CCR a constatat existenta unui conflict juridic de natura constitutionala intre MP – PICCJ – DNA şi Guvern in cazul demersurilor legate de OUG 13
Data: 27 February 2017, 18:18 | autor: L.J. | 0 comentarii | 2069 afisari
Curtea Constitutionala a transmis, printr-un comunicat dat publicitatii luni, 27 februarie 2017, ca CCR a constatat, cu majoritate de voturi, ca a existat si exista un conflict juridic de natura constituţionala intre MP – PICCJ – DNA şi Guvernul Romaniei, generat de actiunea PICCJ - DNA de a-si aroga atributia de a verifica legalitatea si oportunitatea unui act normativ, respectiv OUG nr.13/2017, cu incalcarea competentelor constitutionale ale Guvernului si Parlamentului. Plenul CCR a luat in dezbatere cererea de solutionare a conflictului juridic susmentionat formulata de Presedintele Senatului, Calin Popescu-Tariceanu.
Iata comunicatul CCR:
In ziua de 27 februarie 2017, Plenul Curtii Constitutionale, investit in temeiul dispozitiilor art.146 lit.e) din Constitutie si ale art.11 alin.(1) pct.A lit.e), precum si ale art.34, art.35 şi art.36 din Legea nr.47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, a luat in dezbatere cererea de solutionare a conflictului juridic de natura constituţionala dintre Ministerul Public – Parchetul de pe langa inalta Curte de Casatie şi Justitie – Directia Nationala Anticoruptie şi Guvernul Romaniei, cerere formulata de Preşedintele Senatului.
In urma deliberarilor, Curtea Constitutionala, cu majoritate de voturi, a decis: Curtea a constatat ca a existat si exista un conflict juridic de natura constituţionala intre Ministerul Public – Parchetul de pe langa inalta Curte de Casaţie şi Justiţie – Directia Nationala Anticoruptie şi Guvernul Romaniei, generat de actiunea Parchetului de pe langa inalta Curte de Casaţie şi Justiţie – Directia Nationala Anticoruptie de a-si aroga atributia de a verifica legalitatea si oportunitatea unui act normativ, respectiv Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.13/2017, cu incalcarea competentelor constitutionale ale Guvernului si Parlamentului, prevazute de art.115 alin.(4) si (5) din Constitutie, respectiv ale Curtii Constitutionale, prevazute de art.146 lit.d) din Constitutie. Curtea Constitutionala a constatat ca aprecierea oportunitatii adoptarii unei ordonante de urgenta, sub aspectul deciziei legiferarii, constituie un atribut exclusiv al legiuitorului delegat (Guvernul Romaniei), care poate fi cenzurat doar in conditiile prevazute expres de Constitutie, respectiv doar pe calea controlului parlamentar, exercitat potrivit art.115 alin.(5) din Constitutie.
Pe de alta parte, sub aspectul controlului asupra legalitatii/constitutionalitatii ordonantelor de urgenta ale Guvernului (atat sub aspectul procedurii de adoptare, cat si al continutului normativ), singura autoritate abilitata sa efectueze aceasta verificare este Curtea Constitutionala, nicio alta institutie publica neavand competenta materiala in acest domeniu. In fine, Curtea a retinut ca, in acord cu Raportul privind ”Relatia dintre raspunderea politica si raspunderea penala in ceea ce priveste activitatea membrilor Guvernului” (adoptat de Comisia Europeana pentru Democratie prin Drept - Comisia de la Venetia, cu ocazia celei de-a 94-a Sesiuni Plenare, desfasurate la Venetia, in 8-9 martie 2013), intr‐ un stat de drept, guvernat de principiul separatiei puterilor, standardul de baza ar trebui sa prevada ca procedura penala sa nu fie folosita ca sanctiune pentru divergentele politice. Astfel, pentru deciziile lor politice, ministrii trebuie trasi la raspundere prin mijloace politice, iar nu prin mijloace de drept penal.
Decizia este definitiva si general obligatorie si se comunica Presedintelui Senatului Romaniei, Guvernului Romaniei si Ministerului Public – Directia Nationala Anticoruptie si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii