AMR ii cere presedintelui Klaus Iohannis „un raspuns care sa aduca certitudine in problema de interes national cunoscuta sub denumirea 'acoperitilor din justitie'”
Data: 10 March 2016, 13:23 | autor: C.G. | 0 comentarii | 1505 afisari
Asociatia Magistratilor din Romania, condusa de judecatorul Gabriela Baltag, i-a adresat presedintelui Klaus Iohannis (foto), joi 9 martie 2016, o scrisoare in care trage un nou semnal de alarma asupra problemei „acoperitilor din justitie” si ii solicita acestuia, inca o data, sa aduca lamuriri privind subiectul, intrucat acesta „nu a avut niciodata o examinare serioasa, probata in mod corespunzator”.
Scrisoarea adresata presedintelui Romaniei, semnata de judecatorul Gabriela Baltag, presedinte al AMR:
„Excelentei sale,
Domnului Klaus Werner Iohannis,
PRESEDINTELE ROMANIEI,
Presedintele Consiliului Suprem de Aparare a Tarii
Stimate Domnule Presedinte,
Asociatia Magistratilor din Romania (AMR), in temeiul dispozitiilor art. 1 si 6 din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public, avand in vedere si adresa nr. 173 din 14.05.2015 pe care v-a expediat-o si la care nu a primit niciun raspuns pana in prezent, respectiv nicio confirmare de inregistrare, pornind de la calitatea dumneavoastra de presedinte al Consiliului Suprem de Aparare a Tarii, va solicita sa aduceti lamuri documentate privind problema de interes national a 'acoperitilor din justitie'.
Domnule Presedinte, Asociatia Magistratilor din Romania (AMR), asa cum a mentionat in demersul anterior, din luna mai 2015, respectiv, astfel cum intelege sa va solicite si prin cel actual - alaturat cererilor formulate de Uniunea Nationala a Judecatorilor din Romania (UNJR) -, precizeaza ca este obligatoriu ca societatea romaneasca sa primeasca un raspuns ferm la un subiect care nu a avut niciodata o examinare serioasa, probata in mod corespunzator.
Reamintim dispozitiile art. 7 din Legea nr. 303/2004 republicata, potrivit carora:
(1) Judecatorii, procurorii, magistratii-asistenti, personalul de specialitate juridica asimilat acestora si personalul auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si parchetelor nu pot fi lucratori operativi, inclusiv acoperiti, informatori sau colaboratori ai serviciilor de informatii.
(2) Persoanele prevazute la alin. (1) completeaza, anual, o declaratie autentica, pe propria raspundere potrivit legii penale, din care sa rezulte ca nu sunt lucratori operativi, inclusiv acoperiti, informatori sau colaboratori ai serviciilor de informatii.
(3) Consiliul Suprem de Aparare a Tarii verifica, din oficiu sau la sesizarea Consiliului Superior al Magistraturii ori a ministrului justitiei, realitatea declaratiilor prevazute la alin. (2).
In data de 18.01.2016, Administratia Prezidentiala a transmis prin intermediul unui Comunicat cu titlu general faptul ca 'judecatorii, procurorii, magistratii-asistenti, personalul de specialitate juridica asimilat acestora si personalul auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si parchetelor nu sunt lucratori operativi, inclusiv acoperiti, informatori sau colaboratori ai serviciilor de informatii'.
Potrivit dispozitiilor art. 3 din Legea nr. 415/27.06.2002 privind organizarea si functionarea Consiliului Suprem de Aparare a Tarii: 'in exercitarea atributiilor ce ii revin Consiliului Suprem de Aparare a Tarii emite hotarari, potrivit legii, care sunt obligatorii pentru autoritatile administratiile publice si institutiile publice la care se refera…'
Avand in vedere prevederea legala anterior mentionata, in absenta indicarii unei hotarari care sa ofere certitudine, garantie si, totodata, o asumare a responsabilitatii, magistratii sunt indreptatitii sa aiba indoieli in ce priveste temeinicia concluziei date publicitatii.
Mai mult decat atat, declaratia imediata apartinand consilierului prezidential Dan Mihalache, preluata pe toate fluxurile media, prin intermediul careia acesta a specificat ca, 'Poate intr-o zi aceasta prevedere ar trebui regandita pentru ca CSAT nu are instrumente la dispozitie pentru a verifica 23.000 de magistrati… Poate sa ia acele declaratii pe proprie raspundere si sa le trimita institutiilor, iar institutiile raspund. Raspunsul institutiilor acesta a fost. Nu exista capacitati proprii ale CSAT de a umbla dupa ofiteri acoperiti.
Eu am anumite dubii asupra acestei proceduri, dar acesta a fost raspunsul institutiilor'(sursa www.evz.ro din 19.01.2016), este in masura sa rastoarne concluzia verificarilor precizate sumar in Comunicatul Administratiei Prezidentiale.
Domnule Presedinte, din aceste considerente, Asociatia Magistratilor din Romania (AMR) va solicita sa indicati, sa transmiteti si sa puneti la dispozitia opiniei publice hotararea emisa de Consiliul Suprem de Aparare a Tarii pe baza careia s-a fundamentat comunicatul din data de 18.01.2016.
Cu privire la aceeasi problema, Consiliul Superior al Magistraturii a tinut sa confirme, la aceeasi data - 18.01.2016 -, rezultatul verificarilor, transmis de CSAT, printr-un comunicat postat pe site-ul institutiei. Deosebit de importanta este, insa, o mentiune prin care se retine ca: '….Plenul Consiliului a hotarat trimiterea la Consiliul Suprem de Aparare al Tarii a tuturor declaratiilor date in anul 2013 şi 2014 de judecatori, procurori, magistrati asistenti, personalul de specialitate juridica asimilat acestora din cadrul aparatului propriu al Consiliului Superior al Magistraturii, respectiv, categorii de personal prevazute de art. 7 alin. (1) din Legea nr. 303/2004, de catre institutiile care, potrivit legii, gestioneaza aceste declaratii'.
Din examinarea acestui pasaj rezulta ca verificarile realizate de CSAT, la cererea CSM, au vizat numai anii 2013 si 2014, astfel ca este de neinteles concluzia transmisa prin Comunicatul Administratiei Prezidentiale care nu face nicio distinctie, lasand a se intelege posibilitatea verificarii intregii perioade.
Concluzia ferma existenta in Comunicatul CSAT, referitoare la faptul ca persoanele nominalizate, pentru care exista interdictia prevazuta de art. 7 din Legea nr. 303/2004 – si anume ca 'nu sunt lucratori operativi, inclusiv acoperiti, informatori sau colaboratori ai serviciilor de informatii' – nu face nicio distinctie, lasand opiniei publice sa se inteleaga ca verificarea a vizat intreaga perioada, de peste 10 ani, de la intrarea in vigoare a legii.
Pornind de la aceste aspecte, Asociatia Magistratilor din Romania (AMR) apreciaza ca se impune sa fie confirmata/pusa la dispozitie intreaga documentatie care a stat la baza emiterii concluziei amintite si, totodata, sa se precizeze in ce au constat verificarile mentionate, institutiile care au desfasurat aceste operatiuni, procedura urmata de CSAT si de institutiile abilitate, dar si instrumentele avute la dispozitie, folosite in cadrul acestor verificari.
Domnule Presedinte, Asociatia Magistratilor din Romania (AMR) va solicita un raspuns care sa aduca certitudine in problema de interes national cunoscuta sub denumirea 'acoperitilor din justitie' si, in acest context, va solicita sa examinati, in urmatoarea sedinta a CSAT, despre care avem informatii ca se va desfasura in data de 15.03.2016, aceasta cerere, alaturi de cea anterioara, dar si de solicitarile colegilor nostri din Uniunea Nationala a Judecatorilor din Romania (UNJR) care au facut, la randul lor, numeroase demersuri in acest sens.
Domnule Presedinte, dezlegarea acestei chestiuni si stabilirea adevarului nu poate decat sa ne aduca liniste, dar, mai ales, libertatea de a ne privi cu incredere, existand o siguranta a identitatii noastre.
Judecator Gabriela Baltag,
Presedintele Asociatiei Magistratilor din Romania”.
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii