ccf

CSM. Hotararea nr. 37/27.01.2016 a Sectiei pentru judecatori, privind raportul referitor la lucrarile stiintifice scrise de persoanele private de libertate

Data: 02 February 2016, 17:38 | autor: C.G. | 0 comentarii | 1649 afisari

Consiliul Superior al Magistraturii a dat publicitatii, marti 2 februarie 2016, Hotararea nr. 37 din 27 ianuarie 2016 a Sectiei pentru judecatori, privind raportul intocmit de Inspectia Judiciara referitor la identificarea practicii administrative si judiciare in aplicarea dispozitiilor art. 96 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 254/2013 de catre judecatorii de supraveghere a privarii de libertate si instantele de judecata.


Dispozitivul hotararii:

Art. 1 – Insusirea raportului la obiectiunile si observatiile formulare de catre instante cu privire la Raportul Inspectiei Judiciare nr. 5619/IJ/3329/DIJ/2015 privind identificarea practicii administrative si judiciare in aplicarea dispozitiilor art. 96 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 254/2013 de catre judecatorii de supraveghere a privarii de libertate si instantele de judecata.

Art. 2 – Aproba Raportul Inspectiei Judiciare nr. 5619/IJ/3329/DIJ/2015 privind identificarea practicii administrative si judiciare in aplicarea dispozitiilor art. 96 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 254/2013 de catre judecatorii de supraveghere a privarii de libertate si instantele de judecata.

Art. 3 – Sesizarea Ministerului Justitiei cu urmatoarele propuneri de modificari legislative in scopul reglementarii exprese a procedurii prevazute de art. 96 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 254/2013.

1. Adoptarea urgenta prin Hotarare de Guvern a Regulamentului de aplicare a Legii nr. 254/2013 privind executarea pedepselor si a masurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal.

2. Includerea in proiectul regulamentului de aplicare a Legii nr. 254/2013 a definitiei sintagmei 'lucrare stiintifica', folosita de legiuitor in art. 96 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 254/2013, a reglementarii procedurii de elaborare a lucrarilor stiintifice, a criteriilor de acordare a zilelor castig, precum si a procedurii de contestare a masurilor dispuse de comisia de acordare a acestor drepturi.

3. Se impune stabilirea unor conditii prealabile si riguroase, care trebuie indeplinite cumulativ, respectiv:

-elaborarea de lucrari stiintifice doar in domeniile pentru care sunt organizate studii universitare;

-dovada specializarii a persoanei privative de libertate in domeniul in care doreste elaborarea lucrarii stiintifice;

-indicarea de catre persoana privativa de libertate a tipului de lucrare stiintifica ce se doreste a fi elaborata (tratate, rapoarte de cercetare, studii, articole, comunicari stiintifice, etc.);

-termenul estimat in vederea elaborarii lucrarii stiintifice, cu luarea in considerare a complexitatii acesteia;

-recomandarea scrisa privind relevanta tematicii in domeniul ales, din partea unui profesor universitar sau a unui conferentiar universitar din specialitatea in care urmeaza sa fie elaborata lucrarea, cu semnatura olografa a acestora, confirmata de universitatea de care apartin si insotita de un plan de lucru provizoriu in care se includ principalele aspecte ce urmeaza a fi abordate, o structura a lucrarii, bibliografia ce urmeaza a fi consultata, sursele minime de informare si o estimare a volumului lucrarii;

-persoana privativa de libertate sa prezinte, atat profesorului/conferentiarului universitar care acorda recomandarea, cat si comisiei de educatie si asistenta psihosociala, un plan initial de lucrare, cu tema/temele ce urmeaza a fi abordate, structura, sursele de informare, mijloacele de redactare/tehnoredactare;

-angajamentul persoanei solicitante ca la elaborarea lucrarii stiintifice sa respecte normele de buna conduita in cercetarea stiintifica, dezvoltarea tehnologica si inovare;

-se impune ca persoana privativa de libertate sa dea o declaratie pe proprie raspundere, sub sanctiunea legii penale (art. 326 Cod penal, privind falsul in declaratii), din care sa rezulte ca este autorul lucrarii si ca lucrarea elaborata nu reprezinta un plagiat;

-stabilirea de catre Comisia de selectionare si repartizare la munca a intervalului de timp apreciat ca fiind necesar elaborarii lucrarii stiintifice raportat la actele care insotesc cererea persoanei privative de libertate si recomandarea profesorului/conferentiarului universitar.

4. Reglementarea unor criterii obiective, echitabile si transparente in stabilirea caracterului stiintific al lucrarii elaborate si publicate, respectiv:

-caracterul stiintific al unei lucrari elaborate de catre persoanele privative de libertate sa fie determinat de Autoritatea Nationala pentru Cercetare Stiintifica din cadrul Ministerului Educatiei si Cercetarii, unica institutie abilitata la nivel national cu atributii in acest sens;

-atasarea la cererea de acordare a zilelor castig, suplimentar lucrarii stiintifice, a unei copii a manuscrisului, in forma intocmita de persoana privativa de libertate si inaintata in original editurii, in scopul inlaturarii oricaror suspiciuni privind elaborarea acesteia in timpul perioadei de executare a pedepsei;

-reglementarea modului de cuantificare a beneficiului lucrarii de catre mai multi autori a unei lucrari stiintifice, intre care exista si persoane privative de libertate, prin folosirea unui document similar fisei FRACS (Fisa de Raportare a Activitatii de Cercetare Stiintifica) utilizata de institutiile de invatamant superior, cu aprobarea Autoritatii Nationale de Cercetare Stiintifica;

-acordarea unui numar diferit de zile castig, ca urmare a elaborarii lucrarii stiintifice, in functie de tipul si complexitatea lucrarii stiintifice elaborate.

5. Intocmirea de catre comisiile de specialitate din cadrul penitenciarelor, in mod complet, detaliat si in acord cu propunerile anterior formulate, de procese-verbale, pe baza carora instanta de judecata sa poata verifica modul in care au fost acordate anumite beneficii (zilele castig/indeplinirea sau nu a conditiilor de liberare conditionata);

6. Modificarea sau completarea dispozitiilor legale, prin punerea la dispozitia judecatorului de supraveghere/instantei de judecata a instrumentelor procedurale necesare, in scopul verificarii si cenzurarii propunerilor/masurilor dispuse de catre comisiile din cadrul penitenciarelor, creandu-le acestora posibilitatea de a inlatura reducerea fractiei de pedeapsa stabilita de comisie, in situatia in care se constata ca masura a fost luata cu incalcarea legii;

7. Inlaturarea, prin modificare legislativa, a caracterului irevocabil al masurii reducerii fractiunii de pedeapsa, considerata ca executata pe baza muncii prestate sau instruirii scolare si formarii profesionale, potrivit art. 96 alin. 2 din Legea nr. 254/2013.

Art. 4 – Comunicarea catre Ministerul Justitiei si catre curtile de apel a Raportului Inspectiei Judiciare nr. 5619/IJ/3329/DIJ/2015 privind identificarea practicii administrative si judiciare in aplicarea dispozitiilor art. 96 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 254/2013 de catre judecatorii de supraveghere a privarii de libertate si instantele de judecata.

Art. 5 – Prezenta hotarare se comunica Ministerului Justitiei, Inspectiei Judiciare si curtilor de apel”.

>>Hotararea nr. 37 din 27 ianuarie 2016 a Sectiei pentru judecatori a CSM

foto: jud. Mircea Aron, presedinte al CSM

Adauga comentariu

*
*
laugh.giflol.gifsmile.gifwink.gifcool.gifnormal.gifwhistling.gifredface.gifsad.gifcry.gifsurprised.gifconfused.gifsick.gifshocked.gifsleeping.giftongue.gifrolleyes.gifunsure.gif

*

DISCLAIMER

Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!

Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii

rominvent.ro Harta avocati romania Harta avocati romania Lege5
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
ULTIMELE ACTE NOUTATI
ABONEAZA-TE!

Introdu-ti adresa de email pentru a te abona la Lumea Juridica si vei primi notificari cu cele mai noi stiri si articole.