CCR a respins obiectia de neconstitutionalitate privind Legea pentru modificarea Legii nr.286/2009 privind Codul penal
Data: 14 June 2017, 18:10 | autor: L.J. | 0 comentarii | 1561 afisari
Curtea Constitutionala a Romaniei, condusa de Valer Dorneanu (foto), a dat publicitatii miercuri, 14 iunie, un comunicat privind respingerea obiectiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii pentru modificarea Legii nr.286/2009 privind Codul penal, formulata de un numar de 39 de deputati si 28 de senatori apartinand grupurilor parlamentare ale Partidului Miscarea Populara, Partidului National Liberal si Uniunii Salvati Romania.
Iata comunicatul CCR:
”In ziua de 14 iunie 2017, Plenul Curtii Constitutionale, investit in temeiul art.146 lit.a) din Constitutia Romaniei şi al art.15 din Legea nr.47/1992 privind organizarea şi functionarea Curtii Constitutionale, s-a intrunit pentru a solutiona, in cadrul controlului anterior promulgarii, urmatoarele obiectii de neconstitutionalitate:
(...)
II. Obiectia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii pentru modificarea Legii nr.286/2009 privind Codul penal, formulata de un numar de 39 de deputati si 28 de senatori apartinand grupurilor parlamentare ale Partidului Miscarea Populara, Partidului National Liberal si Uniunii Salvati Romania.
In urma deliberarilor, Curtea Constitutionala, cu majoritate de voturi, a respins obiectia de neconstitutionalitate formulata şi a constatat ca prevederile Legii pentru modificarea Legii nr.286/2009 privind Codul penal sunt constitutionale.
Cu privire la criticile de neconstitutionalitate extrinseca, procedand la compararea cele doua forme ale Legii pentru modificarea Legii nr.286/2009 privind Codul penal, respectiv cea adoptata de Senat si cea adoptata de Camera Deputatilor, Curtea a retinut ca, intr-adevar, interventiile efectuate asupra proiectului de lege de catre Camera Deputatilor modifica atat structura, cat si continutul infractiunii de conflict de interese sub aspectul intinderii incriminarii, insa analiza solutiilor legislative releva doar o aparenta indepartare a formei proiectului de lege adoptat de Camera Deputatilor de structura si continutul formei adoptate de Senat si de scopul urmarit de initiatori. in realitate, din interpretarea teleologica a continutului celor doua forme ale proiectului de lege, se poate constata ca, in ambele cazuri, finalitatea avuta in vedere a fost aceea a restrangerii sferei reglementarii infractiunii de conflict de interese, prin eliminarea din cuprinsul laturii obiective a infractiunii, fie pe calea reglementarii unor exceptii, in cazul Senatului, fie prin modificarea formei de baza, prevazute la art.301 alin.(1) din Codul penal, in cazul Camerei Deputatilor, a unor fapte, imprejurari sau efecte pe care faptele comise de functionarii publici le pot avea asupra unor categorii de persoane.
Prin urmare, Curtea a constatat ca proiectul de lege adoptat de Camera Deputatilor nu incalca principiul bicameralismului, nefiind de natura a intruni criteriile esentiale care indica prezenta unei asemenea incalcari, statuate de instanta de contencios constitutional, in jurisprudenta sa.
Cu privire la criticile de neconstitutionalitate intrinseca, Curtea a statuat ca restrangerea sferei incriminarii infractiunii de conflict de interese nu este de natura a incalca dispozitiile constitutionale referitoare la dreptul international si dreptul intern, prevazute la art.11 din Legea fundamentala, intrucat Conventia Natiunilor Unite impotriva coruptiei si Conventia penala privind coruptia, ratificate de Romania prin Legea nr.365/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.903 din 5 octombrie 2004, si Conventia penala privind coruptia, adoptata la Strasbourg la 27 ianuarie 1999, ratificata de Romania prin Legea nr.27/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.65 din 30 ianuarie 2002 lasa la latitudinea statelor alegerea mijloacelor de combatere a fenomenului ilicit reglementat, fara a le impune, in mod expres, prevederea in legislatia nationala a anumitor infractiuni, intr-o anumita maniera sau cu un continut prestabilit.
S-a retinut, totodata, ca proiectul de lege analizat nu incalca principiul egalitatii in drepturi, prevazut la art.16 alin.(1) din Constitutie, legiuitorul, in aplicarea politicii sale penale, avand competenta sa prevada reguli cu caracter general privind pedepsele penale, dar si exceptii de la aceste reguli, cata vreme acestea din urma au ca efect acordarea unui regim juridic mai favorabil.
S-a mai constatat ca Legea pentru modificarea Legii nr.286/2009 privind Codul penal nu contravine celor statuate de Curtea Constitutionala prin Decizia nr.2 din 15 ianuarie 2014, intrucat aceasta nu restrange sfera persoanelor care pot avea calitatea de subiect activ al infractiunii de conflict de interese, prin excluderea anumitor functii publice de sub incidenta prevederilor art.301 alin.(1) din Codul penal, infractiunea anterior mentionata putand fi savarsita, conform Legii pentru modificarea Legii nr.286/2009 privind Codul penal, de catre orice functionar public”.
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii