Adevarul despre pensiile magistratilor
Data: 29 January 2020, 12:17 | autor: L.J. | 1 comentarii | 1804 afisari
Asociatia Magistratilor din Romania (AMR), Asociatia Judecatorilor pentru Apararea Drepturilor Omului (AJADO), Uniunea Nationala a Judecatorilor din Romania (UNJR) si Asociatia Procurorilor din Romania (APR) dezvaluie ca pensiile de serviciu ale magistratilor si ale personalului auxiliar, cunoscute si sub denumirea de “pensii speciale”, reprezinta doar 3% din totalul pensiilor de serviciu.
Intr-un comunicat de presa remis Lumea Juridica miercuri, 29 ianuarie 2020, si semnat de presedinta AMR Andreea Ciuca (foto) presedinta AJADO Florica Roman, presedinta UNJR Dana Girbovan si presedinta APR Elena Iordache se arata ca, in 2018, din cele aproximativ 9 miliarde de lei alocate pentru pensiile speciale, 8 miliarde s-au dus catre pensionarii miltari. De pensia militara au beneficiat circa 83.000 de fosti angajati MAI, 75.000 de fosti angajati MApN si 9.400 de fosti angajati ai SRI.
In schimb, in ceea ce priveste magistratii, in iunie 2019 erau inregistrati 3.800 de pensionari judecatori si procurori, la care se adauga 1.789 de pensionari proveniti din randul personalului auxiliar de specialitate din justitie.
Iata comunicatul AMR, AJADO, UNJR si APR:
“Asociatia Magistratilor din Romania (AMR), organizatie neguvernamentala, apolitica, nationala si profesionala a judecatorilor si procurorilor, declarata 'de utilitate publica' prin Hotararea Guvernului nr. 530/21 mai 2008 - cu sediul in municipiul Bucuresti, B-dul Regina Elisabeta nr. 53, sector 5, e-mail amr@asociatia-magistratilor.ro -, reprezentata legal de judecator dr. Andreea Ciuca, in calitate de presedinte interimar,
Asociatia Judecatorilor pentru Apararea Drepturilor Omului (AJADO), organizatie neguvernamentala, apolitica si profesionala a judecatorilor, cu sediul in municipiul Oradea, str. Bradului, nr.1, e-mail, contact@ajado.ro, reprezentata legal de judecator Florica Roman, in calitate de presedinte,
Uniunea Nationala a Judecatorilor din Romania (UNJR), cu sediul in cu sediul in Oradea, Parcul Traian nr.10, judetul Bihor, e-mail office@unjr.ro, reprezentata prin judecator Dana Girbovan, in calitate de presedinte,
Asociatia Procurorilor din Romania (APR), organizatie neguvernamentala, apolitica, nationala si profesionala a procurorilor, cu sediul in municipiul Bucuresti, Bd. Libertatii nr. 12-14, e-mail apr@mpublic.ro, reprezentata legala de procuror Elena Iordache, in calitate de presedinte,
transmit urmatorul comunicat de presa:
Asociatia Magistratilor din Romania (AMR), Asociatia Judecatorilor pentru Apararea Drepturilor Omului (AJADO), Asociatia Procurorilor din Romania (APR) si Uniunea Nationala a Judecatorilor din Romania (UNJR) au luat act de convocarea judecatorilor supremi, ai Inaltei Curti de Casatie si Justitie, in Sectiile Unite, azi, 29 ianuarie 2020, pentru a vota daca se impune sesizarea Curtii Constitutionale referitor la legea de abrogare a pensiilor de serviciu ale magistratilor.
AMR, AJADO, APR, UNJR sustin acest demers necesar al judecatorilor Inaltei Curti de Casatie si Justitie si isi exprima convingerea ca Sectiile Unite vor avea in vedere cel putin urmatoarele argumente ce tin de statutul magistratului intr-un stat democratic:
1. Independenta justitiei este o valoare fundamentala a statului de drept, nefiind un privilegiu al magistratului, ci un drept al cetatenilor de a beneficia de garantiile unui stat in care nimeni nu este mai presus de lege.
Independenta justitiei constituie o conditie prealabila apararii statului de drept si garantarii fundamentale a unui proces echitabil.
Tratatele internationale la care Romania a aderat consacra independenta justitiei si obliga guvernele, precum si celelate institutii ale statului sa respecte independenta corpului de magistrati, stabilind, totodata, ca este datoria fiecarui stat membru sa asigure resursele adecvate, inclusiv resursele financiare, pentru a permite ca judecatorii si procurorii sa isi indeplineasca atributiile in mod corespunzator, independenta financiara a acestora fiind inerenta independentei lor functionale.
2. Legea adoptata ieri de Parlament exclude de la abrogare pensiile militare, adica pensiile de care beneficieaza cei care au fost incadrati in Ministerul Apararii Nationale, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul Roman de Informatii, Administratia Nationala a Penitenciarelor. Din datele statistice publice rezulta ca din suma de aproximativ 9 miliarde de lei alocata in 2018 pentru pensiile speciale, 8 miliarde au fost alocate pensiilor militare.
De asemenea, din datele publicate de presa, rezulta ca de pensia militara beneficiaza:
- 83.076 de persoane din MAI;
- aprox.75.000 persoane din MApN;
- aprox. 9.400 persoane din SRI.
In ceea ce priveste pensiile din justitie, subliniem ca in luna iunie 2019 erau 3.800 pensionari judecatori si procurori si 1.789 pensionari - personal auxiliar de specialitate din justitie, pensiile de serviciu ale magistratilor si personalului auxiliar reprezentand doar 3% din beneficiarii pensiilor subventionate, in parte, de stat.
Prin urmare, expunerea de motive adusa proiectului de lege, in favoarea eliminarii pensiei de serviciu a magistratilor si personalului auxiliar, este lipsita de orice argumente economice si financiare credibile, in conditiile in care, astfel cum rezulta in mod clar din statistici, nu pensiile de serviciu ale magistratilor si personalului auxiliar sunt cele care 'greveaza' bugetul tarii.
3. Eliminarea pensiei de serviciu a judecatorilor si procurorilor, concomitent cu mentinerea pensiilor militare de serviciu va conduce la situatia aberanta si inacceptabila ca un politist judiciar sa aiba pensie subventionata de stat, iar procurorul, care are competenta de a-i supraveghea activitatea, si judecatorul, care este in varful ierarhiei sistemului judiciar, sa aiba pensie mai mica, fara nicio subventie de la stat.
De asemenea, personalul auxiliar de specialitate din parchete si instante, implicat in activitatea de judecata, in conformitate cu dispozitiile legale si regulamentare, nu va mai beneficia de pensie de serviciu, in timp ce politistul judiciar va avea astfel de pensie.
La fel, personalul Administratiei Nationale a Penitenciarelor, structura in cadrul Ministerului Justitiei, continua sa beneficieze de pensii de serviciu. Asa fiind, judecatorul care supravegheaza si controleaza asigurarea legalitatii in executarea pedepselor si a masurilor privative de libertate la penitenciar nu va avea pensie de serviciu, dar personalul penitenciarului va beneficia de aceasta pensie; procurorii care instrumenteaza cauze penale si judecatorii care solutioneaza cauze penale nu vor avea pensie de serviciu, in timp ce personalul penitenciarelor care asigura escortele va avea o astfel de pensie.
Jandarmii care asigura paza bunurilor instantelor si parchetelor vor avea pensie de serviciu, in timp ce magistratilor care infaptuiesc actul de justitie nu li se va recunoaste acest drept.
AMR, AJADO, APR, UNJR nu au sustinut niciodata abrogarea pensiilor de serviciu ale militarilor, ci au subliniat ca, in contextul normal al mentinerii acestor pensii, devine anormala si inadmisibila intr-un stat de drept situatia care se creeaza pentru magistrati si personalul auxiliar de specialitate din justitie. Aceasta cu atat mai mult cu cat, in Amendamentele admise la proiectul de lege (a se vedea Raportul din 18.12.2019), se arata, la 'motivare', ca 'Este necesara mentinerea pensiilor militare de stat, avand in vedere restrictiile impuse de lege pe perioada activitatii', in timp ce la magistrati si la personalul auxiliar nici macar nu se aminteste de restrictii, interdictii, incompatibilitati.
4. AMR, AJADO, APR, UNJR solicita, totodata, ferm, Avocatului Poporului ca, in temeiul art. 1 alin. 1 din Legea nr. 35/1997, care prevede ca institutia Avocatul Poporului are drept scop apararea drepturilor si libertatilor persoanelor fizice in raporturile acestora cu autoritatile publice, sa isi exercite atributiile de sesizare a Curtii Constitutionale, prevazute de art. 15 lit. h din lege, solicitand Curtii Constitutionale sa constate neconstitutionalitatea legii de abrogare a pensiilor de serviciu ale magistratilor si personalului auxiliar, adoptata de Parlamentul Romaniei in data de 28.01.2020.
Solicitarea este fundamentata pe faptul ca apararea drepturilor si libertatilor cetatenilor in raport cu autoritatile publice, cu statul, nu poate fi facuta decat de catre magistrati independenti, al caror statut de independenta este asigurat inclusiv prin garantii materiale, de siguranta a veniturilor, atat in perioada in care sunt in functie, cat si dupa pensionare, astfel cum a punctat in mod clar Asociatia Internationala a Judecatorilor si Asociatia Europeana a Judecatorilor.
In acest context, aratam ca vom sesiza organismele internationale, dat fiind ca in rapoartele/opiniile lor cu privire la Romania au insistat asupra respectarii independentei justitiei, iar legea adoptata ieri constituie o dovada a incalcarii acestei independente.
In final, AMR, AJADO, APR, UNJR reitereaza ca indemnizatiile si pensiile pe care statul trebuie sa le garanteze magistratilor si personalului auxiliar de specialitate le impune acestora o responsabilitate proportionala. Cum am sustinut public, in mod repetat, judecatorii si procurorii care au abuzat de functie in exercitiul atributiilor lor trebuie sa raspunda in fata legii, egal cu orice cetatean”.
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Mesajele cu continut indecent nu vor fi postate. Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul: Termeni legali si Conditii
PORTAL JURISPRUDENTA RELEVANTA
-
C.C.R. 16 November 2023, 10:53
MOTIVAREA CCR PE CUMULUL PENSIEI CU SALARIUL – Decizia 521/2023: “Legea criticata conditioneaza dreptul la pensie de neexercitarea dreptului la munca, limitandu-l pana la anihilare”
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 23 September 2022, 14:32
EXECUTAREA SILITA – Recursul in interesul legii, admis de ICCJ
-
RECHIZITORII 24 August 2022, 17:13
NOUL RECHIZITORIU DIN DOSARUL REVOLUTIEI – „Militarii l-au recunoscut pe Iliescu Ion ca fiind noul sef de stat si de guvern, noul comandant suprem al Fortelor Armate Romane”
-
HOTARARI CIVILE 22 August 2022, 11:13
TAXA JUDICIARA DE TIMBRU - Decizia ICCJ 71/2022
-
C.C.R. 11 August 2022, 18:08
REGIMUL JURIDIC AL CONTRAVENTIILOR - Decizia CCR 365/2022
-
CONTENCIOS 28 July 2022, 09:46
COMPETENTA INSTANTEI – Solutia Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 26 July 2022, 11:40
SOLUTIA DE CLASARE. Inalta Curte a lamurit problema
-
C.C.R. 21 July 2022, 14:16
STATUTUL FUNCTIONARILOR PUBLICI – Exceptie admisa la CCR
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 15 July 2022, 12:39
SPORURILE BUGETARILOR – Decizia ICCJ dupa sesizarea procurorului general
-
HOTARARI CIVILE 13 July 2022, 18:17
VOUCHERELE DE VACANTA. Apel respins
-
HOTARARI CIVILE 08 July 2022, 14:51
VARSTA DE PENSIONARE – Dezlegare de drept a Inaltei Curti
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 28 June 2022, 15:58
BANII MAGISTRATILOR – A fost admisa sesizarea Procurorului General
-
RECURSURI IN INTERESUL LEGII 24 June 2022, 11:33
CODUL DE PROCEDURA CIVILA – Recurs in interesul legii
-
C.C.R. 23 June 2022, 15:48
LEGEA PENTRU COMBATEREA EVAZIUNII - CCR a dat verdictul
-
HOTARARI CIVILE 22 June 2022, 13:03
LEGEA INSOLVENTEI – Dezlegare de drept a Inaltei Curti. Decizia
-
C.C.R. 17 June 2022, 11:22
PENSIILE SPECIALE – Decizia prin care CCR a declarat legea neconstitutionala
-
C.C.R. 03 December 2021, 20:57
ART. 88 CPP – Sesizare admisa de CCR: “Dispozitiile art. 88 alin. (2) lit. b) din Codul de procedura penala sunt constitutionale in masura in care...”
-
C.C.R. 04 November 2021, 13:24
DECIZIA CCR PE STAREA DE ALERTA – Hotararea Parlamentului nr.5/2020 este neconstitutionala
-
C.C.R. 27 October 2021, 10:19
OBIECTIA PRESEDINTELUI, ADMISA DE CCR – Modificarea art. 369 din Legea 286/2009 privind Codul penal
-
HOTARARI CIVILE 25 October 2021, 16:44
DEZLEGARE CHESTIUNE DE DREPT – Decizia ICCJ dupa sesizarea Tribunalului Bucuresti
-
C.C.R. 25 October 2021, 16:21
NECONSTITUTIONALITATE IN LEGEA POLITISTULUI – Decizie pe art. 583 alin. 4 teza I din Legea 360/2020 privind statutul politistului
-
C.C.R. 12 May 2021, 15:19
NECONSTITUTIONALITATE IN CPP – Motivarea Curtii Constitutionale privind sintagma „cu exceptia imprejurarilor care privesc existenta infractiunii” din art.52 alin.(3) din Codul de procedura penala
Comentarii
# Pensionar 29 January 2020 18:40 -1