CSM a admis cererea de aparare a independentei sistemului judiciar ca urmare a declaratiilor publice ale politicienilor despre cazul Rarinca
Data: 23 June 2015, 13:23 | autor: C.G. | 0 comentarii | 1870 afisari
Plenul Consiliului Superior al Magistraturii a admis ca intemeiata cererea de aparare a independentei sistemului judiciar referitoare la declaratiile cuprinse in scrisoarea adresata presedintelui Klaus Iohannis de reprezentanti ai Senatului, in contextul pronuntarii deciziei definitive de achitare a Marianei Rarinca.
In sedinta de luni, 22 iunie 2015, Plenul CSM a constatat ca demersul senatorilor este de natura sa aduca atingere independentei sistemului judiciar in ansamblul sau. De asemenea, Consiliul Superior al Magistraturii a constatat ca si afirmatiile publice ale presedintelui Senatului, Calin Popescu Tariceanu (foto), sustinute in cadrul unor emisiuni televizate, aduc atingere independentei sistemului judiciar in ansamblul sau:
"S-a apreciat ca impactul declaratiilor domnului Calin Popescu Tariceanu asupra opiniei publice este unul puternic, prin prisma functiei detinute, cea de Presedinte al Senatului Romaniei, a doua demnitate in stat, a calitatii sale de formator de opinie, precum si a modalitatii de exprimare, generala. Plenul Consiliului a apreciat ca declaratiile domnului Calin Popescu Tariceanu, Presedinte al Senatului Romaniei, au depasit limitele admisibile ale discursului public politic si ale libertatii de exprimare, asa cum sunt protejate de art. 10 din Conventia europeana pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, aducand grava atingere independentei sistemului judiciar in ansamblul sau”.
Comunicatul CSM:
„In sedinta de azi, 22 iunie 2015, Plenul Consiliului Superior al Magistraturii a admis ca intemeiata cererea de aparare a independentei sistemului judiciar, constatand ca demersurile institutionale promovate de catre reprezentanti ai Senatului Romaniei la data de 25 mai a.c., respectiv declaratiile cuprinse in scrisoarea adresata domnului Klaus Iohannis, Presedintele Romaniei, in contextul pronuntarii deciziei definitive de achitare a doamnei Mariana Rarinca, preluate de mass media, sunt de natura sa aduca atingere independentei sistemului judiciar in ansamblul sau.
In cadrul verificarilor efectuate de Inspectia Judiciara, dispuse la data de 27 mai 2015 de catre Presedintele Consiliului Superior al Magistraturii, s-a stabilit ca in cuprinsul scrisorii deschise adresata domnului Klaus Iohannis, Presedintele Romaniei, preluata de intreaga mass media, un grup de senatori, printre care si domnul Calin Popescu Tariceanu, Presedintele Senatului Romaniei, a emis aprecieri referitoare la solutionarea cauzei peânale denumita ”Rarinca”, acreditand ideea ca Directia Nationala Anticoruptie a dispus arestarea preventiva a doamnei Mariana Rarinca, ca nu au fost respectate garantiile impuse de Constitutia Romaniei, ca denuntul facut de presedintele inaltei Curti de Casatie si Justitie ar fi unul calomnios, iar Presedintele Romaniei ar putea interveni in procedura de revocare a unor magistrati cu functii de conducere.
Inspectorii judiciari au constatat ca situatia concreta este diferita de cea prezentata in continutul scrisorii trimise Presedintelui Romaniei, intrucat arestarea preventiva a doamnei Mariana Rarinca s-a dispus si a fost mentinuta de catre judecatori din cadrul Tribunalului si Curtii de Apel Bucuresti, sectiile penale, si nicidecum de catre Directia Nationala Anticorptie. De asemenea, verificarile efectuate au relevat faptul ca solutionarea propunerii de arestare preventiva s-a facut cu respectarea tuturor drepturilor si garantiilor reglementate de Constitutia Romaniei si Codul de procedura penala, iar afirmatia ca presedintele ICCJ a formulat un denunt calomnios este nereala cata vreme nu s-a stabilit acest caracter al plangerii/denuntului de catre organele abilitate ale statului.
Prin solicitarea adresata domnului Klaus Iohannis, de a dispune inlaturarea din functie, prin demitere ori prin demisie, din functiile pe care le ocupa doamnele Livia Stanciu si Laura Codruta Kovesi si de a initia declansarea unei anchete disciplinare impotriva acestora, domnii senatori au ignorat principiul constitutional al separatiei puterilor in stat, acreditand ideea ca Presedintele Romaniei poate dispune excluderea din profesie a unor magistrati. in realitate, judecatorii si procurorii pot fi eliberati din functie doar in cazurile expres si limitativ prevazute de Legea nr.303/2004, prin decret al Presedintelui Romaniei, insa numai la propunerea Consiliului Superior al Magistraturii.
Referitor la cazul particular al doamnei Rarinca, s-a apreciat ca acesta nu poate constitui un motiv suficient si rezonabil pentru a face afirmatii generale in sensul ca magistratii care solicita sau care se pronunta asupra masurii arestului preventiv procedeaza in mod abuziv, in afara dispozitiilor legale. Astfel de afirmatii au drept consecinta subminarea autoritatii sistemului judiciar, cu consecinte extrem de grave la adresa statului de drept, mai ales cand aceste afirmatii sunt facute de catre Presedintele Senatului Romaniei, care conform legii detine a doua demnitate in stat.
Plenul Consiliului a apreciat ca afirmatiile din scrisoarea mentionata, lansate in spatiul public de catre persoane prezumate a fi bine informate si constiente de consecintele declaratiilor lor, preluate mass media, reprezinta o deformare a realitatilor de fapt, de natura sa induca ideeea unei functionari anormale si incorecte a sistemului judiciar, producand astfel un puternic impact negativ asupra credibilitatii sistemul judiciar, cu consecinta afectarii independentei acestuia.
Pentru detalii, raportul Inspectiei Judiciare poate fi vizualizat pe site-ul www.inspectiajudiciara.ro
De asemenea, in aceeasi sedinta de azi, 22 iunie 2015, Plenul Consiliului Superior al Magistraturii a constatat ca afirmatiile publice ale domnului Calin Popescu Tariceanu, Presedintele Senatului Romaniei, sustinute in cadrul emisiunilor „Subiectiv” - difuzata in data de 10 iunie 2015, ora 20.30, pe postul de televiziune Antena 3, ”Vorbeste liber” - difuzata in data de 11 iunie 2015, ora 21.00, pe postul de televiziune TVR 1 si ”Sinteza zilei” - difuzata in data de 11 iunie 2015, ora 23.00, pe postul de televiziune Antena 3, referitoare la activitatea unor institutii judiciare, pregatirea profesionala a unor reprezentanti ai sistemului judiciar si la activitati judiciare desfasurate de judecatori si procurori in cauzele penale privindu-i pe doamna Mariana Rarinca si pe domnul Victor Ponta, prim ministru al Romaniei, preluate de mass media, sunt de natura sa aduca atingere independentei sistemului judiciar in ansamblul sau.
Plenul Consiliului Superior al Magistraturii a constatat ca declaratiile lansate in spatiul public de catre domnul Calin Popescu Tariceanu, Presedintele Senatului Romaniei, in cadrul emisiunilor TV mentionate, prin care se induce in randul opiniei publice ideea ca institutii din cadrul sistemului judiciar raspund la comenzi si desfasoara activitati de natura politica, respectiv urmaresc schimbarea Guvernului, incalcand astfel principiul separatiei puterilor in stat, dar si in sensul ca simplii cetateni, nevinovati, se pot astepta in orice moment la abuzuri din partea justitiei, aceasta fiind selectiva, discretionara si abuziva, si ca unii magistrati, chiar cu functii de conducere, nu au o pregatire profesionala corespunzatoare, in contextul unor referiri la cazul Rarinca si la hotararile de condamnare a Romaniei la CEDO pentru erorile judiciare savarsite de magistratii romani, sunt de natura a crea grave prejudicii de imagine sistemului judiciar in ansamblul sau, subminand autoritatea si afectand credibilitatea acestuia.
S-a apreciat ca impactul declaratiilor domnului Calin Popescu Tariceanu asupra opiniei publice este unul puternic, prin prisma functiei detinute, cea de Presedinte al Senatului Romaniei, a doua demnitate in stat, a calitatii sale de formator de opinie, precum si a modalitatii de exprimare, generala.
Plenul Consiliului a apreciat ca declaratiile domnului Calin Popescu Tariceanu, Presedinte al Senatului Romaniei, au depasit limitele admisibile ale discursului public politic si ale libertatii de exprimare, asa cum sunt protejate de art. 10 din Conventia europeana pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, aducand grava atingere independentei sistemului judiciar in ansamblul sau.
Reamintim ca, potrivit dispozitiilor art. 1 si 30 din Legea nr.317/2004, Consiliul Superior al Magistraturii este garantul independentei justitiei si are obligatia de a se sesiza si din oficiu pentru a apara judecatorii si procurorii impotriva oricarui act care le-ar putea afecta independenta sau impartialitatea ori ar crea suspiciuni cu privire la acestea”.
In aceeasi sedinta a Plenului CSM, au fost dezbatute si declaratiile prim-ministrului Victor Ponta, facute in cadrul unei interventii telefonice la o emisiune televizata, cu referire la activitatile desfasurate de magistratii investiti cu solutionarea cauzei penale in care este implicat Liviu Dragnea. Plenul CSM a constatat ca si aceste declaratii au adus atingere independentei sistemului judiciar in ansamblul sau.
Comunicatul CSM:
"In sedinta de azi, 22 iunie 2015, Plenul Consiliului Superior al Magistraturii a constatat ca afirmatiile domnului Victor Ponta, prim ministru al Romaniei, sustinute telefonic in cadrul emisiunii „Ora de varf” din data de 1 iunie 2015, difuzata pe postul de televiziune Romania TV, referitoare la activitatile desfasurate de magistratii investiti cu solutionarea unor cauze penale, sunt de natura sa aduca atingere independentei sistemului judiciar in ansamblul sau.
Verificarile au fost efectuate de Inspectia Judiciara ca urmare a solicitarii din data de 2 iunie 2015 a presedintelui Consiliului Superior al Magistraturii.
Inspectia Judiciara a apreciat ca afirmatiile domnului Victor Ponta, prim ministru al Romaniei, in sensul ca judecatorii care au fost investiti cu solutionarea cauzei penale privindu-l pe domnul Liviu Dragnea ar fi fost arestati daca ar fi pronuntat o solutie de achitare, precum si ca procurorii actioneaza in mod abuziv, pot fi apreciate ca o incalcare a obligatiei ce ii revine sefului executivului de a asigura toate conditiile pentru respectarea independentei si impartialitatii judecatorilor si procurorilor, precum si a hotararilor pronuntate de instantele de judecata si a solutiilor adoptate de procurori.
De asemenea, inspectorii judiciari au constatat ca afirmatiile potrivit carora judecatorii pronunta hotarari sub presiune si de teama de a nu fi arestati, sau ca daca pronunta hotarari de achitare a unor inculpati, suporta consecinte, acrediteaza ideea lipsei de independenta si impartialitate a magistratilor, decredibilizand totodata si activitatea procurorilor, intrucat induc opinia ca aceasta se desfasoara in afara cadrului legal, interferand cu sfera politica si serveste unor scopuri oculte.
Prin prisma functiei inalte in stat pe care domnul Victor Ponta o detine, aceea de sef al puterii executive, s-a apreciat ca declaratiile sale au un puternic impact asupra opiniei publice si sunt de natura sa submineze increderea cetateanului in corectitudinea si eficienta actului de justitie, intrucat acrediteaza ideea lipsei totale de independenta si impartialitate a magistratilor.
Plenul Consiliului a apreciat ca declaratiile domnului Victor Ponta, prim ministru al Romaniei, au depasit limitele admisibile ale discursului public politic si ale libertatii de exprimare, asa cum sunt protejate de art. 10 din Conventia europeana pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, aducand atingere independentei sistemului judiciar in ansamblul sau.
Reamintim ca, potrivit dispozitiilor art. 1 si 30 din Legea nr.317/2004, Consiliul Superior al Magistraturii este garantul independentei justitiei si are obligatia de a se sesiza si din oficiu pentru a apara judecatorii si procurorii impotriva oricarui act care le-ar putea afecta independenta sau impartialitatea ori ar crea suspiciuni cu privire la acestea.
Raportul Inspectiei Judiciare poate fi vizualizat pe site-ul: www.inspectiajudiciara.ro".
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii