CCR: Legea privind finantarea partidelor politice, neconstitutionala

Data: 21 June 2018, 17:46 | autor: L.J. | 0 comentarii | 1228 afisari

Curtea Constitutionala a Romaniei condusa de Valer Dorneanu (foto) a luat in discutie joi, 21 iunie 2018, obiectia de neconstitutionalitate a Legii pentru modificarea si completarea Legii nr.334/2006 privind finantarea activitatii partidelor politice si a campaniilor electorale, obiectie formulata de un numar de 80 de deputati apartinand Grupului parlamentar al Partidului National Liberal si Grupului parlamentar al Uniunii Salvati Romania.


In urma deliberarilor, Curtea Constitutionala, cu unanimitate de voturi, a admis obiectia si a constatat ca Legea pentru modificarea si completarea Legii nr.334/2006 privind finantarea activitatii partidelor politice si a campaniilor electorale este neconstitutionala.

Tot in sedinta de joi, CCR a analizat Sesizarea de neconstitutionalitate a Hotararii Parlamentului Romaniei nr.48/2017 privind numirea unui membru al Colegiului director al Consiliului National pentru Combaterea Discriminarii, sesizare formulata de Grupul parlamentar al Partidului National Liberal din Camera Deputatilor. In urma deliberarilor, Curtea Constitutionala, cu unanimitate de voturi, a admis obiectia si a constatat ca Legea pentru modificarea si completarea Legii nr.334/2006 privind finantarea activitatii partidelor politice si a campaniilor electorale este neconstitutionala.

Comunicatul Curtii Constitutionale:

In ziua de 21 iunie 2018, Plenul Curtii Constitutionale, investit in temeiul art.146 lit.a) teza intai din Constitutie si al art.11 alin.(1) lit.A.a) si art.15 din Legea nr.47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, s-a pronuntat, in cadrul controlului anterior promulgarii, asupra obiectiei de neconstitutionalitate a Legii pentru modificarea si completarea Legii nr.334/2006 privind finantarea activitatii partidelor politice si a campaniilor electorale, obiectie formulata de un numar de 80 de deputati apartinand Grupului parlamentar al Partidului National Liberal si Grupului parlamentar al Uniunii Salvati Romania.

In urma deliberarilor, Curtea Constitutionala, cu unanimitate de voturi, a admis obiectia si a constatat ca Legea pentru modificarea si completarea Legii nr.334/2006 privind finantarea activitatii partidelor politice si a campaniilor electorale este neconstitutionala.

Pentru a pronunta aceasta solutie, Curtea a constatat incalcarea art.147 alin.(4) din Constitutie, deoarece, la adoptarea legii examinate, Parlamentul a procedat contrar considerentelor retinute in parag.59 al Deciziei nr.718 din 8 noiembrie 2017, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.998 din 15 decembrie 2017, in sensul ca procesul legislativ pentru adoptarea acestei legi nu a incetat efectiv, ci a continuat prin demararea procedurii de reexaminare a legii. Aceasta, insa, este o procedura ce se declanseaza de drept in temeiul art.147 alin.(2) din Legea fundamentala, in situatia in care Curtea constata neconstitutionalitatea unor dispozitii dintr-o lege inainte de promulgare, si nu a legii, in ansamblul sau. Ori, prin Decizia nr.718 din 8 noiembrie 2017, Curtea a constatat neconstitutionalitatea Legii pentru modificarea si completarea Legii nr.334/2006 privind finantarea activitatii partidelor politice si a campaniilor electorale, in integralitatea sa.

Decizia este definitiva si general obligatorie si se comunica PresedinteluiaRomaniei, presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si prim-ministrului.

II. In aceeasi zi, Plenul Curtii Constitutionale, investit in temeiul art.146 lit.l) din Constitutie si al art.27 alin.(1) din Legea nr.47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, s-a pronuntat asupra urmatoarelor sesizari de neconstitutionalitate:

A. Sesizarea de neconstitutionalitate a Hotararii Parlamentului Romaniei nr.48/2017 privind numirea unui membru al Colegiului director al Consiliului National pentru Combaterea Discriminarii, sesizare formulata de Grupul parlamentar al Partidului National Liberal din Camera Deputatilor.

In urma deliberarilor, Curtea Constitutionala, cu unanimitate de voturi, a respins, ca neintemeiata, sesizarea de neconstitutionalitate si a constatat ca Hotararea Parlamentului Romaniei nr.48/2017 privind numirea unui membru al Colegiului director al Consiliului National pentru Combaterea Discriminarii este constitutionala.

B. Sesizarea de neconstitutionalitate a Hotararii Parlamentului Romaniei nr.21/2018 privind numirea unui membru al Colegiului director al Consiliului National pentru Combaterea Discriminarii, sesizare formulata de Grupul parlamentar al Partidului National Liberal din Camera Deputatilor.

In urma deliberarilor, Curtea Constitutionala, cu unanimitate de voturi, a admis sesizarea de neconstitutionalitate formulata de Grupul parlamentar al Partidului National Liberal din Camera Deputatilor si a constatat ca Hotararea Parlamentului nr.21/2018 privind numirea unui membru al Colegiului director al Consiliului National pentru Combaterea Discriminarii este neconstitutionala.

Pentru a pronunta aceasta solutie, Curtea a retinut ca, potrivit art.23 alin.(4) din Ordonanta Guvernului nr.137/2000 privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare, la numirea membrilor Colegiului director al Consiliului National pentru Combaterea Discriminarii se va urmari ca minimum doua treimi dintre acestia sa fie licentiati in stiinte juridice. Prin urmare, avand in vedere art.23 alin.(2) din aceeasi ordonanta, potrivit caruia Colegiul director se compune din 9 membri, numarul maxim al membrilor Colegiul director care nu sunt licentiati in stiinte juridice este de 3. Avand in vedere ca, la data adoptarii Hotararii Parlamentului nr.21/2018, in functie erau 8 membri ai Consiliului director, dintre care 5 erau licentiati in stiinte juridice, iar 3 nu detineau o asemenea licenta, Curtea a constatat ca numirea, prin hotararea antereferita, a unui membru al Colegiului director al Consiliului National pentru Combaterea Discriminarii care nu era licentiat in stiinte juridice incalca art.1 alin.(3) si (5) din Constitutie, prin raportare la art.23 alin.(4) din Ordonanta Guvernului nr.137/2000.

Deciziile sunt definitive si general obligatorii si se comunica celor doua Camere ale Parlamentului.

Argumentele retinute in motivarea solutiilor pronuntate de Plenul Curtii Constitutionale vor fi prezentate in cuprinsul deciziilor, care se vor publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I”.

Adauga comentariu

*
*
laugh.giflol.gifsmile.gifwink.gifcool.gifnormal.gifwhistling.gifredface.gifsad.gifcry.gifsurprised.gifconfused.gifsick.gifshocked.gifsleeping.giftongue.gifrolleyes.gifunsure.gif

*

DISCLAIMER

Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!

Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii

rominvent.ro Harta avocati romania Harta avocati romania Lege5
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
ULTIMELE ACTE NOUTATI
ABONEAZA-TE!

Introdu-ti adresa de email pentru a te abona la Lumea Juridica si vei primi notificari cu cele mai noi stiri si articole.