DECIZIA CCR 250/19.04.2018 - Respingerea obiectiilor de neconstitutionalitate a dispozitiilor pentru modificarea si completarea Legii nr.304/2004 privind organizarea judiciara, obiectie formulata de un numar de 89 de deputati apartinand grupurilor parlamentare ale Partidului National Liberal si Uniunii Salvati Romania

Data: 07 May 2018, 14:53 | autor: L.J. | 0 comentarii | 732 afisari

Curtea Constitutionala a dat publicitatii motivarea din 19.04.2018 privind respingerea obiectiilor de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii pentru modificarea si completarea Legii nr.304/2004 privind organizarea judiciara, obiectie formulata de un numar de 89 de deputati apartinand grupurilor parlamentare ale Partidului National Liberal si Uniunii Salvati Romania. Semnatarii sesizarii au reclamat, printre altele, si faptul ca legea a fost adoptata fara a se respecta competenta speciala a comisiilor in procedura speciala de reexaminare dupa controlul de constitutionalitate.

CCR arata in motivare ca, in domeniul dreptului parlamentar, principala consecinta a naturii elective a mandatului reprezentativ si a pluralismului politic o constituie principiul pe care doctrina l-a consacrat in mod sugestiv „majoritatea decide, opozitia se exprima”: "Majoritatea decide, intrucat, in virtutea mandatului reprezentativ primit de la popor, opinia majoritara este prezumat ca reflecta sau corespunde opiniei majoritare a societatii. Opozitia se exprima ca o consecinta a aceluiasi mandat reprezentativ care fundamenteaza dreptul inalienabil al minoritatii politice de a-si face cunoscute optiunile politice si de a se opune, in mod constitutional si regulamentar, majoritatii aflate la putere. Acest principiu presupune ca prin organizarea si functionarea Camerelor Parlamentului sa se asigure ca majoritatea sa decida numai dupa ce opozitia s-a exprimat, iar decizia pe care aceasta o adopta sa nu fie obstructionata in cadrul procedurilor parlamentare. Regula majoritatii implica, in mod necesar, in cadrul procedurilor parlamentare, evitarea oricaror mijloace care ar conduce la o manifestare abuziva din partea majoritatii sau a oricaror mijloace obstructioniste care ar avea drept scop impiedicarea desfasurarii normale a procedurii parlamentare. Or, principiul majoritatea decide, opozitia se exprima', implica, in mod necesar, un echilibru intre necesitatea de exprimare a pozitiei minoritatii politice cu privire la o anumita problema si evitarea folosirii mijloacelor de obstructie, in scopul asigurarii, pe de o parte, a confruntarii politice din Parlament, deci a caracterului contradictoriu al dezbaterilor, si, pe de alta parte, a indeplinirii de catre acesta a competentelor sale constitutionale si legale”.

Judecatorii constitutionali arata ca parlamentarii, fie ca provin din randul majoritatii, fie ca provin din cel al opozitiei, trebuie sa se abtina de la exercitarea abuziva a drepturilor procedurale si sa respecte o regula de proportionalitate, de natura sa asigure adoptarea deciziilor ca urmare a unei dezbateri publice prealabile. Atat in procesul legislativ, cat si in activitatea de control al Guvernului sau in realizarea celorlalte atributii constitutionale, parlamentarii, in exercitarea mandatului, sunt, potrivit prevederilor art.69 alin.(1) din Legea fundamentala, in serviciul poporului”: ”Dezbaterea parlamentara a problemelor importante ale natiunii trebuie sa asigure respectarea valorilor supreme consacrate de Legea fundamentala, precum statul de drept, pluralismul politic si democratia constitutionala. Acesta este motivul pentru care Curtea Constitutionala considera ca este necesara exercitarea cu buna-credinta a drepturilor si obligatiilor constitutionale atat de catre majoritatea, cat si de minoritatea parlamentara, precum si cultivarea unei conduite a dialogului politic, care sa nu excluda aprioric consensul, chiar daca motivatiile sunt diferite, atunci cand miza este interesul major al natiunii (a se vedea, in acest sens, si Decizia nr.209 din 7 martie 2012, precitata).

Avand in vedere aceste considerente, Curtea apreciaza ca, desi nu au relevanta constitutionala, nefiind consacrate expres sau implicit intr-o norma de rang constitutional, dispozitiile din regulamentele celor doua Camere ale Parlamentului, inclusiv cele referitoare la termenele aferente procedurii legislative, trebuie aplicate cu buna-credinta, astfel incat principiul 'majoritatea decide, opozitia se exprima , sa inlature orice exercitare abuziva a drepturilor procedurale parlamentare”.

 

Citește continuarea pe Monitorul Justiției

Adauga comentariu

*
*
laugh.giflol.gifsmile.gifwink.gifcool.gifnormal.gifwhistling.gifredface.gifsad.gifcry.gifsurprised.gifconfused.gifsick.gifshocked.gifsleeping.giftongue.gifrolleyes.gifunsure.gif

*

DISCLAIMER

Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!

Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii

rominvent.ro Harta avocati romania Harta avocati romania Lege5
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
ULTIMELE ACTE NOUTATI
ABONEAZA-TE!

Introdu-ti adresa de email pentru a te abona la Lumea Juridica si vei primi notificari cu cele mai noi stiri si articole.