Asociatia Parakletos a solicitat Avocatului Poporului sesizarea de urgenta a CCR cu privire la neconstitutionalitatea legii supravegherii macroprudentiale. Gheorghe Piperea: „Romania devine un stat teocratic, fiind condusa de un sinod/sanhedrin de preoti macro-prudenti in frunte cu un ayatollah, guvernatorul etern”
Data: 30 March 2016, 12:41 | autor: C.G. | 0 comentarii | 1472 afisari
Asociatia Parakletos a solicitat Avocatului Poporului sesizarea de urgenta a Curtii Constitutionale a Romaniei cu privire la neconstitutionalitatea proiectului de lege intitulat „Legea privind supravegherea macroprudentiala a sistemului financiar national”, adoptat de Camera Deputatilor (for decizional) in data de 16 martie 2016 si trimis, in 23 martie 2016, presedintelui Romaniei, pentru promulgare.
Intr-o adresa inaintata Avocatului Poporului miercuri, 29 martie 2016, Asociatia Parakletos solicita sesizarea CCR cu privire la neconstitutionalitatea art. 2 alin. (2), art. 3 alin. (1), art. 4, art. 6 alin. (1), art 10 alin. (2) si art. 11 alin. (2) din Legea privind supravegherea macroprudentiala a sistemului financiar national.
Avocatul Gheorghe Piperea (foto), presedinte al Asociatiei Parakletos, a anuntat, pe pagina sa de Facebook, depunerea petitiei la Avocatul Poporului, precizand ca va urma ca, in cursul zilei de joi, 30 martie 2016, sa depuna o petitie si la Presedintie, prin care sa solicite retrimiterea legii la Parlament. Gheorghe Piperea a explicat, in postarea sa, de ce proiectul de lege contravine prevederilor Constitutiei:
„Pentru cei care nu sunt in tema: legea supravegherii macro-prudentiale da in competenta unui comitet de 9 persoane, dintre care 5 sunt sefii de la BNR, 2 sunt sefii de la ASF si doi sunt numiti de guvern, coordonarea gestiunii crizelor financiare. Recomandarile si avertizarile acestui comitet sunt obligatorii pentru guvern. Pentru implementarea acestor recomandari/avertizari, se pot impune si reglementari. Unele dintre aceste recomandari si avertizari pot avea caracter secret, ceea ce ar insemna ca ele ar putea fi transmise si instantelor, organismelor de ordine publica, chiar si CSAT-ului, ceea ce inseamna ca, in timp de criza financiara, ca si in timp de criza terorista sau de calamitate, tara nu mai este condusa de organisme alese, ci de institutii numite, de forta. Si, bomboana de pe coliva democratiei in Romania, membrii acestui comitet, precum si tehnicienii si secretarii care lucreaza pentru el, sunt imuni la orice raspundere penala sau civila pentru ceea ce fac (cu exceptia cazurilor de rea-credinta; ma intreb cine va verifica buna sau reaua credinta in caz de recomandari/avertizari secrete). E o imunitate care nici macar nu poate fi ridicata, asa cum se intampla in cazul parlamentarilor si chiar al Presedintelui Republicii”.
Intr-o alta postare referitoare la proiectul legii supravegherii macroprudentiale a sistemului financiar national, facuta vineri 25 martie 2016, presedintele Asociatiei Parakletos a explicat ca, in fata comitetului de 9 persoane instituit de aceasta lege, puterile in stat nu vor mai exista iar Guvernul se va transforma in „simplu executant”:
„Vestea proasta a anului este adoptarea legii privind supravegherea macro-prudentiala, trimisa acum la promulgare la presedinte (care, evident, nu va avea nicio retinere sa o promulge, in ciuda celor de mai jos).
Legea instituie un comitet din 9 ultra-prudenti, dintre care 5 inseamna doar sefimea BNR, care vor emite recomandari si avertizari referitoare la marile riscuri care ne pasc zi de zi. Acesti 9 sfinti, ca si cei care lucreaza pentru ei in comisiile tehnice sau in secretariat, sunt total imuni la orice raspundere penala sau civila pentru ceea ce fac in aceasta calitate de macro-prudenti (sau de lucratori pentru macro-prudenti) : ei 'nu raspund civil sau penal pentru indeplinirea sau omsiunea indeplinirii oricarui act sau fapt in legatura cu exercitarea, in conditiile legii, a atributiilor legate de activitatea Comitetului, daca acestia au actionat cu buna credinta' (art. 11 alin.3). Este o imunitate de raspundere penala si civila similara cu cea acordata deja sefimii BNR prin Legea nr.312/2004 privind Statutul BNR. O imunitate care este cu mult, enorm de mult mai tare decat imunintatea parlamentarilor si chiar a presedintelului de tara : (i) ea se extinde si la raspunderea civila pentru cauzarea de prejudicii, nefiind limitata la raspundrea penala; (ii) ea nu poate fi ridicata; in cel mai restrictiv caz, daca vor fi actionat cu rea-credinta, macro-prudentii vor putea fi sanctionati civil sau penal; doar ca, in sistemul nostru de drept, buna credinta se prezuma. Iar BNR, ca si Comitetul macro-prudentei, nici macar nu sunt prevazute in Constitutie!
Destinatarii principali ai recomandarilor si avertizarilor Comitetului sunt Guvernul, BNR si ASF, dar printre destinatari poate fi si Parlamentul, precum pot fi printre destinatari si instantele, direct sau prin intermediul ICCJ sau al CSM, ba chiar si Curtea Constitutionala. A se observa ca, in baza art. 10 alin.2 din aceasta minunata lege a unei minunate lumi noi, 'recomandarile si avertizarile emise nu se publica in cazul in care publicarea acestora poate avea repercusiuni la adresa stabilitatii financiare'. Asadar, sub masca atentiei pentru stabilitate financiara, se pot emite orice fel de recomandari si avertizari - noi nu vom sti niciodata de ce unele legi vor fi fost respinse ori modificate dupa recomandarile comitetului si de ce unele solutii judiciare vor fi fost luate dupa aceleasi recomandari. Nu vom sti de ce vor fi fost salvate banci falite sau asiguratori fraudulosi cu riscul falimentului si al ruinei cetatenilor. Caci, acest comitet este, nu-i asa, coordonatorul gestiunii crizelor finaicare (art.3 alin.5 din 'lege'), iar noi, plebea, nu trebuie sa ne punem prea multe intrebari. Tocmai de aceea, Comitetul nu solicita si nu accepta instructiuni din partea niciunei autoritati, institutii, organism public ori privat, nici macar de la Parlament sau puterea judecatoreasca.
Aberant este ca aceste recomandari si avertizari sunt obligatorii pentru destinatari - a se vedea art.4 alin.2 din lege, de unde rezulta ca destinatarii recomandarilor sau avertizarilor 'trebuie sa adopte masurile corspunzatoare, inclusiv emiterea de reglementari, in vederea respectarii recomandarilor'. Redactorul legii nu prea le are cu gramatica, din moment ce ne plaseaza in plin oximoron (recomandarile trebuie respectate, destinatarii recomandarilor trebuie sa adopte masurile corespunzatoare...), dar grav este ca legea transforma Guvernul in simplu executant al 'recomandarilor si avertizarilor' Comitetului. Poate ca si Parlamentul va primi recomandari secretoase, cine stie? Poate si sistemul judiciar, ca tot se fac seminarii pe aceasta tema pe la Sinaia...
Sa zicem ca, dupa adoptarea legii darii in plata, comitetul se intruneste si, pentru ca, nu-i asa, legea prezinta risc sistemic, se emite avertizare de catre comitet si/sau recomandare de reglementare. Destinatarii - guvern si parlament - trebuie sa ia masuri, inclusiv prin emiterea de reglementari, sa zicem, suspendarea efectelor sau abrogarea legii. Nu-i asa ca destinatarii 'recomandarii' nu ar avea de ales?
Sa zicem ca, luandu-se dupa ingrijorarile FMI si ale CE, comitetul va constata ca litigiile colective pe clauze abuzive sunt risc sistemic. Destinatarii - guvern, parlament, instante, CSM, Curtea Constitutionala - vor trebui sa ia masuri.
Spre exemplu, sa abroge art.12-13 din Legea clauzelor abuzive. Sau, mai simplu, sa le declare ne-constitutionale, ca tot au judecatorii Curtii Constitutionale pe rol niste exceptii cu aceasta tema (nota: pronuntarea este amanata pentru 7 aprilie, asta dupa ce cauza s-a repus pe rol pentru balotaj al voturilor ...). Ori instantele ar putea, un pic mai greu, dar nu impozibil, sa tranteasca toate procesele colective cu aceasta tema. Avant la lettre, ICCJ a comis-o deja, in data de 23 martie, intr-un dosar colectiv (intorcand cu 180 de grade precedentele stabilite in anii 2013-2015, toate in favoarea consumatorilor).
Cum vi se pare?
Aveam, anul trecut, in august, cand am mai scris despre proiectul acestei legi, convingerea ca se tinde la a se elimina din Constitutie principiul separatiei puterilor in stat.
Acum ma tem ca trebuie sa va dau o veste si mai proasta : puterile in stat nu mai exista in fata recomandarilor acestui comitet, o entitate care nu isi mai extrage legitimitatea din voturile noastre, ci din sfintenia importata de la Comitetul European pentru Risc Sistemic si de la Banca Reglementelor Internationale (banca centrala a bancilor centrale, o institutie cetoasa cu sediul in Elvetia).
Romania devine un stat teocratic, fiind condusa de un sinod/sanhedrin de preoti macro-prudenti in frunte cu un ayatollah, guvernatorul etern.
Si sa nu faceti nicio greseala in analizele voastre : dl Iohannis va promulga legea asta. Fara indoiala”.
>>Adresa inaintata Avocatului Poporului de catre Asociatia Parakletos
sursa: Facebook
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii