ccf

DNA iese la atac

Data: 20 February 2019, 12:36 | autor: L.J. | 0 comentarii | 2013 afisari

Directia Nationala Anticoruptie – condusa de procurorul-sef Calin Nistor (foto) – a lansat miercuri, 20 februarie 2019, un atac la adresa ordonantei de urgenta adoptate cu o zi inainte de catre Guvern, la propunerea ministrului Justitiei, Tudorel Toader.


Este vorba despre OUG care modifica cele 3 legi ale justitiei, schimband printre altele procedura de numire si delegare a procurorilor. Mai precis, procurorii nu vor putea fi delegati in functii de conducere pentru care numirea se face de catre presedintele Romaniei. De asemenea, conform noii reglementari, sefii marilor parchete vor fi numiti cu avizul consultativ al Plenului CSM, nu cu cel al Sectiei pentru procurori. Totodata, DNA, DIICOT si PICCJ vor putea fi conduse de judecatori.

In aceste conditii, DNA sustine ca nu exista nicio urgenta si nicio situatie extraordinara care sa justifice legiferarea prin OUG si schimbarea modului de organizare a parchetelor. In plus, Directia Nationala Anticoruptie reclama ca activitatea ii va fi blocata prin interzicerea delegarilor in functiile de conducere.

De asemenea, parchetul se plange ca nu i-a fost comunicata o versiune oficiala a ordonantei, DNA fiind nevoita sa ia cunostinta din presa despre textul acesteia.

Nu in ultimul rand, parchetul anticoruptie sustine ca ordonanta aduce atingere independentei magistratilor, prin introducerea posibilitatii ca acestia sa fie eliberati din functie pentru neindeplinirea conditiei de buna reputatie.

Comunicatul complet al DNA:

Avand in vedere proiectul ordonantei de urgenta de modificare a celor trei legi ale Justitiei, aprobate cu cateva luni in urma de catre Parlament, DNA isi exprima ingrijorarea atat cu privire la modalitatea pripita de adoptare a actului normativ, cat si cu privire la continutul acestuia si atrage atentia asupra blocarii activitatii.

Proiectul de act normativ nu a fost discutat cu reprezentantii magistratilor, iar transmiterea spre avizarea CSM in aceeasi zi in care ordonanta a fost adoptata de Guvern denota o lipsa de preocupare pentru un dialog onest intre puteri cu privire la prevederi de o importanta deosebita, care vor afecta semnificativ functionarea autoritatii judecatoresti.

Trebuie mentionat ca Directiei Nationale Anticoruptie nu i-a fost comunicata nici in prezent o versiune oficiala a actului normativ adoptat, observatiile fiind formulate pe baza textelor aparute in mass media.

Nu exista nicio urgenta si nicio situatie extraordinara care sa justifice adoptarea prin ordonanta de urgenta a unor prevederi referitoare la eliberarea din functie a magistratilor. Singura urgenta in acest sens ar putea fi constituita de intentia de a influenta proceduri disciplinare in curs sau care urmeaza sa fie exercitate, argument care nu poate fi acceptat.

In acelasi sens, nu exista nicio urgenta referitoare la schimbarea modului de organizare a parchetelor.

Avizarea propunerilor de numire a procurorilor cu functii de conducere va fi facuta de Plen si nu de catre Sectia de procurori din cadrul CSM, ca in prezent, ceea ce reprezinta o incalcare a principiului separarii carierelor, consfintit de Parlament prin modificarile recente aduse legilor justitiei si insusit de Curtea Constitutionala. Nu exista nicio justificare pentru ca Guvernul sa rastoarne un principiu stabilit de Parlament. Eliminarea conditiilor de vechime pentru numirea in functii de conducere creeaza posibilitatea ca persoanele care vor indeplini aceste atributii sa nu detina experienta necesara exercitarii corespunzatoare a atributiilor (modificarea art. 54 alin. 1 din Legea nr. 303/2004).

Interzicerea delegarilor in functiile de conducere va bloca activitatea Directiei Nationale Anticoruptie si o va pune in imposibilitatea de a-si exercita atributiile legale, avand in vedere ca nu vor mai putea fi verificate rechizitoriile de catre procurorii sefi sectie si nu vor putea fi trasi la raspundere autorii de fapte penale (introducerea art. 54 alin. (71) din Legea nr. 303/2004).

Concret, din data de 20 martie 2019, Sectia de combatere a coruptiei si Sectia judiciara din cadrul DNA raman fara procurori sefi, prin expirarea delegarilor.

In mod real, indiferent ce procedura de numire ar fi parcursa, nu se poate finaliza pana la data de 20 martie 2019.

Precizam ca, intre alte atributii pe care le are, procurorul sef sectie conduce si controleaza activitatea intregului personal din cadrul sectiei, verifica rechizitoriile intocmite de procurorii din subordine (inclusiv cele intocmite de procurorii sefi ai serviciilor teritoriale, solutioneaza plangerile formulate impotriva masurilor procesuale luate si a solutiilor dispuse de procurori). In plus, procurorul sef al Sectiei judiciare sprijina pregatirea temeinica a procurorilor pentru sedintele de judecata si poate participa chiar acesta la judecarea cauzelor in care instanta a fost investita de DNA prin rechizitoriu.

A fost introdusa posibilitatea eliberarii din functie a magistratilor pentru neindeplinirea conditiei de buna reputatie; in lipsa unor garantii privind modul in care se poate exercita aceasta atributie de catre sectiile CSM, se aduce atingere independentei magistratilor, care pot fi supusi unor forme de presiune in acest mod (Modificarea art. 65 alin. 1 lit. i din Legea nr. 303/2004).

Adauga comentariu

*
*
laugh.giflol.gifsmile.gifwink.gifcool.gifnormal.gifwhistling.gifredface.gifsad.gifcry.gifsurprised.gifconfused.gifsick.gifshocked.gifsleeping.giftongue.gifrolleyes.gifunsure.gif

*

DISCLAIMER

Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!

Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii

rominvent.ro Harta avocati romania Harta avocati romania Lege5
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
ULTIMELE ACTE NOUTATI
ABONEAZA-TE!

Introdu-ti adresa de email pentru a te abona la Lumea Juridica si vei primi notificari cu cele mai noi stiri si articole.