Discursul sustinut de premierul Dacian Ciolos in sedinta de bilant privind activitatea DNA pe 2015
Data: 25 February 2016, 14:14 | autor: C.G. | 0 comentarii | 2133 afisari
Guvernul Romaniei a dat publicitatii discursul sustinut de premierul Dacian Ciolos, joi 25 februarie 2016, la evenimentul in cadrul caruia a fost prezentat bilantul Directiei Nationale Anticoruptie pe anul 2015.
Discursul:
„Domnule presedinte, doamnelor si domnilor,
In ultimii 25 de ani, Romania s-a confruntat cu un fenomen al coruptiei de mare amploare: asocieri ilicite si nelegitime intre reprezentanti ai aparatului administrativ, executiv, legislativ, uneori chiar judiciar si entitati private, promovand interese contrare legii. Acolo unde viata politica si administratia trebuiau sa functioneze in interes public, am asistat adesea la captura statului prin intermediul clientelismului si coruptiei. Pe scurt, coruptia din mediul politic a afectat functionarea corecta a administratiei publice si competitivitatea economiei, precum si increderea cetatenilor in stat.
Cred ca, intre timp, a devenit clar ca nimeni nu este scutit de respectarea legii, ca dosarele penale nu se instrumenteaza in functie de prioritatile agendelor politice si ca, mai devreme sau mai tarziu, incalcarea legii se pedepseste.
Raportul MCV din ianuarie 2016 noteaza o crestere a numarului de sesizari din partea populatiei, ceea ce poate fi corelat si cu nivelul crescut de incredere de care se bucura sistemul judiciar si lupta anticoruptie in randul cetatenilor.
Cresterea increderii in institutii este posibila numai daca va exista un angajament comun – Parlamentul, Guvernul si sistemul judiciar - pentru a reda credibilitate institutiilor statului si a reseta modul de a face politica si de a incheia afaceri in Romania.
Ce are de facut puterea executiva pentru lupta anticoruptie este, in primul rand, sa contribuie la un cadru normativ si institutional stabil, sa acopere nevoile de resurse financiare si umane si sa creeze conditiile pentru un management independent si performant al institutiilor implicate in combaterea coruptiei. Guvernul Romaniei intelege ca stabilitatea legislativa si institutionala a fost o premisa majora a succesului DNA si ca aceasta stabilitate trebuie mentinuta.
Ne aflam acum la finalul perioadei de implementare a Strategiei Nationale Anticoruptie pe perioada 2010-2015 si pregatim lansarea noii strategii pentru urmatorii ani, printr-un proces amplu de evaluare si consultare cu sistemul judiciar si cu partenerii din societatea civila. Este important ca, in perioada urmatoare, Romania sa dedice mai multe resurse masurilor de prevenire a coruptiei, de promovare a integritatii si a educatiei juridice in toate straturile societatii – pornind de la cel mai inalt nivel. Nu intamplator, s-a considerat integritatea drept un criteriu esential si in desemnarea conducerilor parchetelor si doresc sa reconfirm ca impartasesc pe deplin aceasta perspectiva.
Trebuie sa ne gandim tot mai serios la faptul ca tinerii de astazi vor reinnoi in timp clasa politica si corpul functionarilor publici. Avem nevoie sa dam exemple pozitive si sa facem din integritate si competenta regulile jocului in administratia publica. Este evident, insa, ca aceste obiective nu pot fi atinse daca sectorul public este afectat de clientelism si coruptie.
Putem concluziona inclusiv din bilantul de astazi ca actiunile de combatere a coruptiei dau rezultate. Asanarea societatii romanesti, increderea in stat vor aparea atunci cand vom fi in masura sa prevenim coruptia si nu doar sa o combatem ex-post. Si sunt constient ca in aceasta directie reforma administratiei publice, prin transparentizarea actului administrativ, prin profesionalizare, depolitizare, debirocratizare, claritate si predictibilitate in actul decizional vor contribui la reducerea sau chiar eliminarea unor focare de coruptie din administratie. Avem nevoie sa reinstauram un climat de incredere in administratie, bazat pe transparenta si claritate a legislatiei, a procedurilor si a actului decizional. Teama de a asuma decizii, de multe ori de frica DNA, cum s-a impamantenit in aceasta ultima perioada, poate veni si din lipsa de claritate a legislatiei sau a procedurilor de lucru. Aici avem de-a face si cu o responsabilitate politica in actul legislativ. si cred ca aceasta teama de DNA nu este din cauza modului in care DNA isi face treaba in mod exemplar, ci, probabil, de incapacitatea noastra de a progresa cu aceeasi viteza in performanta cu care a progresat DNA in acesti ultimi ani. Eu cel putin asa lecturez lucrurile in momentul de fata.
Luam masuri, totodata, pentru ameliorarea activitatii de recuperare a prejudiciilor si valorificarea bunurilor provenite din infractiuni. In luna iunie, Agentia Nationala pentru Administrarea Bunurilor Indisponibilizate va fi operationala. Ne-am angajat sa asiguram resursele necesare pentru a indeplini aceasta exigenta fireasca si justificata a societatii romanesti. Operationalizarea Agentiei va veni in sprijinul masurilor deja sustinute ale DNA, de inghetare a averilor in cazurile de coruptie care, dupa cum spunea doamna procuror sef, se cifreaza, in 2015, la 452 de milioane EUR.
Va felicit pentru rezultatele obtinute pe parcursul ultimului an in combaterea coruptiei prin mijloace penale. Va asigur de tot sprijinul Guvernului, prin parghiile care ne stau la dispozitie: buget, cadru legislativ si institutional stabil, cooperarea pe care ministrul justitiei o asigura cu partenerii europeni pentru mentinerea si consolidarea rezultatelor pozitive deja inregistrate.
Doresc sa salut in incheiere, inca o data, eficienta si performanta DNA – cifrele vorbesc de la sine, rapoartele MCV si increderea cetatenilor in lupta anticoruptie, deopotriva. Faptul ca DNA a obtinut o rata a condamnarilor de aproximativ 90%, semnificativ peste media altor tari, corelat cu reducerea ratei achitarilor de la 10% la 7,6% indica inca o data soliditatea activitatii dumneavoastra. Concluzia pe care o retin si o subliniez, totodata, este ca reducerea coruptiei si insanatosirea societatii romanesti nu tin doar de performanta DNA sau a sistemului judiciar, care este salutara, ci de asumarea noastra, atat la varf, cat si in societate, a onestitatii si a profesionalismului ca valoare si atitudine.
Va multumesc si va doresc aceleasi rezultate remarcabile si in 2016!".
sursa foto: gov.ro
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii