Consiliul Concurentei - Monitorizarea preturilor pentru carburanti
Data: 15 November 2017, 12:52 | autor: L.J. | 0 comentarii | 1522 afisari
Piata carburantilor, prin specificul sau, va fi supusa constant analizei autoritatilor de concurenta. Atentia de care se “bucura” aceasta piata nu este una particulara, limitata la autoritatea noastra de concurenta, acesta este, sa spunem, trendul European si chiar cel international. De unde vine acest interes al autoritatilor de concurenta? Tocmai din specificul acestor piete - piete, care potrivit Consiliului Concurentei, sunt “oligopolistice, dominate de companii petroliere, membre ale unor grupuri internationale cu vasta experienta in acest domeniu dar si cu resurse financiare importante” si unde preturile sunt considerate ridicate1. Aceasta structura a pietei se regaseste si la nivelul altor state ale Uniunii Europene (e.g. Germania).
Mihaela ION, Avocat Colaborator Coordonator Popovici Nitu Stoica & Asociatii (foto 1)
Vanessa NISTOR, Avocat Colaborator Popovici Nitu Stoica & Asociatii (foto 2)
Tocmai din cauza acestui specific, aceste piete au constituit obiectul unor investigatii sectoriale2 si analize, inclusiv la nivelul Organizatiei de Cooperare si Dezvoltare Economica.3
Pe modelul autoritatilor sus-mentionate, si Consiliul Concurentei a analizat aceasta piata. In urma analizei sale, in anul 2016, Consiliul Concurentei a emis o serie de recomandari specifice in acest sector4. Masura implementarii unui sistem de monitorizare a preturilor carburantilor a fost chiar in topul recomandarilor emise de Consiliul Concurentei pe aceasta piata.
In acest sens, in data de 18.10.2017, Consiliul Concurentei a anuntat ca va realiza un comparator de preturi pentru carburanti, asemanator celui care a fost implementat pentru produsele alimentare5. Guvernul a aprobat in aceeasi zi Memorandumul privind crearea unui sistem de monitorizare a preturilor pentru carburanti.
Care sunt asteptarile Consiliului Concurentei?
Potrivit Consiliului Concurentei, instituirea unei platforme, care sa monitorizeze preturile pentru carburanti, va conduce la transparentizarea pietei pentru consumatori si ar putea accentua gradul de concurenta prin pret pe piata comercializarii cu amanuntul de carburanti auto cu implicatii benefice asupra pretului carburantilor, dar si asupra calitatii acestora, serviciilor oferite in statiile de distributie a carburantilor etc. in plus, conform Consiliului Concurentei, acest sistem i-ar putea permite sa distinga intre modificarile preturilor derivate din „competiton on the merit” si acele modificari „atipice”, care ar ascunde potentiale incalcari ale legislatiei concurentiale.
Cum se va implementa?
Presedintele Consiliului Concurentei, dl. Bogdan Chiritoiu, a declarat ca acest comparator/baza de date (aplicatie) va include: lista tuturor companiilor care comercializeaza carburanti, amplasarea geografica a benzinariilor detinute de fiecare din companii, tipurile de carburanti (benzina si motorina) comercializate in fiecare benzinarie, preturile la pompa practicate.
Potrivit Recomandarilor Consiliului Concurentei pe piata de carburanti din anul 2016, “baza de date constituita in baza informatiilor primite de la companiile petroliere ar urma sa constituie elementul central al unei aplicatii web si/sau al unei aplicatii mobile cu acces gratuit din partea consumatorilor, prin care acestia pot afla care sunt cele mai apropiate (ex: 10) benzinarii, localizarea geografica si preturile oferite de acestea (eventual, in ordine crescatoare pentru a vedea care este compania cu cel mai mic pret). Astfel, consumatorul ar avea posibilitatea de a alege, avand la indemana informatii importante cu privire la oferta existenta pe piata in zona geografica de interes pentru consumatorul respective”.
Ca si in cazul Monitorului preturilor pentru produsele alimentare, cadrul legal va fi cel mai probabil modificat astfel incat societatile active pe aceasta piata (companiile petroliere) sa aiba obligatia de a transmite Consiliului Concurentei, la cererea acestuia, toate informatiile referitoare la preturile de vanzare a produselor comercializate de acestea, in vederea realizarii de analize, studii de piata sau comparatii de pret etc.
Fata de trendul pe care il urmeaza acest sistem de monitorizare (aplicarea la nivelul mai multor industrii), pentru a evita modificari punctuale ale Legii Concurentei nr. 21/1996 se impune introducerea unei obligatii generale de furnizare a informatiilor solicitate de Consiliul Concurentei pentru realizarea de analize, studii de piata sau comparatii de pret etc., fara a se face referire expresa la industria specifica vizata.
Experienta altor state
Atat Germania, cat si Italia au implementat sisteme similare de monitorizare a preturilor carburantilor. Prin modul de transmitere a informatiilor catre consumatori, se pare ca sistemul propus spre implementare in Romania ar urma modelul german si nu modelul italian descris mai jos.
Germania
Din 2013, in Germania, autoritatea de concurenta (Bundeskartellamt) obliga companiile care opereaza benzinarii sa raporteze, in timp real, preturile practicate pentru cele mai utilizate tipuri de combustibil la Market Transparency Unit for Fuels.6
Ce este specific la acest sistem
Market Transparency Unit for Fuels colecteaza date referitoare la pret de la approximativ 14,750 statii de benzina din Germania. Aceasta structura nu publica si nici nu transmite direct datele referitoare la preturi consumatorilor. Aceste date sunt comunicate consumatorilor de catre furnizorii (privati) autorizati de servicii de informatii pentru consumatori7 prin intermediul diverselor aplicatii dezvoltate de acestia.
Pentru a monitoriza efectele acestui sistem, autoritatea de concurenta publica anual un raport privind activitatea Market Transparency Unit for Fuels8.
Pana la momentul de fata, acest sistem pare ca nu a avut efectul scontat de autoritatea de concurenta - scaderea pretului carburantilor. Din contra, preturile carburantilor pare ca au crescut pe piata din Germania.9
Concluziile raportului din 2017
Potrivit Presedintelui autoritatii de concurenta din Germania, Andreas Mundt : “Diferentele de preturi pe durata unei zile sunt inca mari. Putem oferi conducatorilor auto cateva repere. in medie, carburantul este mai ieftin intre 6 pm si 8 pm. incercati sa evitati alimentarea pe timp de noapte, atunci preturile sunt de cele mai multe ori la cel mai ridicat nivel. Sunt sanse mari ca o benzinarie care este mai ieftina decat alta sa ramana asa. Nu exista diferente semnificative intre zilele saptamanii in parte, chiar si de Pasti sau de Rusalii, carburantul nu este semnificativ mai scump decat in alte perioade. Diferentele mari de preturi arata ca este eficient sa utilizezi datele colectate de Market Transparency Unit. Alegerea unei benzinarii ieftine aduce economii financiare consumatorului si ridica gradul de presiune concurentiala asupra companiilor petroliere. Astfel, succesul Market Transparency Unit depinde si de consumatori”.
Italia
In Italia, inca din 1994, au fost implementate sisteme similare de monitorizare a preturilor carburantilor care au suferit de-a lungul vremii numeroase modificari. Aceasta pentru ca nu toate formele pe care le-a imbracat acest sistem au fost intotdeauna cele mai potrivite.
Modelul initial al sistemului (informatiile continute), coroborat cu sistemele individuale utilizate de societati pentru anuntarea modificarilor de pret si cu datele publice referitoare la structura preturilor, ducea la o transparenta excesiva si la riscul cresterii coluziunii/cartelizarii intre societatile de pe piata. in unul din cazurile investigate pe piata de carburanti, autoritatea de concurenta din Italia a atras atentia asupra faptului ca astfel de platforme care centralizeaza informatii cu privire la pret (in special atunci cand erau incluse preturi viitoare/propuse pentru implementare) pot facilita coluziunea dintre concurenti.10 in concret, autoritatea de concurenta italiana a afirmat ca pe o piata de tip oligopol, deja transparenta, implementarea unei astfel de sistem de monitorizare ar transparentiza excesiv piata si ar facilita coordonarea preturilor.
In prezent, pe site-ul Ministerul Dezvoltarii Economice, exista o platforma unde sunt disponibile preturile, comunicate de companiile petroliere, care sunt practicate in timp real.11
Concluzii
In functie de modul in care va fi implementat acest sistem, acesta poate duce la doua rezultate: informarea consumatorului cu date care sa ii permita acestuia sa economiseasca bani sau transparentizarea excesiva a pietei, care sa nu aiba efectul scontat.
Pe modelul German, rezultatele, efectele produse de acest sistem se vor determina in urma rapoartelor de analiza anuale intocmite, mentinerea unui astfel de sistem, putand fi justificata numai de dovedirea efectelor benefice produse la nivel de piata/consumator.
1 http://www.consiliulconcurentei.ro/uploads/docs/items/bucket10/id10897/recomandari_piata_carburanti.pdf
2http://www.bundeskartellamt.de/SharedDocs/Publikation/EN/Sector%20Inquiries/Fuel%20Sector%20Inquiry%20-%20Final%20Report.pdf?__blob=publicationFile&v=14
4 http://www.consiliulconcurentei.ro/uploads/docs/items/bucket10/id10897/recomandari_piata_carburanti.pdf
5 A se vedea comunicatul de presa a Consilului Concurentei disponibil aici:
http://www.consiliulconcurentei.ro/uploads/docs/items/bucket12/id12905/memo_carburanti_oct_2017.pdf
6 Structura ce face parte din autoritatea de concurenta din Germania. Pentru mai multe detalii: http://www.bundeskartellamt.de/SharedDocs/Meldung/EN/Pressemitteilungen/2013/12_09_2013_MTS-Start.html?nn=3591568 ;
8http://www.bundeskartellamt.de/SharedDocs/Meldung/EN/Pressemitteilungen/2017/09_02_2017_MTS_K_Jahresbericht.html
10 Autoritatea de concurenta din Italia, Decizia I681 – Prezzi dei carburanti in rete, 20 decembrie 2007
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
HOTARARI PENALE 20 February 2019, 14:07
EXTRADAREA JURNALISTULUI TURC
-
HOTARARI PENALE 20 February 2019, 13:12
FRAUDE CU CARDURI – “Prin fabricarea unor clone ale cardurilor, au efectuat retrageri frauduloase de numerar”
-
HOTARARI PENALE 19 February 2019, 11:59
AMENINTARE LA ADRESA SRI – Suspectul obligat la tratament medical: “Sufera de tulburare de personalitate tip mixt cu decompensari psihotice reactive”
-
HOTARARI CIVILE 19 February 2019, 10:44
DECIZIE DE CONCEDIERE – Sentinta Tribunalului Bucuresti: “Instanta constata ca decizia nu si-a produs niciodata efectele juridice, motiv pentru care va aprecia ca nu mai exista obiectul actiunii, intrucat nu a intervenit masura concedierii dispuse in temeiul art. 65 Codul muncii, iar cu privire la concedierea disciplinara, instanta nu a fost investita”
-
C.C.R. 18 February 2019, 12:22
LEGEA PRIVIND DREPTURILE PERSOANELOR CU DIZABILITATI – Probleme de neconstitutionalitate: “In conditiile respectarii cvorumului legal de sedinta, regula care guverneaza adoptarea hotararilor Parlamentului este intrunirea cvorumului decizional al majoritatii simple de voturi, respectiv jumatate plus unu din numarul senatorilor si/sau deputatilor prezenti la sedinta, exceptiile de la aceasta regula fiind expres prevazute de Legea fundamentala”
-
ACTE PROCURORI 18 February 2019, 12:06
SENATOR ASCULTAT DE DNA – Ordonanta procurorului Ciprian Man privind clasarea cauzei in care ex-ministrul Sanatatii Florian Bodog a fost cercetat pentru trafic de influenta: „Nu s-a putut stabili identitatea studentilor ce urmau sa promoveze examenele la materiile la care erau restantieri”
-
C.C.R. 15 February 2019, 11:04
REORGANIZAREA UNITATILOR ECONOMICE DE STAT - Decizia CCR: “Analiza realizata pornind de la textele constitutionale si dezvoltarea lor in legislatia infraconstitutionala in materie releva faptul ca sintagma autoritati ale administratiei publice locale are un inteles univoc”
-
C.C.R. 15 February 2019, 10:46
EXECUTAREA PEDEPSELOR – Obiectie de neconstitutionalitate admisa: „Existenta unei configuratii semnificativ diferite intre forma legii criticate adoptate de Senat si forma adoptata de Camera Deputatilor”
-
HOTARARI CIVILE 14 February 2019, 14:07
IN ATENTIA ASOCIATIILOR DE PROPRIETARI – Curtea de Apel Bucuresti: "Lipsa din gestiune a unei sume de bani, prin ea insasi, nu duce la concluzia univoca in sensul ca banii au fost delapidati”
-
C.C.R. 14 February 2019, 13:42
CCR EXPLICA VICTORIA LUI IOHANNIS - Motivarea Curtii: "Parlamentul este obligat sa reexamineze dispozitiile legii”
-
HOTARARI CIVILE 13 February 2019, 14:23
COMPENSAREA IN BANI A CONCEDIULUI DE ODIHNA – Sentinta TMB: “Parata nu a facut dovada ca a acordat reclamantului concediul cuvenit”
-
HOTARARI CIVILE 13 February 2019, 14:08
SPOR DE CONFIDENTIALITATE – Tribunalul Bucuresti a decis: ”Nu pot fi retinute sustinerile reclamantei intemeiate pe Legea privind statutul consilierilor juridici”
-
HOTARARI CIVILE 12 February 2019, 13:07
COMPETENTA PE MALPRAXIS – Inalta Curte a transat problema: ”Aceasta critica este fondata, instanta care a solutionat in prima instanta conflictul negativ de competenta considerand in mod gresit ca Legea nr. 95/2006 se aplica in temeiul principiului disponibilitatii si deroga de la competenta de drept comun, reglementata de art. 1 alin. (1) din Codul de procedura civila, neavand relevanta valoarea pretentiilor formulate”
-
HOTARARI PENALE 12 February 2019, 10:33
DECIZIE PE RECURS COMPENSATORIU – Curtea de Apel Bucuresti: ”Instanta trebuie sa recalculeze partea efectiv executata din durata pedepsei inchisorii, considerand executate, suplimentar, 6 zile din pedeapsa aplicata pentru fiecare perioada de 30 de zile executate in conditii necorespunzatoare incepand cu 24 iulie 2012. Va considera executate suplimentar 162 zile inchisoare, ceea ce presupune reducerea in mod corespunzator a restului ramas neexecutat”
-
HOTARARI PENALE 11 February 2019, 12:04
CAZUL BIRSAN – Hotararea definitiva a Inaltei Curti de achitare a judecatoarelor ICCJ Gabriela Birsan, Corina Corbu si Iuliana Pusoiu, a judecatorului ICCJ Anton Pandrea, precum si a avocatilor Claudia Gherbovan Silinescu si Radu Gherbovan Silinescu: ”Nu reprezinta folos necuvenit, ci un cadou primit cu ocazia zilei sale de nastere”
-
PROPRIETATE INTELECTUALA 11 February 2019, 11:32
ACHITAREA LUI GUTAU – Fosta sefa a Inaltei Curti a dispus condamnarea primarului din Ramnicu Valcea Mircia Gutau fara sa fie inlaturata prezumtia de nevinovatie: “Fapta de luare de mita retinuta in sarcina inculpatului - nici sub forma pretinderii/primirii, nici sub forma acceptarii unor sume de bani - pentru eliberarea unui certificat de urbanism, in alte conditii decat cele prevazute de lege, nu exista”
-
ACTE PROCURORI 08 February 2019, 12:35
PROCUROR ACUZAT DE HARTUIRE SEXUALA - “A imbratisat-o si a pipait-o in zona si pe exteriorul coapselor, a sarutat-o si aceasta i-a raspuns la sarut, precizand ca este 'in acea perioada a lunii'”
-
HOTARARI PENALE 08 February 2019, 12:14
SUBMINAREA PUTERII DE STAT – Redeschiderea procesului, respinsa de ICCJ: “Doar persoana condamnata definitiv care a fost judecata in lipsa poate solicita redeschiderea procesului penal, ori, in prezenta cauza condamnatul definitiv a participat personal, atat la solutionarea cauzei la instanta de fond, cat si in recurs, in fata Inaltei Curti de Casatie si Justitie”
-
CONTENCIOS 07 February 2019, 12:53
VICTORIE PENTRU CONSILIUL GENERAL AL MUNICIPIULUI BUCURESTI – Inalta Curte: ”La pronuntarea incheierii recurate, prima instanta nu a procedat la o analiza efectiva a sustinerilor si apararilor invocate de parti, ceea ce se poate observa din parcurgerea considerentelor”
-
HOTARARI CIVILE 07 February 2019, 11:20
PROCES CU SERVICIUL DE INFORMATII EXTERNE – ICCJ a decis: ”Termenul de revizuire este un termen legal imperativ”
-
C.C.R. 06 February 2019, 18:14
MOTIVARE PE CODUL PENAL MODIFICAT – CCR a constatat: ”Contravine Constitutiei, precum si Deciziei Curtii Constitutionale”
-
HOTARARI CIVILE 06 February 2019, 13:07
JUDECATOR SANCTIONAT DE CSM - Decizia ICCJ: ”Afirmatiile paratului judecator vizeaza o problema de interes general pentru sistemul de justitie din Romania”
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii