CSM. Precizari privind situatia magistratilor romani care participa, in calitate de experti, la programe cu finantare externa pentru justitie
Data: 28 August 2016, 09:08 | autor: C.G. | 0 comentarii | 1545 afisari
Consiliul Superior al Magistraturii a dat publicitatii, vineri 26 august 2016, un comunicat de presa prin care aduce precizari privind situatia magistratilor romani care participa, in calitate de experti, la programe cu finantare externa pentru justitie.
Comunicatul CSM:
„Avand in vedere lansarea in spatiul public, prin intermediul unor institutii de presa, a unor speculatii privind participarea magistratilor romani, in calitate de experti, la programe cu finantare externa pentru justitie si remunerarea acestora pentru activitatile desfasurate in astfel de programe,
Luand in considerare potentialul de afectare a imaginii sistemului judiciar prin transmiterea unor informatii nereale si lansarea unor grave acuzatii privind posibila incalcare a dispozitiilor constitutionale si legale de catre magistrati si institutii judiciare, pentru corecta si completa informare a opiniei publice,
In scopul prevenirii lansarii in spatiul public a unor noi speculatii care ar putea afecta reputatia magistratilor si a-i descuraja in a se implica in programele mentionate,
BIROUL DE INFORMARE PUBLICA SI RELATII CU MASS MEDIA este abilitat sa faca urmatoarele precizari:
Exercitarea unor activitati de formare educationala si profesionala in cadrul diverselor institutii de pregatire sau in cadrul programelor externe pentru justitie de catre un magistrat (procuror sau judecator) este compatibilacu statutul si exigentele acestei functii.
Participarea magistratilor romani in cadrul unor programe externe pentru justitie reprezinta o confirmare a valorii expertizei acestora, consolidand prestigiul profesiei juridice.
Astfel:
- Participarea magistratilor romani in calitate de experti in cadrul unor programe externe pentru justitie, se desfasoara in cadrul legal reglementat de Constitutia Romaniei, Legea nr.303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor, Legea nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei si a Codului deontologic al judecatorilor si procurorilor.
- Incompatibilitatea functiei de judecator sau de procuror cu orice alta functie publica sau privata este reglementata atat la nivel constitutional, cat si in legislatia infraconstitutionala.
- Problematica compatibilitatii functiei de magistrat cu participarea la astfel de programe in cadrul unor proiecte europene sau internationale a constituit, in repetate randuri, obiect al unor solicitari transate, incepand cu anul 2008, prin hotarari ale Plenului Consiliului Superior al Magistraturii.
- Astfel, prin HCSM nr. 261/13.03.2008, Plenul a hotarat ca 'este posibila participarea in calitate de experti in cadrul programelor cu finantare externa pentru justitie a judecatorilor, procurorilor, grefierilor si a personalului de specialitate juridica asimilat magistratilor'.
- Mai mult, prin HCSM nr. 1022/6.10.2015 si HCSM nr.1184/10.11.2015, Plenul Consiliului a hotarat, cu valoare de principiu si in considerarea tuturor dispozitiilor legale in materie de incompatibilitati, ca functia de judecator (implicit si cea de procuror) este compatibila cu participarea in calitate de experti a magistratilor romani la programe cu finantare externa pentru justitie.
- Incompatibilitatile privind magistratii au fost instituite de lege in considerarea drepturilor si obligatiilor lor profesionale, strans legate de activitatea jurisdictionala si de administrarea puterii judecatoresti, atat in interiorul instantelor si parchetelor, cat si in raport cu rolul justitiei in statul de drept, in care activitatea de infaptuire a justitiei trebuie sa se intemeieze pe un ansamblu de principii care sa garanteze stabilirea adevarului si respectarea legii.
- Reamintim ca potrivit legii, magistratii pot exercita functii didactice in invatamantul superior, pot exercita functii de instruire in cadrul Institutului National al Magistraturii si al Scolii Nationale de Grefieri. Mai mult, acestia pot participa la elaborarea de publicatii, articole, studii de specialitate, lucrari literare sau stiintifice, pot participa la emisiuni audiovizuale, cu exceptia celor cu caracter politic, pot fi membri ai unor comisii de examinare sau de intocmire a proiectelor de acte normative, a unor documente interne, internationale etc.
- In cadrul programelor pentru justitie cu finantare externa (de genul celor de asistenta tehnica), fructificarea experientei practicienilor de drept roman si schimbul de informatii teoretice, dar indeosebi din activitatea practica, pot fi extrem de valoroase atat pentru beneficiarul programelor, cat si pentru expertul desemnat.
- Cu precadere in ultimii ani, un numar considerabil de magistrati – judecatori si procurori din Romania - au fost invitati si au participat la programe externe pentru justitie, impartasind partenerilor externi experienta sistemuluijudiciar roman.
Acreditarea ideii ca participarea magistratilor la programe cu finantare externa pentru justitie si remunerarea pentru activitatile desfasurate in cadrul acestora se realizeaza in afara cadrului legal si ca, in consecinta, ar trebui sanctionate, reprezinta o atitudine regretabila ce dauneaza grav imaginii justitiei, interesului public si societatii, subminand increderea cetatenilor in sistemul judiciar.
In ceea ce priveste criteriile si procedura de selectie a magistratilor romani in calitate de experti in cadrul programelor mentionate, aceasta se realizeaza - tocmai in considerarea expertizei lor profesionale - de catre promotorii proiectelor sinu de catre Consiliul Superior al Magistraturii.
Pentru eliminarea oricaror confuzii, precizam ca CSM are doar competenta, conform prevederilor art.68 alin. 3 lit. m) din Regulamentul de organizare si functionare a Consiliului Superior al Magistraturii, aprobat prin HCSM nr. 326/2005, de a aviza propunerile instantelor si parchetelor privind deplasarile in strainatate in misiuni temporare ale judecatorilor si procurorilor, atunci cand, in urma unor verificari, se constata indeplinirea conditiilor prevazute de textulregulamentar mentionat.
Pentru evitarea propagarii in spatiul public a unor speculatii sau interpretari deformate/trunchiate privind activitatile profesionale ale magistratilor romani, Consiliul Superior al Magistraturii recomanda jurnalistilor sa apeleze la sursele deinformare oficiale ale institutiei si sa consulte documentele oficiale anterior lansarii, in spatiul public, a unor informatii eronate sau insuficient documentate”.
foto: jud. Daniela Pantazi, purtator de cuvant al CSM
sursa foto: www.csm1909.ro
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii