CLASAREA CAUZEI DUPA INCEPEREA URMARIRII PENALE – Ordonanta din 15.06.2015 a Sectiei Parchetelor Militare a PICCJ: „Nici Legea 182/2002 si nici HG 585/2002, acte normative ce stau la baza emiterii HG 223/2013, nu conditioneaza aprobarea listelor categoriilor de informatii secrete de stat de avizul CSAT... SIE precizeaza ca in urma verificarilor in evidentele serviciului nu au fost identificate rapoarte de recrutare care sa-l vizeze pe Victor Viorel Ponta”
Data: 05 November 2015, 15:03 | autor: A.P. | 0 comentarii | 2401 afisari
Prin ordonanta din 15.06.2015, Sectia Parchetelor Militare din cadrul Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie a dispus clasarea cauzei dupa inceperea urmaririi penale in dosarul nr. 4/P/2015, avand ca obiect abuzul in serviciu, constituit ca urmare a unei sesizari formulate de Fundatia Europeana pentru Buna Guvernare si Prevenirea Coruptiei – Eurhonest.
proc. mil. lt.col. Gheorghe STANCIU
In sesizarea formulata la data de 5 februarie 2015, Eurhonest a solicitat cercetarea penala a mai multor fosti sau actuali demnitari din Guvernul Romaniei si Serviciul de Informatii Externe, dupa cum urmeaza:
"1. Melescanu Teodor Viorel, fost director al SIE in perioada 2012-2014, pentru furnizarea de informatii false din sfera sigurantei nationale Presedintelui Romaniei, protejarea infractorului, incalcarea prevederilor specifice ale Constitutiei Romaniei si ale Legii nr. 182/2002, complicitate la emiterea de acte false ale Guvernului Romaniei fara obtinerea avizelor legale (HG nr. 223/2013, data fara obtinerea avizului obligatoriu al CSAT);
2. Ponta Victor Viorel, fost procuror, actual prim-ministru al Romaniei, pentru incalcarea cu buna stiinta a art. 132 din Constitutia Romaniei, incalcarea prevederilor specifice ale Legii nr. 182/2002 si complicitate la emiterea de acte false ale Guvernului Romaniei fara obtinerea avizelor legale (HG nr. 223/2013, data fara obtinerea avizului obligatoriu al CSAT);
3. Oprea Gabriel, viceprim-ministru pentru Securitate Nationala, ministrul Afacerilor Interne, pentru incalcarea cu buna stiinta a art. 132 din Constitutia Romaniei, incalcarea prevederilor specifice ale Legii nr. 182/2002 si complicitate la emiterea de acte false ale Guvernului Romaniei fara obtinerea avizelor legale (HG nr. 223/2013, data fara obtinerea avizului obligatoriu al CSAT);
4. Ofiterul sau ofiterii SIE care au aprobat si executat recurtarea domnului Ponta Victor Viorel ca ofiter acoperit.
5. Personalul SIE care a colaborat cu directorul SIE, domnul Melescanu Teodor Viorel, pentru incalcarea cu buna stiinta a art. 132 din Constitutia Romaniei, incalcarea prevederilor specifice ale Legii nr. 182/2002 si complicitate la emiterea de acte false ale Guvernului Romaniei fara obtinerea avizelor legale (HG nr. 223/2013, data fara obtinerea avizului obligatoriu al CSAT);
6. Directorul sau directorii SIE in cazul in care au avut cunostinta despre sau au autorizat recrutarea, precum si in cazul in care au autorizat misiuni specifice ulterioare recrutarii;
7. Membrii comisiilor SIE din perioada 1997-2014, in masura in care se va dovedi ca au avut cunostinta despre recrutarea domnului Ponta Victor Viorel si nu au comunicat ilegalitatea".
Solutia: "In temeiul dispozitiilor art. 315 alin. 1) lit. b) Cpp, cu referire la art. 314 alin. (1) lit. a) Cpp, raportat la art. 16 alin. (1) lit. a) Cpp, dispun clasarea cauzei avand ca obiect infractiunea de abuz in serviciu prevazuta si pedepsita de art. 297 alin. (1) Cod penal. In temeiul art. 275 alin. (5) Cpp raportat la art. 275 alin. (4) Cpp, cheltuielile judiciare in cuantum de 50 lei raman in sarcina statului. In temeiul art. 316 alin. (1) Cpp, ordonanta se comunica, in copie, Fundatiei Europene pentru Buna Guvernare si Prevenirea Coruptiei – Eurhonest si Serviciului de Informatii Externe".
Extras din ordonanta:
"Din analiza actelor si lucrarilor dosarului penal, rezulta faptul ca HG nr. 1209/2002 privind aprobarea Listei cuprinzand categoriile de informatii secrete de stat din domeniul de activitate al SIE, cat si HG nr. 223/2013 privind aprobarea Listei cuprinzand categoriile de informatii secrete de stat din domeniul de activitate al SIE, au fost elaborate si adoptate in baza Legii nr. 182/2002 privind protectia informatiilor clasificate. Baza legala a constituit-o art. 22 din Legea nr. 182/2002, precum si art. 6 din Anexa la HG nr. 585/2002.
In baza acestor acte normative, in anul 2002, SIE, institutie detinatoare de informatii clasificate secrete de stat, a intocmit si, cu avizul Ministerului Justitiei consemnat pe Nota de fundamentare, a prezentat Guvernului spre aprobare lista cuprinzand categoriile de informatii secrete de stat din domeniul sau de activitate. Astfel, a fost adoptata HG nr. 1209/2002, act normativ avand caracter militar, nepublicat in Monitorul Oficial.
Categoriile de informatii clasificate din domeniul de activitate al SIE erau reglementate, in extenso, doar de HG nr. 1209/2002, al carei caracter militar a relevat in timp o serie de vulnerabilitati in asigurarea protectiei sediilor, categoriilor de activitate si a personalului institutiei, generate de inopozabilitatea fata de terti.
Intrucat SIE nu are drept de initiativa legislativa, reevaluarea categoriilor de informatii secrete de stat, identificarea acestora si publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei a noii Liste cuprinzand categoriile de informatii secrete de stat din domeniul de activitate al SIE, a aparut ca ultima solutie a cadrului normativ adecvat pentru protectia juridica a activitatii Serviciului.
Astfel, in anul 2012, la nivelul SIE a fost initiat proiectul de hotarare a Guvenrului pentru aprobarea Listei cuprinzand categoriile de informatii secrete de stat din domeniul de activitate al SIE care, ulterior avizelor favorabile acordate de viceprim-ministrul pentru securitate nationala, precum si de ministrul Justitiei, a fost inaintat Secretariatului General al Guvernului, cu propunerea de a fi inscris pe ordinea de zi a Guvernului.
La data de 29.04.2013, Secretariatul General al Guvernului a comunicat Serviciului de Informatii Externe avizul favorabil cu observatii si propuneri al Consiliului Legislativ nr. 344/29.04.2013.
Ulterior acestui fapt, SIE a refacut proiectul de act normativ conform Avizului Consiliului Legislativ si l-a remis SGG cu adresa nr. 71446/29.04.2013.
Proiectele de hotarare de guvern care au ca obiect aprobarea listelor cuprinzand informatiile secrete de stat pe niveluri de secretizare, elaborate sau detinute de autoritatile ori de institutiile publice, nu sunt supuse avizului CSAT, intrucat, in materia tehnicii legislative, avizul CSAT se solicita numai daca obtinerea lui este obligatorie, conform dispozitiilor legale in vigoare.
Insa, nici Legea nr. 182/2002 si nici HG nr. 585/2002, acte normative ce stau la baza emiterii HG nr. 223/2013, nu conditioneaza aprobarea listelor categoriilor de informatii secrete de stat de avizul CSAT.
Se constata astfel ca nu sunt aplicabile dispozitiile art. 4 lit. d) pct. 1 din Legea nr. 415/2002 privind organizarea si functionarea CSAT, potrivit carora CSAT avizeaza proiectele de acte normative initiate sau emise de Guvern privind securitatea nationala, deoarece prin raportare la dispozitiile Legii nr. 51/1991, hotararile de guvern la care obliga art. 22 alin. (2) din Legea nr. 182/2002 nu privesc securitatea nationala, ci contribuie la intregirea cadrului normativ necesar institutiilor investite de lege cu atributii de coordonare a activitatii si control al masurilor privitoare la protectia informatiilor clasificate.
Cu privire la calitatea de cadru al Serviciului de Informatii Externe invocata de Eurhonest a prim-ministrului Guvernului Romaniei, Serviciul comunica ca persoana la care se face referire nu este cadru militar in activitate (ofiter acoperit al SIE).
Totodata, SIE precizeaza ca in urma verificarilor executate in evidentele serviciului nu au fost identificate rapoarte de recrutare care sa-l vizeze pe Victor Viorel Ponta sau alte asemenea documente similare".
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii