AMR solicita publicarea proiectului de modificare a legilor justitiei pe siteul MJ, pentru a exprima punctele de vedere fundamentate asupra initiativei legislative
Data: 30 August 2017, 17:13 | autor: L.J. | 0 comentarii | 1719 afisari
Asociatia Magistratilor din Romania, condusa interimar de judecatoarea Andreea Ciuca (foto), a anuntat, intr-un comunicat de presa dat publicitatii miercuri, 30 august 2017, ca AMR a ramas in expectativa in ce priveste exprimarea opiniei cu privire la proiectul de modificare a celor trei legi ale justitiei inaintate de ministrul Tudorel Toader, asteptand ca documentele sa fie publicate integral pe siteul Ministerul Justitiei. AMR a mai precizat ca a participat la toate intalnirile ad-hoc ale grupului de lucru de la Senat, din perioada 2015- 2016, precum si la intalnirile de la Ministerul Justitiei, si ca a transmis, inca de la sfarsitul lunii martie 2017, peste 200 de pagini de tabele in care si-a exprimat punctele de vedere fundamentate asupra modificarilor Legilor Justitiei.
Iata comunicatul AMR:
"Asociatia Magistratilor din Romania (AMR) subliniaza, in primul rand, cu referire la precizarile facute de ministrul justitiei, dl. Tudorel Toader, in conferinta de presa din aceasta dimineata, ca, intr-adevar, ideea de „experiment judiciar” in materia modificarii unor legi capitale, cum sunt cele privind statutul magistratului, organizarea sistemului judiciar si a Consiliului Superior al Magistraturii, este de neconceput.
Tocmai de aceea se impune ca modificarile acestor legi (ca, de altfel, si a altor act normative) sa se bazeze pe o reala dezbatere publica, neexcluzand, in niciun caz, posibilitatea magistratilor de a-si exprima opinia argumentata, in mod punctual, cu privire la fiecare dintre preconizatele modificari.
Legea nr. 52/2003 privind transparenta decizionala sustine regula mai inainte expusa. Numai ca, dezbatere publica, in viziunea legiuitorului, nu inseamna lansarea in spatiul public, prin intermediul unei conferinte de presa, a unor modificari de capatii la Legile Justitiei, insotita doar de prezentarea acestora, sub forma de idei (in spatiul public au fost numite pretentios „principii”, care ar fi presupus o fondamentare solida, rezultata din dezbateri), printr-un material PowerPoint postat pe site-ul Ministerului Justitiei. Astfel cum rezulta, in mod clar, din Legea nr. 52/2003, dezbaterea publica se realizeaza pe baza unui proiect de lege care trebuie sa fie adus la cunostinta publica, anterior deschiderii dezbaterii. De altfel, este modul in care Ministerul Justitiei a procedat in mod constant pana in prezent, proba fiind, in acest sens, proiectele de lege postate pe site (la sectiunea „Informatii de interes public – Acte normative – Proiecte in dezbatere”), in fiecare caz in parte atunci cand s-au preconizat modificari, Ministerul invocand expres Legea nr. 52/2003.
Asociatia Magistratilor din Romania (AMR) subliniaza, de asemenea, ca modalitatea de lucru la care asistam in prezent este una noua, instituita de actualul ministru al justitiei, si nu safisface exigentele legale privind transparenta decizionala, cu atat mai mult cu cat, in conferinta din aceasta dimineata, dl. ministru a spus ca a lansat „idei de modificare” a Legilor Justitiei. Or, este limpede ca un magistrat care se respecta si isi respecta profesia nu poate formula puncte de vedere argumentate cu privire la aspecte de esenta pentru sistemul judiciar si pentru cetatenii acestei tari, pe baza unor „idei de modificare” care aduc mai degraba a discutie gen club de carte. Acesta este motivul pentru care Asociatia Magistratilor din Romania (AMR) a ramas in expectativa, dupa ce i-a solicitat d-lui prim-ministru sa ia masuri pentru publicarea proiectului de modificare a celor 3 Legi ale Justitiei, neexprimandu-si opinia cu privire la preconizatele modificari (care inca nu-s!).
In acest context, AMR mentioneaza, o data, in plus, ca a raspuns tuturor solicitarilor privind exprimarea punctului de vedere cu privire la propunerile de modificare a Legilor Justitiei, care au debutat in anul 2015 (prin propunerile efective trimise de fostul CSM catre Ministerul Justitiei). in acest sens, AMR a participat, fara exceptie, la intalnirile grupului de lucru de la Senat, din toamna anului 2015 si pana in primavara anului 2016, precum si la intalnirile grupului de lucru de la Ministerul Justitiei, in prima parte a anului 2016. Mai mult, astfel cum era obisnuita, Asociatia Magistratilor din Romania a formulat opinii clare, motivate si detaliate cu privire la toate chestiunile puse in discutie, aratand care dintre ele sunt bune si care sunt vatamatoare, propunand si forma textelor de lege pe care o considera benefica pentru organizarea si functionarea sistemului judiciar, cu respectarea independentei si inamovibilitatii judecatorului, independentei procurorului pe solutii, in conditiile legii, drepturilor si libertatilor fundamentale ale partilor, etc. in acest fel, Asociatia Magistratilor din Romania a trimis la Consiliul Superior al Magistraturii, la sfarsitul lunii martie 2017, peste 200 de pagini de tabele in care si-a exprimat punctele de vedere fundamentate asupra modificarilor Legilor Justitiei, fiind una dintre cele mai active asociatii profesionale (daca nu chiar cea mai activa).
In acest context, AMR subliniaza ca o mare parte din „ideile de modificare” a Legilor Justitiei prezentate in conferinta de presa si in PowerPoint nu au format subiectul discutiei, nici in grupul de lucru de la Senat si nici in cel de la Ministerul Justitiei, ci au aparut fara sa poata fi dezbatute in interiorul sistemului judiciar, cum ar fi fost normal. O alta parte din aceste „idei” a fost discutata intr-un cu totul alt sens. Ne intrebam atunci, pe buna dreptate, la ce a servit efortul nostru de a participa la fiecare intalnire timp de peste o jumatate de an (nota bene, dezbaterile avand loc pe marginea proiectului de lege publicat de Ministerul Justitiei sub conducerea d-nei ministru Raluca Pruna) si de a sta zeci de ore pentru a gandi, formula si sutine propuneri, inclusiv texte de lege?
Asociatia Magistratilor din Romania isi va exprima, cu buna-credinta, astfel cum a facuta-o intotdeauna, opinia punctuala si argumentata, cu privire la modificarile Legilor Justitiei, atunci cand va putea consulta pe site-ul Ministerului Justitiei un proiect de lege, cum se cuvine (din art. 12 alin. 1 lit. d al Legii nr. 52/2003 – si nu numai – rezulta, fara putinta de interpretare, ca dezbaterile se fac pe marginea proiectelor de acte normative), fara sa bajbaie presupunand cum va arata propunerea de modificare a fiecarui text, cu atat mai mult cu cat, cum bine se stie, un cuvant, ba chiar o virgula, pot dicta deznodamantul unui proces, mai exact soarta unui om.
Asociatia Magistratilor din Romania,
prin presedintele interimar,
jud. dr. Andreea Ciuca
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii