DECIZIA CCR 306/08.05.2018 – Motivarea Curtii Constitutionale privind admiterea obiectiei de neconstitutionalitate referitoare la dispozitiile din Legea privind statutul politistului: “Dispozitiile de lege criticate genereaza situatia ca un aspect esential care vizeaza nasterea raporturilor de serviciu sa fie reglementat printr-un act administrativ”
Data: 21 June 2018, 13:20 | autor: L.J. | 0 comentarii | 1618 afisari
Curtea Constitutionala a publicat motivarea Deciziei 306 din 8 mai 2018 privind admiterea obiectiei de neconstitutionalitate referitoare la dispozitiile art.10 alin.(5) din Legea nr.360/2002 privind statutul politistului.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autoarea acesteia sustine ca politistul este functionar public civil cu statut special, potrivit art.1 alin.(l) din Legea nr.360/2002, iar, in aceasta calitate, politistul este subiect al unui raport de serviciu care ia nastere, se executa si inceteaza in conditii speciale. De aceea, aspectele esentiale care vizeaza inclusiv ocuparea functiilor de politist in conditiile art.9 alin.(21), (22) si (3) din Legea nr.360/2002, ca element al nasterii raportului de serviciu, se refera in mod intrinsec la statutul politistului, statut care trebuie reglementat prin lege organica, potrivit art.73 alin.(3) lit.j) din Constitutie, respectiv Legea nr.360/2002.
S-a mai aratat ca organizarea concursurilor, inclusiv pentru ocuparea functiilor de politist in conditiile art.9 alin.(21), (22) si (3) din lege, se refera la nasterea raportului de serviciu. Autoarea exceptiei arata ca tocami de aceea, organizarea unor astfel de concursuri, tinand seama de statutul politistului, trebuie reglementata, potrivit art.73 alin.(3) lit.j) din Constitutie, prin lege organica, si nu prin Ordinul nr. 665/2008 privind unele activitati de management resurse umane in unitatile Ministerului Internelor si Reformei Administrative. Or, dispozitiile de lege nu numai ca nu reglementeaza procedura organizarii si desfasurarii concursurilor pentru ocuparea functiilor de politist, in conditiile art.9 alin.(21), (22) si (3), ci deleaga reglementarea acestora ministrului de interne, care este abilitat sa adopte ordine. In final, se invoca Deciziile Curtii Constitutionale nr.392 din 2 iulie 2014 si nr. 172 din 24 martie 2016, si se sustine ca, avand in vedere principiile enuntate prin acestea, dispozitiile de lege criticate incalca art.1 alin.(4) si (5) si art.73 alin.(3) lit.j) din Constitutie.
Extras din decizia CCR:
“Dispozitiile de lege criticate genereaza situatia ca un aspect esential care vizeaza nasterea raporturilor de serviciu sa fie reglementat printr-un act administrativ. Or, normele privind ocuparea posturilor de executie trebuie sa respecte anumite cerinte de stabilitate si previzibilitate.
Astfel, delegarea atributiei de a stabili aceste norme unui membru al Guvernului, prin emiterea unor acte cu caracter administrativ ce au caracter infralegal, determina o stare de incertitudine juridica, acest gen de acte avand, de obicei, un grad sporit de schimbari succesive in timp. Asadar, pe fondul lacunei legislative evidentiate mai sus, solutia legislativa prevazuta de art.10 alin.(5) teza a doua din Legea nr. 360/2002 contravine normelor de tehnica legislativa, de vreme ce, potrivit Legii nr.24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 260 din 21 aprilie 2010, cu modificarile si completarile ulterioare, ordinele cu caracter normativ se emit numai pe baza si in executarea legii, trebuie sa se limiteze strict la cadrul stabilit de actele pe baza si in executarea carora au fost emise, fara ca prin acestea sa poata fi completata legea. in consecinta, Curtea constata ca dispozitiile de lege criticate contravin si prevederilor art.1 alin.(4) si (5) din Constitutie”.
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii