Av. Corneliu-Liviu Popescu, scrisoare deschisa catre presedintele Klaus Iohannis
Data: 22 September 2016, 17:19 | autor: C.G. | 0 comentarii | 2719 afisari
Avocatul Corneliu-Liviu Popescu (foto) i-a adresat presedintelui Klaus Iohannis, miercuri 21 septembrie 2016, o scrisoare deschisa in legatura cu votul din Senat in cazul fostului ministru de Interne Gabriel Oprea.
Scrisoarea:
„Domnule Presedinte al Romaniei,
Purtatoarea Dumneavoastra de cuvant a declarat presei ca sunteti 'profund dezamagit' de votul Senatului Romaniei, care a decis sa nu ceara urmarirea penala a domnului Gabriel OPREA.
Eu, in calitate de cetatean, contribuabil si alegator (chiar daca turul al II-lea nu mi-a oferit nicio posibilitate onorabila de vot), sunt profund dezamagit de faptul ca Dumneavoastra, Presedintele Romaniei, sunteti prost informat si/sau ipocrit. In loc sa fiti 'profund dezamagit' de ce a facut sau de ce nu a facut o alta autoritate constitutionala fundamentala a Statului, nu credeti ca ar fi mult mai simplu pentru Dumneavoastra ca, in temeiul art. 109 alin. (2) din Constitutie, sa cereti urmarirea penala a domnului Gabriel OPREA, pentru posibile fapte savarsite in exercitarea functiei de membru al Guvernului?
Indiferent de calitatea unui actual sau fost membru al Guvernului de deputat sau senator, Dumneavoastra, in calitate de Presedinte al Romaniei, direct in temeiul art. 109 alin. (2) din Constitutie, puteti sa cereti urmarirea penala pentru fapte savarsite in exercitarea mandatului de membru al Guvernului. Atat norma constitutionala, cat si jurisprudenta Curtii Constitutionale (Deciziile nr. 1133/2007 si nr. 270/2008) sunt extrem de clare.
Desi nu sunt constitutionalist, ci internationalist, imi voi permite sa va explic, chestiunea fiind extrem de simpla.
Decizia Curtii Constitutionale nr. 270/2008 face o distinctie intre actualii sau fostii membri ai Guvernului, dupa cum au si calitatea de deputat, au si calitatea de senator ori nu au niciuna dintre aceste calitati, exclusiv in cazul in care initiativa de a cere urmarirea penala vine de la Ministerul Public. Pentru a nu se permite Ministerului Public sa actioneze arbitrar, Curtea Constitutionala a decis ca, daca initiativa de a cere urmarirea penala a unui actual sau fost membru al Guvernului apartine Ministerului Public, acesta nu se poate adresa dupa cum doreste Camerei Deputatilor, Senatului ori Presedintelui Romaniei, ci trebuie sa aiba in vedere existenta sau nu a calitatii de parlamentar. Altfel spus, Ministerul Public nu se poate adresa decat Senatului, daca fostul sau actualul membru al Guvernului este si senator, nu se poate adresa decat Camerei Deputatilor, daca fostul sau actualul membru al Guvernului este si deputat, respectiv nu se poate adresa decat Presedintelui Romaniei, daca fostul sau actualul membru al Guvernului nu este nici deputat, nici senator. Aceasta conditionare exista insa exclusiv in ceea ce priveste Ministerul Public.
Distinct insa, initiativa de a cere urmarirea penala a unui actual sau fost membru al Guvernului poate proveni direct de la una dintre cele trei autoritati constitutionale indicate in art. 109 alin. (2) din Constitutie (Senatul, Camera Deputatilor, Presedintele Romaniei), fara nicio solicitare din partea Ministerului Public (spre exemplu, iar nu limitativ, in urma unei anchete parlamentare). In acest caz, Deciziile Curtii Constitutionale nr. 1133/2007 si nr. 270/2008 sunt extrem de clare: oricare dintre cele trei autoritati constitutionale (Senatul, Camera Deputatilor, Presedintele Romaniei), direct in temeiul puterii proprii stabilite de art. 109 alin. (2) din Constitutie, poate cere urmarirea penala a unui actual sau fost membru al Guvernului, fara a fi conditionata de existenta unei cereri provenind de la vreun alt subiect de drept (cum ar fi Ministerul Public) si fara vreo limitare privind existenta sau nu (si) a calitatii de deputat sau senator. Oricare dintre cele trei autoritati constitutionale (Senatul, Camera Deputatilor, Presedintele Romaniei) are 'dreptul neconditionat' sa ceara urmarirea penala a oricarui actual sau fost membru al Guvernului.
Prin urmare, conform jurisprudentei exprese a instantei de contencios constitutional, avand in vedere faptul ca domnul Gabriel OPREA, fost membru al Guvernului, are calitatea de senator, Ministerul Public nu se putea adresa decat Senatului cu solicitarea de a cere urmarirea penala. Distinct insa, Dumneavoastra aveti, direct in temeiul art. 109 alin. (2) din Constitutie, asa cum a fost constant interpretat in jurisprudenta constitutionala, fara sa fiti tinut de vreo solicitare a Ministerului Public ori de calitatea de senator, dreptul sa cereti urmarirea penala a domnului Gabriel OPREA, pentru posibile fapte savarsite in exercitarea functiei de membru al Guvernului.
Aveti sansa extraordinara sa dispuneti, in cadrul Administratiei Prezidentiale, de o consiliera prezidentiala in domeniul constitutional care este cel mai bun constitutionalist roman in viata (chiar daca nu e 'colega' de 'Academie' cu domnul general cu 4 stele). Colega mea de catedra de la Facultatea de Drept a Universitatii din Bucuresti este un veritabil om de stiinta si dascal; predand de la anul I de licenta pana la postdoctorat, ea v-ar putea face sa intelegeti aceste lucruri, chiar daca nu aveti niciun fel de pregatire juridica.
Nu aveti nicio justificare sa ramaneti 'profund dezamagit' si pasiv. Daca faceati o 'altfel de politica', ati fi citit Constitutia, ati fi intrebat consilierii si ati fi cerut urmarirea penala a domnului Gabriel OPREA imediat dupa ce Senatul a refuzat sa o faca.
Pana atunci, sunteti si ramaneti nu doar 'profund dezamagit', ci si - sau mai ales - prost informat ori manipulator si ipocrit.
Corneliu-Liviu Popescu”.
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii