APADOR-CH: „SRI primeste fonduri europene intr-un proiect de supraveghere generalizata a cetatenilor, deghizat in eGuvernare”
Data: 08 August 2016, 16:07 | autor: C.G. | 0 comentarii | 1498 afisari
ActiveWatch, Asociatia pentru Apararea Drepturilor Omului in Romania (APADOR-CH), Asociatia pentru Tehnologie si Internet (ApTI) si Centrul de Resurse Juridice au transmis, luni 8 august 2016, o scrisoare deschisa Comisiei Europene, premierului Dacian Ciolos, Ministerului Fondurilor Europene, Ministerului Comunicatiilor si pentru Societatea Informationala, Comisiei de control a SRI si Consiliului Suprem de Aparare a Tarii. Demersul celor patru organizatii non-guvernamentale vizeaza un proiect implementat de Serviciul Roman de Informatii prin finantare europeana.
Anuntul APADOR-CH si textul scrisorii:
„SRI primeste fonduri europene intr-un proiect de supraveghere generalizata a cetatenilor, deghizat in eGuvernare
APADOR-CH impreuna cu alte trei organizatii neguvernamentale a trimis astazi aceasta scrisoare deschisa mai multor institutii nationale si europene (Comisia Europeana, Ministerul Fondurilor Europene, Primul Ministru, MCSI, Comisia de control a SRI, CSAT), exprimandu-si ingrijorarea cu privire la un proiect de supraveghere in masa implementat de Serviciul Roman de Informatii, cu o finantare europeana.
SRI a castigat un proiect pe fonduri europene (axa 2 – OS 2.3. Cresterea utilizarii sistemelor de e-guvernare) prin care intentioneaza sa achizitioneze software si hardware de 25 de milioane de Euro pentru 'consolidare si asigurarea interoperabilitatii sistemelor informatice'.
Proiectul, numit 'SII Analytics', are un potential de supraveghere generalizata a intregii populatii a Romaniei – un adevarat sistem informatic Big Brother – fara a avea prevazuta vreo masura de garantare a drepturilor cetatenesti sau de limitare a accesului SRI sau al altor institutii publice la datele personale colectate si integrate in acest sistem, scapare ce incalca serios drepturile fundamentale.
Principalele probleme ale proiectului:
1. Supraveghere generalizata prin combinarea bazelor de date
Proiectul isi propune sa aduca impreuna baze de date de la majoritatea institutiilor publice romanesti si sa permita cautarea avansata in acestea a oricaror informatii despre toti cetatenii. De exemplu, prin capitolul de 'analiza comportamentala', orice cetatean ar putea avea o fisa 'de buna purtare' (constituita din informatii adunate din toate bazele de date guvernamentale), inclusiv viitorii parlamentari, judecatori, procurori sau antreprenori, fise ce pot fi folosite in scopuri nelimitate. Acestea pot fi corelate cu alte informatii publice (de ex. Informatiile de pe un cont de Facebook), pentru crearea de profile individuale.
2. Lipsa oricaror garantii si potentialul de abuz
Prin agregarea bazelor de date, SRI va avea acces necontrolat la orice informatie despre toti cetatenii, o chestiune nereglementata in acest moment in legislatia romana. Legea de functionare a SRI dateaza din 1991 si ea nu prevede mecanisme eficiente de control prin care sa se garanteze ca riscul abuzurilor de orice fel este redus si ca atunci cand se produc abuzuri ele vor putea fi sanctionate, iar victimele despagubite.
Acest proiect, de exemplu, prevede ca informatiile despre cetateni pot fi accesate de pe un numar urias de terminale (peste 750), deci practic orice persoana din cele peste 1.000 ce vor avea acces la sistem va avea posibilitatea sa il foloseasca si in orice scop personal, fara a putea fi controlate efectiv sau fara ca cetateanul sa stie.
3. Bani europeni pentru incalcarea drepturilor europene
Proiectul a fost depus pe 9.06.2016, la o zi dupa ce apelul pentru fondurile europene structurale (axa 2 – OS 2.3) a fost lansat public, si a fost aprobat foarte repede, in ciuda faptului ca acesta incalca in mod flagrant documentele constitutive ale Uniunii Europene, in speta dreptul la viata privata si la protectia datelor cu caracter personal (Art. 7 si 8) din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene. In acest moment SRI deruleaza deja o licitatie pentru achizitia echipamentelor necesare si a softurilor.
4. Rolul SRI in eGuvernare & scopul ascuns al proiectului
Conform legii, SRI nu are nicio competenta pe domeniul eGuvernarii sau pe 'dezvoltarea functiei de preventie, detectare si luare de masuri pentru reducerea redundantei platilor in zona publica', asa cum sunt scopurile declarate ale proiectului. Mai mult, anumite parti din proiect (vezi capitolele de 'Recunoastere faciala' sau 'Interceptarea comunicatiilor' din documentul explicativ) ne indica faptul ca proiectul are de fapt si un scop nedeclarat – acela de supraveghere generalizata a intregii populatii. De exemplu, baza de date de recunoastere faciala cu aproximativ 50-60 de milioane de imagini frontale (gen carte de identitate sau pasapoarte), la care SRI are acces nelimitat si nesupravegheat, nu are nici o utilitate/ justificare in 'prevenirea fraudei', asa cum pretinde SRI in descrierea proiectului, fiind de fapt o forma de spionare a vietii private a tuturor cetatenilor.
O analiza de interpretare a caietului de sarcini care ne ridica aceste suspiciuni majore o regasiti in acest document explicativ.
Semnatarii acestei scrisori publice, ce a fost adresata atat autoritatilor romane cat si celor europene, solicita de urgenta:
-anularea licitatiei si a proiectului care incalca drepturile fundamentale;
-includerea in conditiile de accesare a fondurilor europene, explicit, a interdictiei folosirii acestora pentru incalcarea sau limitarea drepturilor cetatenilor;
-dezbaterea publica a rolului exact al SRI in societatea romaneasca, inclusiv a legislatiei conexe, ca si a garantiilor eficiente pentru stoparea abuzurilor de acest tip si transparentei institutionale pentru orice proiect care depaseste cadrul original de securitate nationala.
Semnatari
ActiveWatch
Asociatia pentru Apararea Drepturilor Omului in Romania – APADOR-CH
Asociatia pentru Tehnologie si Internet – ApTI
Centrul de Resurse Juridice
Demers sustinut si de:
Militia Spirituala”.
sursa foto: apador.org
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii