Consiliul Director al AMR: „Sanctionarea presedintei AMR produce, in mod evident, acest 'efect de inhibare'... Masura poate avea nebanuite efecte negative asupra independentei magistratului, ca pilon al statului de drept”
Data: 19 February 2016, 13:37 | autor: C.G. | 0 comentarii | 1389 afisari
Consiliul Director al Asociatiei Magistratilor din Romania si-a exprimat pozitia privind hotararea Sectiei pentru judecatori a CSM prin care s-a constatat incalcarea de catre Gabriela Baltag (foto), judecator in cadrul Tribunalului Neamt si presedinte al AMR, a normelor de conduita prevazute de art. 18 alin. (2) din Codul deontologic al judecatorilor si procurorilor.
Comunicatul Consiliului Director al AMR, emis joi, 18 februarie 2016:
„Este profund regretabil ca Inspectia judiciara a construit un dosar, insusit de Sectia de judecatori a C.S.M., plecand de la declaratiile prin care doamna judecator GABRIELA BALTAG, presedinta ASOCIATIEI MAGISTRATILOR DIN ROMANIA, a exprimat puncte de vedere ale acestei asociatii profesionale, referitoare la conduita unei persoane aflate in fruntea sistemului judiciar, punand, in mod legitim, preocuparea vizand increderea publicului in sistemul judiciar mai presus de imaginea persoanelor care ocupa functii de conducere in acest sistem.
Ne exprimam, pe aceasta cale, dezacordul public fata de ignorarea, in procedura finalizata cu sanctionarea d-nei presedinte GABRIELA BALTAG, pentru incalcarea normelor de conduita, a jurisprudentei C.E.D.O. care ar trebui cunoscuta si aplicata, in primul rand, de C.S.M.
Ne referim la Hotararea C.E.D.O. - *cauza Olga Kudeshkina, din data de 26 februarie 2009, prin care Curtea de la Strasbourg a stabilit, cu majoritate, incalcarea dreptului la libera exprimare, in cazul cercetarii disciplinare a unei judecatoare, ca urmare a declaratiilor pe care le-a facut in trei interviuri acordate presei, referitoare la deficientele sistemului judiciar – inclusiv la faptul ca legea se aplica destul de strict oamenilor de rand, dar nu si atunci cand vine vorba de persoane cu functii importante care, si ele, incalca legea, desi nu sunt trase la raspundere.
C.E.D.O. a observat ca judecatoarea a adus critici publice cu privire la o chestiune foarte sensibila, vizand in special comportamentul unor persoane oficiale intr-un dosar de coruptie la nivel inalt in care ea era investita sa judece, acuzand ca instantele in care se pune presiune pe judecatori reprezinta o chestiune la ordinea zilei si ca aceasta problema trebuie tratata serios daca sistemul judiciar vrea sa ramana independent si sa se bucure de incredere publica. C.E.D.O. a stabilit, fara indoiala, ca, procedand astfel, judecatoarea a ridicat o problema de interes public foarte importanta, care ar trebui sa fie deschisa dezbaterii libere intr-o societate democratica (§97).
Or – prin similitudine, avand in vedere caracterul de interes public al problemei cu privire la care s-a exprimat presedinta A.M.R. – daca, in sistemul nostru judiciar, am ajuns actualmente in situatia in care un lider de asociatie profesionala ce are, prin excelenta, indatorirea de a supune dezbaterii publice aspecte tinand de sincopele sistemului – chiar interpretate ca 'judecati de valoare' – este sanctionat pentru exprimarea unui punct de vedere vizand aceste aspecte, inseamna ca rolul si rostul asociatiilor profesionale este negat sau redus la absurd, fara posibilitatea reala a exprimarii unor opinii contrare conducerii sistemului, instantelor, etc.
O astfel de perspectiva nesocoteste, in mod evident si nepermis, concluzia C.E.D.O., potrivit careia efectul de inhibare pe care frica de sanctiuni il are asupra exercitarii libertatii de exprimare – efect care functioneaza in detrimentul societatii in ansamblul sau – este si un factor ce priveste proportionalitatea sanctiunilor impuse judecatoarei care, astfel cum Curtea a retinut, a fost in mod incontestabil indreptatita sa aduca in atentia opiniei publice problema in cauza (§99 din Hotararea C.E.D.O. in cauza Olga Kudeshkina).
Sanctionarea presedintei A.M.R., pe temeiul Codului deontologic, produce, in mod evident, acest 'efect de inhibare' care nu face decat sa 'tina la adapost' de ochiul public deficiente ale sistemului, in pofida necesitatii invocarii si dezbaterii acestora, ca prim pas pentru atenuare si eliminare.
Aplicarea unei sanctiuni ce este, fara putinta de tagada, in directa legatura cu libertatea de exprimare, produce si un alt efect vatamator, anihiland, in mod nejustificat, efortul sustinut, dar neurmat de recompensa concreta, pe care A.M.R., prin presedinte, a inteles sa si-l asume, din devotament pentru ideile ce constituie temelia unei societati democratice.
Trecand dincolo de precepte, nu se poate nega faptul ca, o astfel de masura de sanctionare, privita din perspectiva C.E.D.O., din cea a ratiunii existentei asociatiilor profesionale, cat si din cea personala, poate avea nebanuite efecte negative asupra independentei magistratului, ca pilon al statului de drept”.
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii