DECIZIA nr. 474/2016 – CCR a constatat ca dispozitiile art. 89 alin. (8) pct. 2 liniuta 13 si art. 146 alin. (5) teza intai, (8), (10) si (11) din Regulamentul Senatului sunt neconstitutionale
Data: 21 July 2016, 16:32 | autor: A.P. | 0 comentarii | 1971 afisari
In ziua de 28 iunie 2016, Plenul Curtii Constitutionale, investit in temeiul art. 146 lit. c) din Constitutia Romaniei si al art. 27 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, a luat in dezbatere sesizarea de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 89 alin. (8), art. 146 alin. (5), (8), (10) si (11), art. 150 si art. 151 alin. (1), (2) si (7) din Regulamentul Senatului, sesizare formulata de un numar de 25 de senatori.
In urma deliberarilor, cu unanimitate de voturi, Curtea:
A admis sesizarea de neconstitutionalitate formulata si a constatat ca dispozitiile art. 89 alin. (8) pct. 2 liniuta 13 si art. 146 alin. (5) teza intai, (8), (10) si (11) din Regulamentul Senatului sunt neconstitutionale.
A respins, ca neintemeiata, sesizarea de neconstitutionalitate si a constatat ca dispozitiile art. 89 alin. (8) pct. 2 liniuta 14, art. 146 alin. (5) teza a doua si art. 150 din Regulamentul Senatului sunt constitutionale in raport cu criticile formulate.
A respins, ca inadmisibila, sesizarea de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 151 alin. (1), (2) si (7) din Regulamentul Senatului.
>>Decizia nr. 474 din 28 iunie 2016 referitoare la sesizarea de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 89 alin. (8) pct. 2 liniutele 13 si 14, art. 146 alin. (5), (8), (10) si (11), art. 150 si art. 151 alin. (1), (2) si (7) din Regulamentul Senatului (publicata in Monitorul Oficial nr. 590 din 3 august 2016)
Art. 89 alin. (8) pct. 2 liniutele 13 si 14:
„(8) Senatul ia in dezbatere si adoptare, in calitate de Camera decizionala, proiectele de lege si propunerile legislative adoptate de Camera Deputatilor, la sesizarea acesteia, in domeniile stabilite la art. 75 din Constitutia Romaniei, republicata, dupa cum urmeaza: (...)
2. proiectele legilor organice prevazute la: (...)
- art. 123 alin. (3) - Prefectul;
- art. 125 alin. (2) - Statutul judecatorilor”.
Art. 146 alin. (5), (8), (10) si (11):
„(5) In cazurile exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti sau de arbitraj comercial privind neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare, care are legatura cu solutionarea cauzei in orice faza a litigiului si oricare ar fi obiectul acestuia, presedintele Curtii Constitutionale va comunica presedintelui Senatului, in temeiul art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata, cu modificarile ulterioare, incheierea prin care a fost sesizata Curtea Constitutionala, indicandu-i data pana la care poate sa trimita punctul sau de vedere. Incheierile pronuntate in dosare se transmit, spre informare, Comisiei pentru constitutionalitate, libertati civile si monitorizare a executarii hotararilor Curtii Europene a Drepturilor Omului. (...)
(8) La sesizarea presedintelui Senatului sau a Biroului permanent, in cazurile prevazute la alin. (5), Comisia pentru constitutionalitate, libertati civile si monitorizare a executarii hotararilor Curtii Europene a Drepturilor Omului intocmeste un raport prin care inainteaza plenului Senatului, sub forma unei initiative legislative, prevederile care au fost puse in acord cu dispozitiile constitutionale. Procedura poate fi declansata si la solicitarea a cel putin unei treimi din numarul membrilor Comisiei pentru constitutionalitate, libertati civile si monitorizare a executarii hotararilor Curtii Europene a Drepturilor Omului. In aceasta situatie, precum si in cazul sesizarii de catre presedintele Senatului, Comisia pentru constitutionalitate, libertati civile si monitorizare a executarii hotararilor Curtii Europene a Drepturilor Omului informeaza Biroul permanent in vederea solicitarii grupurilor parlamentare sa formuleze amendamente, in termenul stabilit de catre acesta, pentru a putea fi luate in dezbatere cu ocazia intocmirii raportului. (...)
(10) Dispozitiile alin. (5) se aplica in mod corespunzator si in cazul in care a fost declarata neconstitutionalitatea prevederilor din Regulamentul Senatului.
(11) Reexaminarea textelor declarate neconstitutionale se face intai de prima Camera sesizata”.
Art. 150:
„Senatul are dreptul sa ceara doar urmarirea penala a senatorilor care sunt sau au fost membri ai Guvernului”.
Art. 151 alin. (1), (2) si (7):
„(1) Dezbaterea cererii prevazute la art. 150 se poate face pe baza raportului intocmit de o comisie de ancheta sau pe baza unui raport intocmit de o comisie permanenta, in conditiile art. 76.
(2) In cazul in care presedintele Senatului primeste o solicitare a procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie de a aproba o cerere de urmarire penala a unui senator care este membru al Guvernului, respectiva solicitare este adusa la cunostinta Biroului permanent al Senatului, de indata. Biroul permanent al Senatului are obligatia sa ceara Comisiei juridice, de numiri, disciplina, imunitati si validari sa prezinte, in cel mult 5 zile, o prima evaluare a respectivei solicitari si o estimare a timpului necesar pentru a realiza audierea senatorului si pentru a studia documentele inaintate de procurorul general. Pe baza evaluarii preliminare, Biroul permanent al Senatului va fixa un termen de depunere a raportului de catre Comisia juridica, de numiri, disciplina, imunitati si validari, termen care nu poate fi mai mare de 14 zile. (...)
(7) Hotararea privind cererea de urmarire penala, al carei proiect este intocmit de Comisia juridica, de numiri, disciplina, imunitati si validari, se adopta cu votul majoritatii senatorilor prezenti, cu respectarea prevederilor art. 67 din Constitutia Romaniei, republicata. Votul este secret si se exprima prin bile. Hotararea prin care Senatul cere sau nu cere urmarirea penala se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I”.
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii