizarea corespunzatoare acestuia avute anterior sau pe cele dobandite ca urmare a promovarii, in conditiile legii, in timpul desfasurarii activitatii in cadrul Sectiei pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie.
(3) Personalului detasat pe celelalte categorii de posturi dintre cele prevazute la alin. (1) ii inceteaza detasarea incepand cu data desfiintarii Sectiei.
Art. 3. - (1) De la data intrarii in vigoare a prezentei legi, sunt de competenta Directiei Nationale Anticoruptie si infractiunile prevazute in Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie, cu modificarile si completarile ulterioare, daca, indiferent de valoarea pagubei materiale ori de valoarea sumei sau a bunului care formeaza obiectul infractiunii de coruptie, sunt savarsite de judecatorii Inaltei Curti de Casatie si Justitie, de ceilalti judecatori si procurori, inclusiv de judecatorii si procurorii militari si de cei care au calitatea de membri ai Consiliului Superior al Magistraturii.
(2) De la data intrarii in vigoare a prezentei legi, sunt de competenta Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism si infractiunile prevazute de art. 11 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 78/2016 pentru organizarea si functionarea Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cu modificarile si completarile ulterioare, savarsite de judecatorii Inaltei Curti de Casatie si Justitie, de ceilalti judecatori si procurori, inclusiv de judecatorii si procurorii militari si de cei care au calitatea de membri ai Consiliului Superior al Magistraturii.
Art. 4 – La art. 95 din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 826 din 13 septembrie 2005, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa alineatul (2) se introduc doua noi alineate, alin. (3) si (4), cu urmatorul cuprins:
'(4) Punerea in miscare a actiunii penale fata de un judecator sau procuror se face cu autorizarea prealabila a procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie.
(5) Trimiterea in judecata a judecatorilor si procurorilor se incuviinteaza de Sectia pentru judecatori sau, dupa caz, de Sectia pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii'.
Art. 5 – Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I nr. 628 din 01 septembrie 2012, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
1. Alineatul (2) al articolului 28 va avea urmatorul cuprins:
'(2) Presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie, ministrul justitiei si procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie nu au drept de vot in situatiile in care sectiile indeplinesc rolul de instanta de judecata in domeniul raspunderii disciplinare, la solutionarea sesizarilor referitoare la buna reputatie a judecatorilor si procurorilor, a cererilor privind incuviintarea perchezitiei, retinerii, arestarii preventive sau arestului la domiciliu cu privire la judecatori, procurori ori magistrati-asistenti, precum si a cererilor privind incuviintarea trimiterii in judecata a judecatorilor si procurorilor'.
2. Articolul 42 va avea urmatorul cuprins:
'(1) Sectia pentru judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii incuviinteaza perchezitia, retinerea, arestarea preventiva sau arestul la domiciliu cu privire la judecatori si magistrati-asistenti, precum si trimiterea in judecata a judecatorilor.
(2) Sectia pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii incuviinteaza trimiterea in judecata, perchezitia, retinerea, arestarea preventiva sau arestul la domiciliu cu privire la procurori.
(3) Dispozitiile prevazute la alin. (1) si (2) privind perchezitia si retinerea nu se aplica in caz de infractiune flagranta.
(4) Sectiile Consiliului Superior al Magistraturii se pronunta de indata dupa primirea sesizarii in cazul cererilor de incuviintare a perchezitiei, retinerii, arestarii preventive sau arestului la domiciliu si in termen de 15 zile de la primirea sesizarii, in cazul cererilor de incuviintare a trimiterii in judecata. In caz de egalitate de voturi cererea se considera respinsa.
(5) Daca cererea de incuviintare a perchezitiei, retinerii, arestarii preventive, arestului la domiciliu sau a trimiterii in judecata priveste un magistrat membru ales al Consiliului Superior al Magistraturii, acesta nu are drept de vot la solutionarea respectivei cereri'.
Art. 6 - La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Sectiunea 21 – 'Sectia pentru investigarea infractiunilor din justitie' din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. r. 827 din 13 septembrie 2005, cu modificarile si completarile ulterioare".
>>Expunere de motive
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii