Asociatiile Forumul Judecatorilor si Initiativa pentru Justitie cer 10 reforme. Iata lista
Data: 07 January 2021, 11:47 | autor: L.J. | 2 comentarii | 2215 afisari
Asociatia Forumul Judecatorilor din Romania, condusa de judecatorul Dragos Calin (foto), si Asociatia Initiativa pentru Justitie solicita adoptarea de urgenta a zece reforme in sistem.
Cele doua organizatii au dat publicitatii joi, 7 ianuarie 2021, un comunicat de presa comun, in care cer din nou reforme rapide in justitie, pentru alinierea legislatiei nationale cerintelor minimale ale dreptului Uniunii Europene privind statul de drept, rapoartele entitatilor internationale relevante si doleantelor majoritatii covarsitoare a magistratilor romani.
Iata comunicatul Asociatia Forumul Judecatorilor din Romania si Asociatia Initiativa pentru Justitie:
“Asociatia Forumul Judecatorilor din Romania si Asociatia Initiativa pentru Justitie: Sunt necesare reforme reale si rapide in justitie
Asociatia Forumul Judecatorilor din Romania si Asociatia Initiativa pentru Justitie readuc in atentia opiniei publice faptul ca Primul Raport anual cu privire la statul de drept, publicat la 30.09.2020 de Comisia Europeana, retine ca masurile controversate cu impact negativ asupra independentei sistemului judiciar continua sa fie in vigoare, dand exemplul Sectiei de investigare a infractiunilor comise de judecatori si procurori (SIIJ), normelor vizand raspunderea materiala a magistratilor, numirii procurorilor de rang inalt, sistemului de pensionare anticipata la 20 de ani vechime etc. Comisia Europeana a constatat ca acest fapt creste incertitudinea privind functionarea sistemului de justitie, in ansamblu, dar afecteaza si independenta, statutul si cariera individuala a magistratilor, in special prin efectul combinat al diverselor masuri legislative, criticate in timp de toate entitatile internationale relevante (Comisia de la Venetia, GRECO, Comisia Europeana, Consiliul Consultativ al Judecatorilor Europeni, Consiliul Consultativ al Procurorilor Europeni). A fost criticata si cresterea deficitului de resurse umane in sistemul de justitie, in conditiile unor aspecte legislative negative vizand admiterea in magistratura si promovarea judecatorilor la Inalta Curte de Casatie si Justitie.
De asemenea, concluziile Avocatului general CJUE, Michal Bobek, publicate la 23.09.2020, la Luxembourg, in primul set de sase cereri de decizie preliminara (cauzele ”Asociatia Forumul Judecatorilor din Romania si altii”) vizand, in esenta, statul de drept in Romania, au confirmat practic intreaga abordare propusa de subscrisele asociatii profesionale ale magistratilor, care au militat cu determinare pentru independenta justitiei in ultimii 3-4 ani, inclusiv caracterul obligatoriu al Deciziei privind Mecanismul de cooperare si verificare, instituit de Comisia Europeana, cu relevanta si pentru Curtea Constitutionala a Romaniei. Numirea interimara a sefului Inspectiei Judiciare si normele nationale privind infiintarea unei sectii de parchet specifice cu competenta exclusiva pentru investigarea infractiunilor savarsite de magistrati, considerate si de Avocatul general al CJUE ca fiind contrare dreptului Uniunii Europene, reprezinta alte doua aspecte care nu pot fi trecute cu vederea.
In acest context, Asociatia Forumul Judecatorilor din Romania si Asociatia Initiativa pentru Justitie solicita inca o data reforme rapide in justitie, pentru alinierea legislatiei nationale cerintelor minimale ale dreptului Uniunii Europene privind statul de drept, rapoartele entitatilor internationale relevante si doleantelor majoritatii covarsitoare a magistratilor romani.
Cel putin urmatoarele reforme sunt necesare urgent:
1. Reglementari legislative pentru admiterea in magistratura, delegarea, detasarea si transferul magistratilor; renuntarea la dispozitiile care prevad dublarea perioadei de pregatire in cadrul Institutului National al Magistraturii;
2. Desfiintarea neconditionata a sectiei de parchet separate, creata pentru investigarea infractiunilor comise de judecatori si procurori;
3. Abrogarea limitarilor cu privire la libertatea de exprimare, materializate in obligatia de abtinere a magistratilor de la „manifestarea sau exprimarea defaimatoare in raport cu celelalte puteri ale statului”;
4. Reinstaurarea meritocratiei in magistratura; reglementarea unor examene meritocratice de promovare, inclusiv si mai ales la Inalta Curte de Casatie si Justitie;
5. Revizuirea sistemului de numire si revocare a procurorilor-sefi si limitarea rolului ministrului justitiei in aceste proceduri, simultan cu cresterea atributiilor Consiliului Superior al Magistraturii; intarirea independentei procurorului si reglementarea clara si restrictiva a notiunii de procuror ierarhic superior;
6. Respectarea rolului si a atributiilor stabilite de Constitutie pentru Consiliul Superior al Magistraturii, ca organism colegial, prin inlaturarea transferarii arbitrare a unor atributii ale Plenului catre sectii sau catre anumiti judecatori, in functie de gradul profesional detinut, de natura a deturna functionarea colegiala; revizuirea dispozitiilor privind alegerea si revocarea membrilor CSM, in sensul instituirii unui vot universal, respectiv a unei proceduri flexibile si accesibile;
7. Reorganizarea Inspectiei Judiciare, reconsiderarea rolului si a atributiilor inspectorului-sef; reglementarea unor examene meritocratice pentru selectarea inspectorilor judiciari si functiile de conducere din cadrul Inspectiei Judiciare; abrogarea OUG nr.77/2018;
8. Abrogarea dispozitiilor introduse in anii 2018-2019 de natura a incarca nejustificat volumul de munca al instantelor si parchetelor (spre exemplu, completurile de apeluri in trei judecatori);
9. Revizuirea normelor privind raspunderea materiala a magistratilor, cat timp acestea ignora independenta justitiei;
10. Ratificarea de Parlamentul Romaniei a Protocolului nr. 16 la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, al carui text a fost adoptat de Comitetul Ministrilor la data de 10 iulie 2013 si care a fost deschis spre semnare la 2 octombrie 2013, la Strasbourg. Protocolul nr. 16 prevede posibilitatea pentru cele mai inalte jurisdictii ale partilor contractante de a solicita un aviz consultativ Curtii Europene a Drepturilor Omului, atunci cand apreciaza ca o anumita cauza aflata pe rolul lor ridica o problema grava privind interpretarea sau aplicarea Conventiei sau a protocoalelor sale.
Alte propuneri (unele cuprinse si in proiectele publicate de Ministerul Justitiei la 30 septembrie 2020) care pot ajuta la modernizarea justitiei nu sunt de o urgenta deosebita si pot fi discutate pe larg (spre exemplu, adoptarea autonomiei bugetare a magistraturii, conform recomandarilor Comisiei de la Venetia, unele modificari aduse Codului de procedura civila etc.) in grupuri de lucru organizate de Ministerul Justitiei, la care sa participe si asociatiile profesionale ale judecatorilor si procurorilor.
Asociatia Forumul Judecatorilor din Romania
judecator Dragos Calin, co-presedinte
judecator Lucia Zaharia, co-presedinte
Asociatia Initiativa pentru Justitie
procuror Bogdan Pirlog, co-presedinte
procuror Sorin Lia, co-presedinte”
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Comentarii
# M 8 January 2021 14:07 +3
# Nistor Maria 7 January 2021 16:19 +3