DECIZIA nr. 581/2016 – CCR a admis obiectia formulata de Guvernul Romaniei si a constatat ca dispozitiile Legii pentru completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul alesilor locali sunt neconstitutionale ("Pensiile speciale")
Data: 14 October 2016, 13:30 | autor: A.P. | 0 comentarii | 2138 afisari
In ziua de 20 iulie 2016, Plenul Curtii Constitutionale, investit in temeiul art. 146 lit. a) teza intai din Constitutia Romaniei si al art. 15 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, s-a intrunit pentru a solutiona obiectia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii pentru completarea Legii nr. 393/2004 privind statutul alesilor locali, obiectie formulata de Guvernul Romaniei.
In urma deliberarilor, cu unanimitate de voturi, Curtea a admis obiectia de neconstitutionalitate si a constatat ca dispozitiile Legii pentru completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul alesilor locali sunt neconstitutionale.
>>Decizia nr. 581 din 20 iulie 2016 referitoare la obiectia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii pentru completarea Legii nr. 393/2004 (publicata in Monitorul Oficial nr. 737 din 22 septembrie 2016)
Legea pentru completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul alesilor locali:
„Art.I. – Dupa articolul 32 din Legea nr. 393/2004 privind Statutul alesilor locali, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 912 din 7 octombrie 2004, cu modificarile si completarile ulterioare, se introduc trei noi articole, art. 321- 323, cu urmatorul cuprins:
'Art. 321. – (1) Persoanele alese dupa anul 1992 de catre cetateni, prin vot universal, egal, direct, secret, respectiv prin vot secret indirect si liber exprimat, respectiv primarii, viceprimarii, presedintii si vicepresedintii consiliilor judetene care indeplinesc conditiile varstei standard de pensionare, ale varstei standard de pensionare redusa asa cum sunt prevazute in Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, sau cele prevazute de alte legi speciale au dreptul, la incetarea mandatului, la o indemnizatie lunara pentru limita de varsta.
(2) Cuantumul indemnizatiei pentru limita de varsta prevazut la alin. (1) se acorda in limita a 3 mandate si se calculeaza ca produs al numarului lunilor de mandat cu 0,55% din indemnizatia bruta lunara aflata in plata.
(3) Pe perioada exercitarii unui nou mandat, plata indemnizatiei pentru limita de varsta se suspenda, urmand a fi reluata la incetarea acestuia, in cuantumul recalculat prin valorificarea perioadei de mandat exercitate, cu respectarea limitei numarului de mandate, prevazuta la alin. (2).
(4) In situatia in care mandatele pentru care se cuvine indemnizatia pentru limita de varsta sunt diferite, procentul prevazut la alin. (2) se aplica asupra indemnizatiei brute lunare aflate in plata corespunzatoare fiecarui tip de mandat.
(5) Pentru mandate incomplete, indemnizatia pentru limita de varsta se calculeaza proportional cu perioada de mandat efectiv exercitata, dar nu mai putin de un mandat de primar, viceprimar, presedinte si vicepresedinte al consiliului judetean.
(6) Primarii, viceprimarii, presedintii si vicepresedintii consiliilor judetene care au valorificat perioadele de mandat la stabilirea pensiei obtinute in sistemul public de pensii sau in alt sistem de pensii neintegrat sistemului public nu pot valorifica aceleasi perioade de mandat si pentru a solicita indemnizatia pentru limita de varsta prevazuta de prezenta lege.
(7) Indemnizatia pentru limita de varsta se actualizeaza ori de cate ori se majoreaza sau se indexeaza indemnizatia bruta lunara a unui primar, viceprimar, presedinte si vicepresedinte al consiliului judetean aflat in exercitarea mandatului, cu aceeasi data.
(8) Indemnizatia pentru limita de varsta se cumuleaza cu orice tip de pensie stabilita in sistemul public de pensii sau in alt sistem de pensii neintegrat sistemului public, precum si cu orice alte venituri realizate, supuse impozitului pe venit conform prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
(9) Primarii, viceprimarii, presedintii si vicepresedintii consiliilor judetene care au dreptul la indemnizatia pentru limita de varsta prevazuta la alin.(1) si care au ocupat, pana la varsta de pensionare, cel putin un mandat de parlamentar pentru care indeplinesc conditiile de acordare a indemnizatiei pentru limita de varsta in temeiul Legii nr. 96/2006 privind Statutul deputatilor si senatorilor, republicata, au obligatia sa opteze pentru una dintre cele doua indemnizatii.
(10) Indemnizatia pentru limita de varsta este supusa impozitului pe venit si contributiei de asigurari sociale de sanatate.
(11) Cuantumul indemnizatiei pentru limita de varsta se suporta, dupa caz, din bugetele locale ale comunelor, oraselor, municipiilor, sectoarelor municipiului Bucuresti, judetelor si municipiului Bucuresti.
(12) Cererea pentru acordarea indemnizatiei pentru limita de varsta se depune la autoritatea administratiei publice locale competente, in functie de locul de provenienta a mandatului/ mandatelor exercitat/ exercitate.
(13) Indemnizatia pentru limita de varsta se acorda incepand cu luna urmatoare depunerii cererii.
Art. 322. – Nu beneficiaza de indemnizatia pentru limita de varsta prevazuta la art. 321 persoanele care au fost condamnate definitiv pentru comiterea, in calitate de primar, viceprimar, presedinte si vicepresedinte al consiliului judetean, a unei infractiuni de coruptie prevazute la Titlul V, Capitolul I din Legea nr.286/2009 privind Codul penal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 323. – Pentru aplicarea unitara a prevederilor art. 321 si 322 se emit norme metodologice, care se aproba prin ordin comun al ministrului muncii, familiei, protectiei sociale si persoanelor varstnice, ministrului finantelor publice si ministrului dezvoltarii regionale si administratiei publice'.
Art. II. – (1) Prezenta lege intra in vigoare la 1 ianuarie 2017.
(2) In termen de 30 de zile de la publicarea prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, se elaboreaza si se emite ordinul comun al ministrului muncii, familiei, protectiei sociale si persoanelor varstnice, ministrului finantelor publice si ministrului dezvoltarii regionale si administratiei publice, prevazut la art. 323 din Legea nr. 393/2004 privind Statutul alesilor locali, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu completarile aduse prin prezenta lege”.
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii