CSM despre consilierii de etica la instante si parchete
Data: 18 July 2016, 17:09 | autor: L.J. | 0 comentarii | 1872 afisari
Consiliul Superior al Magistraturii a emis, luni 18 iulie 2016, un comunicat de presa in care aduce mai multe clarificari in ceea ce priveste institutia consilierilor de etica la instante si parchete, recent introdusa.
Prin intemediul comunicatului de presa, CSM explica motivele pentru care este nevoie de infiintarea institutiei consilierilor de etica, precizand urmatoarele: „Consiliul Superior al Magistraturii raspunde necesitatii de infiintare a unor organisme care sa aiba un rol consultativ si de consiliere, cu scopul declarat de a veni in sprijinul magistratilor si de a preintampina ivirea unor incalcari ale normelor de etica si deontologie profesionala”.
Comunicatul CSM:
„Biroul de Informare Publica si Relatia cu Mass Media este abilitat sa aduca la cunostinta publicului urmatoarele:
Sectia pentru judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii a hotarat asupra functionarii consilierilor de etica la nivelul curtilor de apel si tribunalelor prin Hotararea nr. 434/17.05.2016.
Sectia pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii, a hotarat infiintarea retelei consilierilor de etica la nivelul al parchetelor de pe langa instantele judecatoresti prin Hotararea nr. 364/30.05.2016.
Hotararile sectiilor reglementeaza modalitatea de desemnare, criteriile de selectie, numirea, formarea profesionala si atributiile consilierilor de etica, revocarea, suspendarea si incetarea calitatii acestora.
Prin adoptarea acetor hotarari, Consiliul Superior al Magistraturii raspunde necesitatii de infiintare a unor organisme care sa aiba un rol consultativ si de consiliere, cu scopul declarat de a veni in sprijinul magistratilor si de a preintampina ivirea unor incalcari ale normelor de etica si deontologie profesionala.
Reteaua consilierilor de etica reprezinta, in esenta, un cadru de identificare a problemelor specifice sistemului judiciar si a posibilelor solutii de rezolvare a acestora care pot viza diverse modalitati de reglare, unele cu caracter administrativ, altele putand fi remediate numai prin reformarea cadrului legal.
Pentru adoptarea acestor hotarari au fost avute in vedere urmatoarele:
1.Infiintarea acestei institutii atat la nivelul sistemului judiciar, cat si al altor autoritati publice, reprezinta o prioritate pentru Romania si un obiectiv asumat de tara noastra ce trebuie indeplinit intr-un termen cat mai scurt.
2.Concluziile rezultate in urma unor analize si proiecte derulate de CSM in cooperare cu instantele si parchetele de la nivel national si cu Consiliul Judiciar din Olanda, care au relevat ca legislatia in vigoare nu reglementeaza mecanisme proactive de evitare a incalcarii normelor de conduita de catre judecatori si procurori, actualul sistem fiind orientat mai degraba spre sanctiune decat preventie.
3.Documentele strategice adoptate de autoritatile cu atributii in domeniul judiciar, ale caror planuri de actiune prevad masuri specifice, concrete de intarire a integritatii judiciare si dezvoltarea unei culturi a integritatii judiciare prin formare profesionala si perfectionarea sistemului de reguli de conduita si deontologice:
-Strategia Nationala Anticoruptie 2012 – 2015 (SNA), adoptata prin HG nr.215/2012;
-Strategia de intarire a integritatii in justitie 2011 - 2016 (aprobata de Plenul CSM la 22.11.2011 )
-Planul de actiune pentru implementarea strategiei de integritate, adoptat de Plenul CSM in aceeasi sedinta din 22.11.2011. Acesta prevede printre actiunile de implementare 'constituirea retelei nationale a consilierilor de etica judiciara, in vederea uniformizarii practicilor in domeniul eticii' si 'crearea procedurilor pentru aplicarea Ghidului de conduita pentru sistemul judiciar – elaborarea de reglementari procedurale in Ghid si crearea comisiilor de etica judiciara la nivel local…cu rol de consultare si recomandare'.
-Strategia de dezvoltare a sistemului judiciar 2015 – 2020, adoptata prin HG nr.1155/2014;
-Planul de actiune pentru implementarea Strategiei de dezvoltare a sistemului judiciar 2015 – 2020, aprobat prin HG nr.2982/2016. Ca masura concreta de consolidare a integritatii in cadrul sistemului judiciar, acest plan prevede 'Continuarea monitorizarii SNA cu privire la sistemul judiciar prin crearea si asigurarea functionarii unui Consiliu de integritate si a unei retele de consilieri de integritate pentru magistrati si personalul auxiliar'.
4.Recomandarile si reglementarile europene si internationale si angajamentele asumate de Romania in materie de lupta impotriva coruptiei, vizand constituirea a unui sistem integrat de formare profesionala, inclusiv in ceea ce priveste integritatea si etica profesionala a magistratilor,astfel:
Raportul de evaluare a Romaniei in cadrul celei de a patra runde de evaluare GRECO privind integritatea membrilor Parlamentului si integritatea judecatorilor si procurorilor contine trei recomandari legate de integritatea judecatorilor si procurorilor:
-Completarea Codului de etica al judecatorilor si procurorilor in asa maniera incat sa ofere indrumare potrivita in special cu privire la conflictele de interese (paragraful 97);
-Sistemul de justitie sa raspunda mai bine riscurilor de integritate ale judecatorilor si procurorilor, in special prin abordarea de catre Consiliul Superior al Magistraturii si Inspectia Judiciara a unui rol mai activ in materie de analiza, informare si indrumare si consolidarea rolului si eficientei titularilor functiilor de conducere din fruntea instantelor si parchetelor, fara a fi afectata independenta judecatorilor si procurorilor (paragraful 114);
-Cresterea eforturilor de formare si constientizare cu privire la integritate si componentele preventive ale politicilor anticoruptie, inclusiv pentru judecatorii si procurorii in functie.
Avizul nr. 4 ( 2003 ) al Consiliului Consultativ al Judecatorilor Europeni (CCJE) in atentia Comitetului de Ministri privind formarea initiala si continua specifice judecatorilor la nivel national si european;
Recomandarea CM/Rec (2010)12 a Comitetului Ministrilor catre statele membre cu privire la judecatori: independenta, eficienta si responsabilitatile arata, in Capitolul VIII, ca 'Judecatorii ar trebui sa poata solicita sfaturi in materie de etica unui organism din cadrul sistemului judiciar'. In acelasi capitol se prevede ca „Judecatorii trebuie sa se ghideze in activitatea lor de principii etice de conduita profesionala”, aceste principii incluzand '…nu numai indatoriri care pot fi sanctionate prin masuri disciplinare, ci si indrumari date judecatorilor cu privire la modul lor de a se comporta', principiile urmand a fi '… enuntate in codurile de etica judiciara care ar trebui sa mentina increderea publicului in judecatori si puterea judecatoreasca', la elaborarea acestor coduri judecatorii trebuind sa aiba un rol major.
O prima actiune in formalizarea celor hotarate de Sectia pentru judecatori si Sectia pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii o reprezinta aprobarea, prin Hotararea Plenului CSM nr. 887 din 14.07.2016, a propunerii Institutului National al Magistraturii de completare a Programului de formare continua a judecatorilor si procurorilor pe anul 2016 cu proiectul referitor la formarea consilierilor de etica, respectiv organizarea a doua prime seminarii de formare cu o durata de cate trei si, respectiv doua zile, organizate la nivel centralizat, unul pentru judecatori si unul pentru procurori, in cadrul carora urmeaza sa se detalieze atributiile consilierilor de etica, sa se elaboreze calendarul activitatilor pentru urmatoarea perioada si sa se stabileasca tematica si agenda seminariilor organizate la nivel descentralizat.
Seminariile urmeaza a fi realizate in cadrul proiectului finantat de Ambasada Olandei 'Consolidarea integritatii in cadrul sistemului judiciar – Cooperare intre Consiliul Superior al Magistraturii din Romania si Consiliul Judiciar din Olanda'.
Biroul de Informare Publica si Relatii cu Mass Media”.
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii