ANULARE DISPOZITII DIRECTOR GENERAL ANP - CAB, sentinta nr. 625/11.02.2013, cauza M.C.M. vs. ANP: „Alin. (4) al art. 1 a fost adoptat prin savarsirea unui exces de putere... Criticile reclamantei sunt fundamentate, toate conditiile instituite prin literele a), b), c) si d) si termenul 'de cel putin 4 luni inaintea analizarii' neavand niciun suport legal”. Dreptul condamnatului de a beneficia de recompensa cu permisiunea de iesire din locul de detinere (art. 68 si 69 din Legea nr. 275/2006)
Data: 24 May 2016, 17:20 | autor: A.P. | 0 comentarii | 1989 afisari
Prin sentinta civila nr. 625/11.02.2013 irevocabila prin decizia ICCJ nr. 944/26.02.2014 pronuntata in dosarul nr. 9044/2/2012, Curtea de Apel Bucuresti-Sectia a VIII-a de contencios administrativ si fiscal a admis in parte actiunea formulata de reclamanta M.C.M., aflata in executarea unei pedepse privative de libertate in Penitenciarul Tirgsor, in contradictoriu cu parata Administratia Nationala a Penitenciarelor, a dispus anularea alineatului (4) al art. 1 din Anexa deciziei nr. 486 din 13.08.2008 a Directorului General al A.N.P. si suspendarea executarii dispozitiilor pana la ramanerea irevocabila a sentintei.
Sentinta nr. 625/11.02.2013. Curtea de Apel Bucuresti-Sectia a VIII-a de contencios administrativ si fiscal
pres. Diana Magdalena BULANCEA
Obiectul dosarului: anulare act administrativ (decizia ANP nr. 486/2008).
Solutia: „Admite in parte actiunea formulata de catre reclamanta M.C.M., aflata in executarea unei pedepse privative de libertate in Penitenciarul Tirgsor, in contradictoriu cu parata Administratia Nationala a Penitenciarelor, cu sediul in sector 2, Bucuresti, str. Maria Ghiculeasa nr. 47. Dispune anularea alineatului 4 al art. 1 din Decizia Directorului General al A.N.P. nr. 486 din 13.08.2008, Anexa. Dispune suspendarea executarii dispozitiilor alineatului 4 al art. 1 din Anexa la Decizia nr. 486 din 13.08.2008, pana la ramanerea irevocabila a prezentei sentinte. Cu drept de recurs in termen de 5 zile de la comunicare in privinta dispozitiilor de suspendare si in 15 zile de la comunicare in privinta celei de anulare”.
Nota: Solutie mentinuta prin decizia ICCJ nr. 944/26.02.2014 pronuntata in dosarul nr. 9044/2/2012: „Respinge recursul declarat de Administratia Nationala a Penitenciarelor impotriva sentintei civile nr. 625 din 11 februarie 2013 a Curtii de Apel Bucuresti-Sectia a VIII-a Contencios Administrativ si Fiscal, ca nefondat. Irevocabila”.
Extras din sentinta:
„Curtea, analizand actul administrativ cu caracter normativ contestat mai intai din perspectiva respectarii competentelor delegate in vederea adoptarii lui, constata ca directorului general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor i s-au delegat competente, prin Regulamentul de aplicare a Legii nr. 275/2006 privind executarea pedepselor si a masurilor dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal, exclusiv pentru stabilirea unei proceduri pe baza careia comisia prevazuta la art. 68 alin. (2) din Lege sa acorde recompensa prevazuta la art. 68 alin. (1) lit. e) din Lege sau sa propuna acordarea recompenselor prevazute la art. 68 alin. (2) lit. f) si g) din aceeasi lege, nicidecum pentru stabilirea unor conditii suplimentare decat cele legale si nici macar prin posibilitatea stabilirii unui termen de asteptare in cadrul caruia detinutul sa nu poata beneficia de recompensa constand in permisiunea de iesire din locul de detinere.
Astfel, din aceasta perspectiva, alin. (4) al art. 1 a fost adoptat prin savarsirea unui exces de putere, in sensul art. 2 alin. (1) lit. n) din Legea nr. 544/2004 a contenciosului administrativ, in forma incalcarii limitelor competentei.
Cea de-a doua dimensiune ce urmeaza a fi verificata este cea relevata de catre reclamanta, care vizeaza savarsirea excesului de putere si prin incalcarea drepturilor si libertatilor persoanelor carora li se adreseaza, respectiv persoanelor aflate in executarea unor pedepse privative de libertate.
Din aceasta perspectiva, Curtea apreciaza ca toate criticile reclamantei sunt fundamentate, toate conditiile instituite prin literele a), b), c) si d), precum si termenul 'de cel putin 4 luni inaintea analizarii' prevazut la teza a II-a, neavand niciun suport legal, fiind conditii si limitari suplimentare, pentru care nu exista nicio justificare si sunt de natura sa aduca atingere dreptului stabilit in art. 68 si 69 din Legea privind executarea pedepselor si a masurilor dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal.
Astfel, chiar din modul de redactare a ipotezei normei juridice cuprinse in alin. (4) teza I, rezulta ca emitentul a avut intentia declarata de a institui noi conditii: 'La analizarea situatiei persoanei private de libertate, in vederea acordarii recompensei cu permisiunea de iesire din penitenciar, se au in vedere si urmatoarele conditii', aspect de plano de natura sa ingradeasca dreptul instituit pentru persoana aflata in stare de detentie de a obtine permisiunea de iesire din penitenciar. Mai mult, conditia impusa (prin) litera a) – 'sa nu fie cercetata sau urmarita penal in alta cauza' – este o conditie care, pe de o parte, incalca prezumtia de nevinovatie, in lipsa unei hotarari judecatoresti de condamnare, iar pe de alta parte este o conditie independenta de vointa si pozitia celui vizat, constituind imprejurare mai presus de vointa sa, care nu poate justifica restrangerea dreptului instituit; conditia de la lit. b) – 'sa nu aiba pe rol afaceri judiciare al caror obiect poate influenta conduita si comportamentul acesteia pe perioada permisiunii de iesire din penitenciar' – extinde sfera litigiilor care pot impiedica materializarea dreptului, fiind adaugata o conditie subiectiva care ar trebui sa constituie exclusiv un element de apreciere la indemana comisiei pentru individualizarea regimului de executare a pedepselor privative de libertate sau a sefului sectiei unde este detinuta persoana condamnata, care au atributia de a propune acordarea acestor recompense; la fel, conditia de la lit. c) – 'Sa nu fie clasificata in categoria celor cu grad sporit de risc' – reprezinta un element de apreciere ce intra in dreptul de apreciere al autoritatii abilitate sa formuleze propunerea de recompensare, precum si a celei abilitate sa decida asupra recompensei; conditia de la litera d) – 'Sa fi mentinut constant legatura cu familia prin vizite, corespondenta sau telefon' – reprezinta o conditie nejustificata, argumentele reclamantei fiind perfect intemeiate, intrucat pot exista conditii obiective care sa justifice imposibilitatea mentinerii constante a legaturii cu familia, dar care nu pot ingradi dreptul persoanei private de libertate de a beneficia de aceasta forma de recompensa.
De asemenea, cea de-a doua teza ce contine conditionarea de ordin procedural – 'De regula, recompensa cu permisiunea de iesire din penitenciar se acorda numai dupa o perioada de cunoastere si evaluare in cadrul aceluiasi loc de detinere de cel putin 4 luni inaintea analizarii' – are aptitudinea sa limiteze in mod nejustificat dreptul stabilit la art. 68 alin. (1) literele e), f) si g), in special coroborata cu dispozitia din alin. (2) al art. 1 din Metodologie, care limiteaza recompensele la una pe luna, in circumstante speciale, precum ar fi transferul persoanei condamnate.
Pentru toate aceste considerente, Curtea va admite in parte actiunea reclamantei si va dispune anularea alineatului (4) al art. 1 din Metodologia aprobata prin Decizia Directorului General al ANP nr. 486 din 13.08.2008, cuprinsa in Anexa, dispunand, totodata, si suspendarea executarii dispozitiilor respective pana la ramanerea irevocabila a prezentei sentinte, apreciind ca executarea acestora este de natura sa-i produca reclamantei o paguba materiala iminenta, determinata de costurile cu deplasarea familiei pentru a intretine legaturile, la penitenciar, in lipsa acordarii acestei recompense”.
sursa documentului: ziarulring.ro
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii