Comisiile reunite ale CSM propun modificarea legislatiei in domeniul audiovizualului
Data: 07 February 2016, 09:02 | autor: C.G. | 1 comentarii | 1398 afisari
Consiliul Superior al Magistraturii a dat publicitatii minuta sedintei Comisiilor reunite din 3 februarie 2016, la care a fost aprobata nota DAERIP nr. 2210/27.01.2016 privind analiza preliminara a Raportului Comisiei Europene catre Parlamentul European si Consiliu asupra progreselor inregistrate de Romania in cadrul Mecanismului de Cooperare si Verificare, publicat la data de 27 ianuarie 2016.
Potrivit minutei, cele trei Comisii ale CSM au retinut observatiile din Raportul MCV si au stabilit un plan de masuri din care face parte si propunerea de modificare a legii audiovizualului, prin plasarea sub incidenta legii si a presei online, respectiv a site-urilor, precum si prin includerea unei prevederi potrivit careia atunci cand CSM constata atingerea adusa independentei justitiei prin mass-media, Consiliul National al Audiovizualului sa aplice o sanctiune.
Solutia CSM:
„Comisiile au aprobat nota DAERIP privind analiza raportului MCV si a decis transmiterea acesteia catre Plenul Consiliului Superior al Magistraturii, in vederea insusirii planului de masuri ce urmeaza sa fie implementate de catre CSM.
De asemenea, au fost retinute unele observatii inexacte formulate prin raportul MCV, fata de care au fost observatii si clarificari prin nota DAERIP:
- lipsa contactului dintre CSM si magistrati, prin asigurarea unui program regulat de reuniuni deschise cu adunarile generale ale judecatorilor si procurorilor – prin nota DAERIP se scot in evidenta aspectele referitoare la intalnirile periodice avute de conducerea Consiliului Superior al Magistraturii cu judecatorii si procurorii de la nivel national;
- prin opinia institutionala a CSM trebuie evidentiat ca toate instantele si parchetele din Romania au drept purtatori de cuvant judecatori si procurori, iar activitatea acestora este reglementata prin regulament si Ghidul privind relatia dintre sistemul judiciar si massmedia;
- sprijin adecvat pentru magistratii impotriva carora sunt indreptate critici ce submineaza independenta justitiei – este necesara modificarea legislatiei in domeniul audiovizualul in doua directii, prin:
a) plasarea sub incidenta legii si a presei online, respectiv a site-urilor (pentru ca in prezent reprezinta o zona de nisa neacoperita de lege);
b) includerea unei prevederi in sensul ca, atunci cand Consiliul Superior al Magistraturii constata atingerea adusa independentei justitiei prin massmedia, Consiliul National al Audiovizualului sa aplice o sanctiune. In acest sens, Consiliul Superior al Magistraturii trebuie sa formuleze o propunere de modificare legislativa.
In ceea ce priveste procedura de numire a judecatorilor si procurorilor cu functii de conducere din cadrul instantelor si parchetelor, membrii comisiilor reunite ale CSM au luat act si de prevederile raportului de evaluare a Romaniei in cadrul celei de-a patra runde de evaluare a GRECO, care recomanda utilizarea unei proceduri eficiente, care sa favorizeze formarea unei echipe de management pentru unitatea de parchet sau instanta.
In acest sens, ar fi utila implicarea procurorului general sau a presedintelui de instanta in selectarea adjunctului sau a vicepresedintelui, prin exprimarea unui aviz sau punct de vedere.
Domnul presedinte Mircea ARON a sugerat ca, in cadrul intalnirilor membrilor CSM cu instantele si parchetele de la nivel national sa fie discutata si aceasta propunere, in vederea colectarii unor puncte de vedere din partea magistratilor implicati.
Doamna procuror Oana Andrea SCHMIDT-HAINEALA a mentionat ca ar fi util ca in comisia de interviu pentru ocuparea unor functii de conducere sa ia parte si procurorul general al parchetului de pe langa curtea de apel in raza teritoriala a caruia se afla functiile vacante.
Domnul judecator Norel POPESCU a precizat ca o eventuala modificare legislativa in acest sens ar putea sa constituie un regres fata de stadiul normativ actual. S-ar putea discuta cresterea rolului presedintelui de instanta in alegerea echipei manageriale doar la instanta sau unitatea de parchet ce o conduce efectiv.
S-a convenit ca, intr-un interval de doua luni, Directia Afaceri Europene, Relatii Internationale si Programe sa intocmeasca un studiu de drept comparat privind procedura de numire a magistratilor in functiile de conducere din cadrul instantelor si parchetelor, din perspectiva raportului GRECO mentionat anterior, precum si a recomandarilor din raportul MCV la zi, urmand ca Directia Legislatie, Documentare si Contencios sa formuleze eventuale propuneri legislative.
Referitor la recomandarea din raportul MCV privind apararea independentei justitiei si a reputatiei profesionale, a independentei si impartialitatii magistratilor, doamna procuror Oana Andrea SCHMIDT-HAINEALA a propus constituirea unui fond pentru acordarea de asistenta judiciara magistratilor care intentioneaza sa solicite despagubiri morale pe calea unor actiuni in instanta, propunerea fiind sustinuta si de catre domnul judecator Mircea ARON, presedintele CSM.
In acest sens, s-a formulat si opinia ca ar putea fi necesara o modificare a cadrului legislativ actual, astfel incat Consiliul Superior al Magistraturii sa poata fi citat in cadrul proceselor ca si intervenient pentru sustinerea magistratilor ale caror drepturi au fost lezate.
Pentru clarificarea acestui aspect, Directia Afaceri Europene, Relatii Internationale si Programe va intocmi un studiu de drept comparat privind reglementarea la nivel european a unor actiuni in justitie pentru apararea reputatiei profesionale a magistratilor in vederea solicitarii unor despagubiri si acordarea de asistenta judiciara gratuita de catre stat, urmand ca Directia Legislatie, Documentare si Contencios sa formuleze eventuale propuneri legislative.
De asemenea, Directia Legislatie, Documentare si Contencios va initia demersurile necesare pentru completarea protocolului semnat cu Uniunea Nationala a Barourilor din Romania.
Domnul judecator Norel POPESCU, membru CSM, a propus ca Directia Legislatie, Documentare si Contencios a CSM sa solicite Ministerului Justitiei sa initieze o modificare legislativa privind asigurarea de riscuri profesionale a magistratilor, astfel incat sa se acopere eventualele prejudicii morale suferite de magistrati (in exercitarea profesiei sau in legatura cu exercitarea profesiei).
Asigurarea ar urma sa acopere faptele savarsite de persoane fizice sau juridice impotriva magistratilor, atat cele care ar aduce atingere integritatii corporale, dar si cele care aduc atingere onoarei si demnitatii persoanei.
De asemenea, domnul judecator Norel POPESCU a propus ca, in cazul in care prin hotarare judecatoreasca se acorda despagubiri pentru un magistrat, ca urmare a unei actiuni ce intra in zona de risc profesional, iar persoana responsabila pentru plata despagubirilor nu le achita intr-un anumit interval, datoria sa fie preluata de stat, care va achita despagubirea si se va indrepta cu actiune in regres impotriva debitorului.
Nota DAERIP, insotita de Planul de actiune si minuta comisiilor reunite, se va transmite catre Plenul Consiliului, spre aprobare”.
>>Minuta sedintei Comisiilor reunite ale CSM
foto: jud. Mircea Aron, presedinte al CSM
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Comentarii
# androne 8 February 2016 06:25 0