Cerere de reexaminare asupra Legii privind Codul fiscal
Data: 17 July 2015, 16:06 | autor: A.P. | 1 comentarii | 1916 afisari
Presedintele Romaniei, Klaus Iohannis, a inaintat Parlamentului, vineri 17 iulie 2015, spre reexaminare, Legea privind Codul fiscal. Cererea a fost transmisa presedintelui Senatului, Calin Popescu Tariceanu.
Cererea de reexamianre asupra Legii privind Codul fiscal:
"In materie fiscala, legiuitorul trebuie sa promoveze o atitudine echilibrata si rationala, de natura a nu genera disfunctionalitati care, ulterior, sa necesite frecvente corectari de ordin legislativ. in acest sens, in elaborarea unui nou Cod fiscal nu ar trebui promovate politici care genereaza fiscalitati excesive, dar nici relaxari accentuate. Masurile de austeritate ale anului 2010 trebuie sa ramana istorie. Revenirea la politici fiscale riscante si cu consecinte negative pe termen lung reprezinta o experienta pe care nu numai clasa politica nu si-o mai poate permite dar, mai ales, costurile acestora nu trebuie sa mai fie suportate de cetateni.
Bunastarea economica unanim dorita de toate fortele politice din Romania in beneficiul cetatenilor si al agentilor economici poate fi atinsa numai printr-o abordare fiscal-bugetara responsabila, predictibila pe termen lung, in concordanta cu obiectivele de crestere economica sustenabila. Simpla relaxare fiscala, neinsotita de continuarea procesului de crestere a colectarii veniturilor si de o reasezare sustenabila a cheltuielilor bugetare, pentru o cat mai rationala cheltuire a banului public, poate conduce la acumularea de dezechilibre care vor greva asupra evolutiilor economice si sociale viitoare.
Sustinem relaxarea si simplificarea fiscala prin reducerea unor taxe si impozite in conditiile in care sunt asigurate premisele pentru consolidare fiscala si predictibilitate. Din aceasta perspectiva, consideram ca noul Cod fiscal poate fi pus in aplicare numai dupa o riguroasa si temeinica analiza a implicatiilor intregului set de masuri fiscale si bugetare asupra constructiei bugetului general consolidat, atat pentru anul 2016, cat si pentru anii urmatori si numai cu respectarea obligatiilor asumate de Romania si a legislatiei interne referitoare la disciplina financiar-bugetara.
Punerea in aplicare a noului Cod fiscal ar genera implicatii majore la nivelul constructiei bugetare pentru anii urmatori din perspectiva obiectivului de mentinere a consolidarii fiscale. Conform evaluarilor Comisiei Europene si Fondului Monetar International, punerea in aplicare a noului Cod fiscal atrage, in mod evident, ratarea obiectivului bugetar pe termen mediu (MTO), respectiv: deficit structural de 1% din PIB si deficit bugetar ESA de 1,2% din PIB, conform Programului de Convergenta si Strategiei Fiscal-bugetare. O asemenea dinamica denota instabilitate in abordarea fiscal-bugetara: de la deficite mari se trece la deficite mici, apoi din nou la deficite mari etc.
In absenta unei ajustari negative de mare amploare pe latura cheltuielilor, cadrul fiscal-bugetar preconizat va fi incompatibil cu mentinerea procesului de consolidare fiscala si cu respectarea obiectivului bugetar pe termen mediu asumat de Guvern prin documentele oficiale de politica economica, respectiv prin Strategia Fiscal-bugetara 2015-2017 si prin Programul de Convergenta 2015 - 2018. Cu alte cuvinte, prin noul Cod fiscal se va inregistra o abatere semnificativa de la cadrul de stabilitate si predictibilitate asumat prin tratatele europene si legislatia interna. in acest sens, se cuvine a fi subliniata diferenta majora dintre un deficit bugetar neintentionat, ca efect al unei dinamici economice nefavorabile, si un deficit bugetar deliberat, asa cum este cazul scenariului actual de politica fiscal-bugetara.
Din perspectiva sustenabilitatii cadrului fiscal-bugetar, in legatura cu intrarea in vigoare a Codului fiscal in forma transmisa la promulgare semnalam o serie de riscuri interne si externe. Astfel, in plan intern, riscurile si vulnerabilitatile ar putea fi reprezentate, in primul rand, de revenirea la o politica fiscal-bugetara prociclica, intr-un moment cat se poate de nepotrivit, in care Romania are nevoie sa iasa pe termen lung din capcana politicilor prociclice, care induc crestere economica nesustenabila si dezechilibre masive in recesiune. in al doilea rand, un alt risc este reprezentat de absenta unei corelari necesare intre prioritatile si politicile fiscale, pe de o parte, si prioritatile si politicile bugetare, pe de alta parte. O consecinta a intrarii in vigoare a noului Cod fiscal poate fi si neglijarea unor prioritati bugetare asumate prin consens politic, cum ar fi obiectivul de crestere a bugetului pentru aparare la 2% din PIB pana in anul 2017.
Alte riscuri si vulnerabilitati la adresa cadrului fiscal-bugetar ar putea decurge din contextul european si international actual, in care situatia economica a Greciei genereaza incertitudini majore, nu doar in zona euro, iar pietele financiare globale pot resimti socuri si caderi dintre cele mai puternice. in acest context, riscul de finantare ar putea creste semnificativ. Totodata, semnalam ca promovarea unui model economic axat pe cresterea consumului in dauna investitiilor ar putea supralicita aportul consumului la cresterea economica si, in plus, ar putea afecta si competitivitatea si balanta externa a Romaniei. Nu in ultimul rand, actualul scenariu fiscal-bugetar ar putea afecta obiectivul asumat explicit de catre Guvern privind aderarea la Zona Euro.
In eventualitatea si in functie de amploarea materializarii acestor riscuri, situatia macroeconomica a Romaniei ar putea suferi o deteriorare apreciabila si, posibil, de lunga durata, fapt ce ar atrage necesitatea unor ajustari costisitoare in plan fiscal-bugetar.
Ca stat membru al Uniunii Europene, Romania si-a asumat o serie de obligatii in vederea respectarii unor indicatori fiscali-bugetari prevazuti expres in legislatia primara si secundara a Uniunii Europene, precum si in Tratatul privind stabilitatea, coordonarea si guvernanta in cadrul Uniunii Economice si Monetare, ratificat prin Legea nr. 83/2012. in conformitate cu prevederile acestui tratat care, potrivit dispozitiilor art. 11 alin. (2) din Constitutie, face parte din dreptul intern, Romania si-a asumat angajamentul de a atinge obiectivul bugetar pe termen mediu (MTO) in 2015. Potrivit indicatorului de datorie publica, in cazul Romaniei MTO semnifica o tinta de deficit structural de maxim 1% din PIB.
Legea privind Codul fiscal consacra dispozitii care induc un efect contrar actului normativ sus-mentionat. Prin inducerea unui deficit bugetar semnificativ mai mare se ignora angajamentele bugetare asumate de Romania la nivel european. in contextul economic actual, consideram ca implementarea noului Cod fiscal comporta serioase rezerve de oportunitate, avand in vedere, in principal, reversarea procesului de consolidare fiscala, realizare pe care Romania a obtinut-o, in perioada post-criza, cu ajustari si eforturi semnificative. in acest sens este si pozitia Consiliului Fiscal, potrivit caruia 'implementarea prevederilor noului Cod Fiscal este de natura sa antreneze o deviatie permanenta si de proportii' in raport cu obiectivele asumate de Romania, fiind vorba de un 'derapaj deliberat, in flagranta contradictie cu principiile si regulile instituite atat de legislatia nationala, cat si de tratatele europene'.
Ca urmare a obligatiilor asumate de Romania cu privire la deficitul bugetar, in plan intern a fost adoptata Legea responsabilitatii fiscal-bugetare nr. 69/2010, ce consacra principii de disciplina bugetara similare reglementarilor europene in materie. Potrivit acestui act normativ, Guvernul are obligatia de a conduce politica fiscal-bugetara in mod prudent si de a gestiona resursele si obligatiile bugetare, precum si riscurile fiscale de o maniera care sa asigure sustenabilitatea pozitiei fiscale pe termen mediu si lung (art. 4 din Legea nr. 69/2010). Acelasi act normativ stabileste obiectivele si regulile politicii fiscal-bugetare, precum si mecanismele de corectie in caz de deviere de la obiectivul bugetar pe termen mediu sau de la calendarul de ajustare (art. 5-14 din Legea nr. 69/2010).
Prin consecintele pe care le poate antrena intrarea in vigoare, noul Cod fiscal vine in contradictie cu principiile instituite de Legea responsabilitatii fiscal-bugetare, fiind ignorat chiar scopul avut in vedere de legiuitor, respectiv acela de a derula politici fiscal-bugetare responsabile, prudente, in contextul economic actual, care sa permita cadrului fiscal-bugetar acomodarea rapida la o serie de socuri si incertitudini de pe pietele financiare si din economia globala.
Avand in vedere considerentele expuse mai sus si tinand cont de competenta legislativa exclusiva a Parlamentului, va solicit reexaminarea Legii privind Codul fiscal".
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Comentarii
# cetatean atent 19 July 2015 00:34 0