Asociatiile profesionale ale magistratilor critica noua politica salariala: „Este prima data cand sistemul judiciar se confrunta cu o astfel de atitudine”
Data: 12 April 2016, 19:48 | autor: A.P. | 1 comentarii | 1416 afisari
Asociatia Magistratilor din Romania, condusa de judecatorul Gabriela Baltag (foto), si Asociatia Procurorilor din Romania, prezidata de procurorul Constantin Sima (foto), au dat publicitatii, marti 12 aprilie 2016, un comunicat de presa privind noua politica salariala, in care fac apel la „responsabilitate si echilibru, dar mai ales la prudenta, pentru a evita un dezastru national in ceea ce priveste veniturile si implicit siguranta romanilor”.
"Asociatia Magistratilor din Romania (AMR) si Asociatia Procurorilor din Romania (APR) resping categoric initiativa executivului care a procedat la elaborarea, in regim de urgenta, in mare taina, a unui act normativ menit sa reglementeze drepturile salariale pentru intregul personal bugetar, fara o consultare reala, efectiva a categoriilor profesionale vizate.
Asociatiile profesionale ale magistratilor critica atitudinea de indiferenta si complicitate a Ministerului Justitiei care, desi are un reprezentant in Guvernul Romaniei, in persoana doamnei ministru Alexandra-Raluca Puna, si a cunoscut exact intentiile in aceasta materie, nu a adus in niciun mod la cunostinta sistemului judiciar continutul actului normativ, tacerea sa fiind un comportament care nu poate fi tolerat.
In cei 26 de ani de la Revolutie este prima data cand sistemul judiciar se confrunta cu o astfel de atitudine, lipsa de transparenta si dialogul inexistent infrangand discursul public permanent invocat. In realitate, ne aflam in fata celei mai semnificative crize de comunicare, nemultumirile sistemului judiciar avand un numitor comun cu toate celelalte componente ale sistemului bugetar.
Suntem in masura sa precizam ca, aceasta initiativa legislativa, ce urmeaza a fi adoptata imediat, prin intermediul unei ordonante de urgenta, asa cum am luat cunostinta, 'pe surse', de continutul ei, are implicatii majore in ce priveste siguranta financiara a fiecarui bugetar, obligat sa retraiasca emotiile negative generate de o alta politica salariala adoptata la nivelul anilor 2009 – 2010 ale carei consecinte dezastruoase nu au mai fost niciodata inlaturate.
Asociatiile profesionale ale magistratilor sustin ca asa cum este abordata politica salariala a personalul platit din fonduri publice, acesta a ajuns sa nu mai aiba siguranta unor drepturilor salariale garantate, nefiindu-i asigurata o stabilitate 'a zilei de maine'.
Independenta financiara este structural inclusa in independenta puterii judecatoresti, asigurarea unei justitii independente reprezentand o datorie obligatorie a statului roman.
Se impune de fiecare data ca stabilirea intinderii salariilor sa fie realizata numai in baza legii si nu prin intermediul unor acte normative avand o forta juridica inferioara, asa cum este o ordonanta de urgenta de genul celei care se urmareste a fi adoptata. Noua reglementare salariala nu trebuie sa mai aduca personalul bugetar salarizat la discretia ordonatorilor principali de credite, urmand a se incadra in 'sumele aprobate cu aceasta destinatie in bugetul propriu'.
De asemenea, conditionarile utilizate prin expresii de forma 'in limita sustenabilitatii financiare' supun personalul bugetar salarizat riscului de a ramane cu acelasi nivel al salariului foarte mult timp, nefiindu-i asigurata ori garantata o independenta si, implicit, o decenta salariala obligatorie muncii depuse.
Trebuie stabilite criterii sigure de revizuire a nivelului de salarizare, nefiind suficienta conditionarea transpusa in expresia: 'In functie de evolutia nivelului de salarizare'. Astfel, schimbarea competentelor profesionale, la nivel individual, sau inflatia intervenita, reprezentand un dezechilibru major al economiei tarii, determinat de cresterea generalizata a preturilor si de o scadere simultana a puterii de cumparare a monedei nationale, la nivel general, pot fi alte exemple de criterii pentru revizuirea periodica a nivelului de salarizare.
Realitatea a demonstrat ca aplicarea unor acte normative discretionare in materie de salarizare a generat discriminari, respectiv inechitati salariale inacceptabile, de durata, avand consecinte fara precedent in istoricul salarial al tuturor categorii profesionale din domeniul bugetar.
Inainte, indiferent de filozofia politica ce statea la baza conceptiei unui sistem de salarizare sau a altuia, rezultatele erau identice in privinta cuantumului salariului tuturor persoanelor aflate in aceleasi conditii de vechime in munca si in functie neinregistrandu-se diferente, indiferent de momentul indeplinirii lor.
Dimpotriva, actuala legislatie existenta in materie de salarizare conduce la impartirea bugetarilor in 'norocosi' si 'ghinionisti', in 'batrani' si 'tineri' (in functie de cum au trecut intr-o alta transa de vechime in munca si in functie), exemplele putand continua, situatiile concrete fiind nenumarate. Diferentele salariale inregistrate sunt deosebit de importante, lunar, iar anual se acumuleaza sume foarte mari care se perpetueaza si se rasfrang asupra altor drepturi salariale, pentru persoanele care inteleg sa se pensioneze consecintele producandu-se inclusiv asupra cuantumului pensiei, ceea ce este inadmisibil.
Desi sistemul de salarizare aplicabil incepand cu anul 2011 a urmarit implementarea mai multor principii, printre care amintim, potrivit art. 3 lit. c) din Legea-cadru nr. 284/2010 pe cele referitoare la 'echitate si coerenta, prin crearea de oportunitati egale si remuneratie egala pentru munca de valoare egala, pe baza principiilor si normelor unitare privind stabilirea si acordarea salariului si a celorlalte drepturi de natura salariala ale personalului din sectorul bugetar', in realitate, am asistat la o denaturare a tuturor principiilor invocate prin aceasta reforma a politicii salariale bugetare care s-a dovedit a fi un esec.
Asociatia Magistratilor din Romania (AMR) si Asociatia Procurorilor din Romania (APR) nu pot asista cu indiferenta si toleranta (nici chiar pentru considerente ce privesc derularea unor relatii institutionale in conditii de normalitate) la o situatie care dezavantajeaza, perpetueaza si adanceste dezastrul salarial declansat anterior, in timpul guvernarii Boc.
In speranta ca noua initiativa legislativa in materie de salarizare nu poate fi adoptata fara o implicare a tuturor factorilor de decizie, fara o consultare si deci o dezbatere pe toate segmentele care definesc acest domeniu, asociatiile profesionale ale magistratilor solicita responsabilitate si echilibru, dar mai ales prudenta pentru a evita un dezastru national in ceea ce priveste veniturile si implicit siguranta romanilor.
Judecator Gabriela Baltag, Presedintele Asociatiei Magistratilor din Romania
Procuror Constantin Sima, Presedintele Asociatiei Procurorilor din Romania"
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Comentarii
# filip alexandru 12 April 2016 20:49 0