Centrul de Resurse Juridice: „Decizia CCR nu darama Romania, ci o face o tara normala”
Data: 10 March 2016, 17:29 | autor: A.P. | 0 comentarii | 1420 afisari
Centrul de Resurse Juridice a dat publicitatii, joi 10 martie 2016, un comunicat de presa, ca urmare a deciziei nr. 51/16.02.2016 a Curtii Constitutionale, in care face precizari cu privire la limitele competentei Serviciului Roman de Informatii in materia supravegherii tehnice.
Comunicatul CRJ:
"Centrul de Resurse Juridice constata ca dezbaterea publica generata de publicarea motivarii deciziei Curtii Constitutionale este departe de a indica radacinile reale ale problemei folosirii mijloacelor de supraveghere in strangerea probatoriului procesual penal.
Aceasta decizie nu darama Romania, ci o face o tara normala.
In ciuda celor afirmate de catre directorul SRI: 'astfel, in procesul penal, nu vor mai putea face obiectul instrumentarii cu mijloacele tehnice complexe dezvoltate de SRI infractiuni precum cele de spionaj-tradare, terorism, criminalitate organizata transfrontaliera, contraproliferare, criminalitate informatica si, nu in ultimul rand, fapte de mare coruptie, ce reprezinta amenintari grave la adresa securitatii nationale', Serviciul Roman de Informatii (ori alte structuri de informatii) nu are abilitatea legala de a instrumenta infractiuni. SRI aduna doar informatii, iar transformarea informatiilor, acolo unde este necesar, in proba este sarcina exclusiva a organelor de urmarire penala. De altfel, activitatea de informatii are caracter de secret de stat, lucru incompatibil cu publicitatea sedintei de judecata si dreptul la aparare.
Fosta Securitate avea atributii depline de cercetare penala. Respectiv facea dosare, aduna probe. Dorim ca acest lucru sa continue, ori dorim ruperea definitiva cu trecutul, profesionalizarea ofiterilor de politie judiciara si a parchetelor? Pentru ca orice structura, cu atat mai mult una militara si secreta, le-ar face treaba, slabeste de fapt institutii-cheie ale statului: politia si parchetele. Aceasta este, de fapt, intrebarea de la care trebuie pornita dezbarea in societate: cui acordam puterea de a investiga, de a strange probe? Pana acum, Statul a hotarat sa investeasca numai in tehnica de interceptare a SRI. Nu in parchete, nu in politie. Ca inainte de 1989. Asta arata un filon de gandire perpetuat cu sarguinciozitate 26 de ani. Si asimilat de catre societate prin propaganda continua exercitata de diversi formatori de opinie.
Cum este posibil ca DIICOT, parchetul specializat in combaterea crimei organizate si terorismului, sa nu aiba propriul corp de politie judiciara? Doar Romania este, de pilda, unul dintre furnizorii de retele de trafic de persoane spre Europa, angajand sume de bani care rivalizeaza, probabil, cu infractiunile de coruptie. Cum este posibil ca, desi legea le-o permite de 12 ani, sa nu aiba niciun fel de posibilitate tehnica de supraveghere? Cine a hotarat asta si cine raspunde pentru asta?
Cum este posibil ca SRI sa fie declarata autoritate nationala in materia interceptarii comunicatiilor printr-o hotarare nepublica a CSAT?
Cum este posibil ca CSAT sa se transforme in organ legiuitor si sa adauge la Legea sigurantei nationale noi atributii in sarcina SRI (desigur, hotararea e nepublica)?
Cum este posibil ca prin acte absolut secundare, cum ar fi protocoale ori hotarari CSAT sa supralegiferam (evident, toate nepublice), mai ales ca suntem in zona drepturilor si libertatilor fundamentale?
Discutia este, deci, despre o societate democratica. Poate vor scapa cativa potentiali infractori odata cu publicarea acestei decizii (desi nu cred ca interceptarile sunt singurul mijloc de proba), dar cred ca este mai important sa ne curatam de metehnele trecutului. Nu stiu daca vom reusi: iata, maine se reuneste CSAT-ul si cine stie ce alte lucruri secrete, care adauga la lege, vor hotari.
Despre toate aceste lucruri ar trebui sa discutam.
Georgiana Iorgulescu, Centrul de Resurse Juridice"
foto: Georgiana Iorgulescu, director executiv al Centre for Legal Resources (CLR)
sursa foto: agerpres.ro
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii